مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
۰ نفر

امیر عفاف- شیراز- خبرنگار: خیابان خلیلی شیراز و فرعی‌های متقاطع آن در خرداد ماه یکی از پرترافیک‌ترین مناطق شیراز است. در پیاده‌رو این خیابان، مقابل پلیس امنیت اخلاقی شهروندانی جمع شده‌اند که بیشتر آنها دلیلی برای پنهان کردن اعتراض‌های خود ندارند.

ماجرای پیامک‌های جنجالی در شیراز

  ارسال پیامک از سوی پلیس امنیت اخلاقی برای برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی در خودروهای شخصی آنها را به خیابان خلیلی کشانده است. پلیس مطابق قانون موظف است با هر اقدام غیرقانونی برخورد کند و پیامک‌ها فارغ از این‌که چه کسی در خودرو کشف حجاب کرده برای مالک خودرو ارسال شده است. برای پیامک نخست، تعهد کتبی در نظر گرفته شده است، اما در صورت تکرار خودرو توقیف می‌شود. طبق اظهارات مراجعان، اما دو سوال پیش می‌آید؛ برخورد با افراد هنجارشکن در حالی که برای اثبات بی‌گناهی به آنها فرصتی داده نمی‌شود صحیح است؟ آیا شناسایی این افراد با چشمان غیرمسلح بوده است؟

  • انتقاد چند شهروند

با این‌که بر ورودی پلیس امنیت اخلاقی ساعت کاری تا ۱۴ درج شده است از ساعت ۱۲ ظهر درها به روی مراجعان بسته شده است و یک افسر و سرباز وظیفه سعی در متفرق کردن جمعیت دارند.  یک خانم میان‌سال با صدای بلند می‌گوید که از روز قبل نام‌نویسی کرده است، اما او هم باید فردا مراجعه کند. فرزند او در شهر دیگری سرباز است و ادعا می‌کند که به جز پسرش که از عید به مرخصی نیامده هیچ عضو دیگر خانواده از خودرو استفاده نکرده است. یکی دیگر از خانم‌ها که حجاب کامل دارد، با نشان دادن کارت اثبات می‌کند که در بسیج ورزشکاران عضویت دارد و خود یکی از مبلغان حجاب اسلامی است. پسر جوانی که موهای بلند دارد می‌گوید: به دلیل این‌که موی بلند دارم اشتباه رخ داده و باید اصلاح شود.  

یک راننده تاکسی نیز به این نوع برخورد انتقاد می‌کند و می‌گوید: راننده تاکسی نمی‌تواند خانم‌ها را به حفظ حجاب موظف کند و در این صورت امکان بی‌احترامی و حتی منازعه وجود دارد. یکی از خانم‌ها که گویا با اصل ماجرا مشکلی ندارد، از ارسال این حجم پیامک در بازه زمانی کوتاه گله‌مند است.  
خانم دیگری ادعا می‌کند که چند روز قبل تعهد کتبی داده، اما پیامک پلیس امنیت اخلاقی دوباره ارسال شده است و باید اشکال سامانه رفع شود.

یکی دیگر از مراجعه‌کنندگان معتقد است که کاهش ساعت رسیدگی به طرح «ناظر» در ازدحام جمعیت مقابل پلیس امنیت اخلاقی شیراز نقش بسیار زیادی دارد و تعداد قابل‌توجهی از افرادی که برای تعهد به این ساختمان مراجعه کرده‌اند برای دریافت مرخصی در مضیقه بوده‌اند. با این حال پشت درهای بسته مانده‌اند.  وی نیروی انتظامی را مجری قانون می‌داند و می‌گوید: نیروی انتظامی وظیفه‌اش را انجام می‌دهد، اما اگر قانون‌گذار شرایط بهتری برای ارائه تعهد یا پرداخت جریمه مهیا می‌کرد، این طرح با انتقاد مراجعه‌کنندگان روبه‌رونمی‌شد.

  • رویکرد نیروی انتظامی

 چهارشنبه ۲۲ خرداد، فرمانده نیروی انتظامی که برای حضور در مراسم تودیع و معارفه فرماندهان پیشین و جدید انتظامی فارس به شیراز سفر کرده بود، با اشاره به پیامک‌های امنیت اخلاقی در خصوص بدحجابی گفت: نیروی انتظامی حافظ ارزش‌های اخلاقی است و در مسیر برخورد با بدحجابی در جامعه به هیچ وجه کوتاه نخواهد آمد.

سردار «حسین اشتری» با تاکید بر این‌که اجرای طرح ناظر با کمترین نارضایتی روبه‌رو بوده و اگر اشتباهی هم صورت گرفته است بررسی می‌شود اضافه کرد: برخورد با بدحجابی مطالبه مردمی و وظیفه نیروی انتظامی است و با جدیت و برنامه‌ریزی مناسب این اقدام را ادامه خواهیم داد تا رضایت مردم را کسب کنیم. فرمانده ناجا ادامه داد: بر اساس قانون، کشف حجاب جرم مشهود محسوب می‌شود و پلیس طبق برنامه‌ریزی‌ها با اجرای طرح ناظر در این خصوص اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

  • واکنش شورای اسلامی شهر شیراز

در هشتاد و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر شیراز که در اولین روز خرداد برگزار شد، بررسی اقدامات پلیس امنیت اخلاقی شیراز از مواردی بود که با یک طرح دوفوریتی وارد صحن علنی شورا و با اکثریت آرا مواجه شد.  قرار شد طی جلسه‌ای غیرعلنی با حضور مسئولان سیاسی، قضایی، امنیتی و انتظامی موضوع ارسال پیامک‌ها مورد بررسی قرار گیرد. عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر شیراز در این خصوص به همشهری می‌گوید: این جلسه به دلیل تعطیلات و تودیع سردار «گودرزی» فرمانده انتظامی فارس، برگزار نشدهاست.

«لیلا دودمان» با اشاره به این‌که هیات رئیسه وظیفه هماهنگی برای دعوت از رئیس دادگستری و فرمانده انتظامی استان را بر عهده دارد می‌افزاید: با توجه به این‌که شناختی از سابقه فرمانده جدید انتظامی استان ندارم، نتیجه این جلسه غیرقابل‌پیش‌بینی است. وی در عین حال می‌افزاید: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا نتیجه این جلسه منطقی و امیدوارکننده باشد.

دودمان با تاکید بر این‌که به دنبال رواج بی‌بند و باری در جامعه نیستیم اضافه می‌کند: تجربه نشان داده است که جوانان در مقابل برخوردهای قهری و سلبی واکنش منفی نشان می‌دهند و باید به دنبال چاره دیگری بود. وی با یادآوری اوضاع اقتصادی کشور و تحریم‌های ظالمانه می‌گوید: مشکلات اقتصادی فشارهای روحی نگران‌کننده‌ای در جامعه شایع کرده است و نباید فضای روانی و امنیتی شهروندان را تحت تاثیر قرار داد.

دودمان که باور دارد جوانان را می‌توان بدون استفاده از اهرم زور به قوانین و اعتقادات پای‌بند کرد می‌افزاید: جوان‌های شیراز بودند که در بحران سیل شانه به شانه حاکمیت عهده‌دار مسئولیت شدند و آبروی شهر را خریدند. بنابراین لازم است حفظ شخصیت آنها را مد نظر قرار دهیم. وی که سابقه ریاست کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای پنجم را نیز در کارنامه دارد، قول داد که برای آگاهی از چند و چون ماجرا یکی از همین روزها به پلیس امنیت اخلاقی مراجعه کند.

کد خبر 444270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha