شهره کیانوش راد-خبرنگار: فروشنده به محض دیدن گوشی همراه، دستش را مانع می‌کند و اجازه عکاسی نمی‌دهد و حاضر به پاسخگویی درباره علت کارش نیست. «سنبل آبی» از گیاهانی است که بازار فروشش در تجریش داغ شده است.

سنبل آبی

این گیاه به دلیل برگ‌های سبز و براقش، خریداران را به سمت خود جذب می‌کند. «سنبل آبی» را می‌توان با قیمت کم خرید و در گلدان آب نگهداری کرد. اما حرف و حدیث‌های بسیاری درباره سرطان‌زا بودن این گیاه شنیده می‌شود.  

گیاه سنبل آبی که از آن به‌عنوان قاتل مرداب‌ها، شیطان نیلگون، اهریمن بنفش، شیطان سبز هم یاد می‌شود، گیاهی مختص مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری و خاستگاه آن آمریکای جنوبی و کشورهای اطراف دریا و جنگل آمازون همچون برزیل و آرژانتین است. «امین‌محمودی» کارشناس محیط‌زیست می‌گوید: «در ایران این گیاه ابتدا در تالاب عینک رشت در سال ۹۰ دیده شد ولی بعد از آن در مرداب انزلی و شهرهای شمالی خصوصاً استان‌های گیلان و مازندران خودنمایی کرد. گسترش این گیاه در تالاب‌ها اگرچه خساراتی همچون نابودی تمام گیاهان و جانوران از جمله انواع گیاهان آبزی و ماهی، مار، قورباغه، لاک‌پشت را در پی داشت ولی منجر به کاهش بوی نامطبوع تالاب‌ها شد.

سنبل آبی به دلیل رشد دو برابری در عرض ۱۵ روز در محیط‌های آبی و مصرف مقادیر زیادی از اکسیژن آب، یکی از خطرناک‌ترین‌گونه‌های گیاهان آبزی به شمار می‌آید. چون در سطح تالاب‌ها و دریاچه‌ها رشد و تکثیر می‌شود و به سرعت رشد می‌کند و همانند فرشی گسترده پهنه آبی را فرا می‌گیرد. این گیاه از نفوذ هوا به‌لایه‌های زیرین آب جلوگیری می‌کند و مانع تبادل اکسیژن آبزیان در بخش‌های زیرین می‌شود و تنفس ماهیان و سایر آبزیان را با انسداد مواجهه می‌کند. » محمودی گل‌های زیبای بنفش این گیاه را در کنار قیمت ارزانی که به فروش می‌رسد یکی از دلایل استقبال مردم می‌داند و توضیح می‌دهد: «سنبل آبی مهم‌ترین علف هرز آبزی و پرهزینه‌ترین علف هرز دنیاست.

یکی از خطرات این گیاه این است که ریشه‌های این گیاه جاذب آلاینده‌های فلزات سنگین و مواد سمی است و بنابراین باعث می‌شود که این گیاه سمی و احتمالاً مضر شناخته شود. » استقرار سنبل آبی در تالاب سبب نابودی اقتصاد منطقه یعنی ماهیگیری و گردشگری خواهد شد که سرانجام مهاجرت مردم حاشیه تالاب‌های درگیر، همچنین افزایش حاشیه‌نشینی و سایر آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.  محمدی درباره سرطان‌زا بودن این گیاه می‌گوید: «این گیاه برای محیط‌زیست خطرناک است و استقبال مردم از خرید این گیاه می‌تواند سودجویان را به کشت بیشتر این‌گونه گیاهی ترغیب کند. اما درباره سرطان‌زا بودن این گیاه به موردی برخورد نکرده‌ام و باید سرطانی بودن یا نبودن این گیاه را متخصصان بهداشت با آزمایشات دقیق مشخص کنند. »

کد خبر 444160

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha