شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۰
۰ نفر

پوپک قاسمی- اردبیل- خبرنگار: سال تحصیلی در حال اتمام و دغدغه‌های والدین برای فعالیت‌های تابستانی فرزندان شروع شده است. فعالیت‌های فرهنگی - هنری از جمله فعالیت‌های مورد استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان برای تابستان است.

دغدغه‌ای از جنس اوقات فراغت

این قشر از جامعه به همراه والدین به دنبال برنامه‌های مناسب با معیار خودشان برای گذران این اوقات هستند. در این میان، هرچه تنوع برنامه‌های متولیان و نهادها بیشتر باشد گزینه‌های انتخابی مناسب‌ترند. برای فراهم کردن این تنوع، فعالیت نهادها و ادارات مختلف در حوزه کاری خود برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان ضروری است.

  • گلایه و رضایت والدین 

یکی از والدین می‌گوید: هزینه کلاس‌ها و آموزشگاه‌های خصوصی برای رشته‌های هنری بسیار بالاست و خانواده‌ها نیاز دارند نهادهای دولتی کلاس‌های باکیفیت برای علاقه‌مندان به هنر برگزار کنند. تا خانواده‌ها بتوانند استعدادهای هنری فرزندان را رشد دهند.   «منوچهر محمدی» اظهار می‌کند: برای کلاس‌های نقاشی در آموزشگاه‌های خصوصی، هر جلسه حداقل باید ۲۰ هزار تومان پرداخت شود که هزینه یک ترم آن به اضافه قیمت وسایل کار گران می‌شود و بسیار بالا می‌رود.

«مریم کاویانی» یکی از مادرانی که فرزندش از کلاس‌های حوزه هنری استفاده کرده است، اظهار می‌کند: هزینه کلاس‌های هنری حوزه هنری در حداقل‌ترین مقدار ممکن است و می‌توان گفت کلاس‌هایی با این سطح و با این هزینه نمی‌توان پیدا کرد. کلاس‌های حوزه هنری که در یکی از خانه‌های تاریخی اردبیل با ساختمان و حیاطی بسیار مصفا برگزار می‌شود، یکی از امتیازات مثبت این نهاد آموزشی است.  

  • دسترسی آسان به مراکز کانون پرورش فکری

یکی از کارکنان مراکز کانون پرورش فکری اردبیل اظهار می‌کند: با توجه به هزینه مناسب کلاس‌های آموزشی کانون در مقایسه با آموزشگاه‌های خصوصی و همچنین کیفیت بالای کلاس‌ها به دلیل استفاده از مدرسان مجرب و موفق، شاهد استقبال خانواده‌ها از کلاس‌های کانون هستیم. «مریم علایی» توزیع مراکز کانون در مناطق مختلف شهر و استان را از دیگر مزیت‌های کانون پرورش فکری عنوان می‌کند و می‌افزاید: حضور کانون پرورش فکری در محله‌های شهر اردبیل و حتی شهرهای کوچک و روستاها به صورت سیار امتیاز بزرگی است تا خانواده‌ها در هر جایی که هستند بتوانند از کلاس‌های فرهنگی استفاده کنند.

وی عنوان می‌کند: کارگاه‌های آموزشی کانون پرورش فکری شامل کاردستی، قرآن، تفکر خلاق، نقاشی، سفالگری، خوش‌نویسی، پویانمایی، نمایش عروسکی، طراحی، عکاسی، موسیقی، داستان‌نویسی، شعر، نوشتن خلاق، نقد ادبی، زبان انگلیسی، کامپیوتر و رباتیک است که در رده‌های سنی مختلف برپا می‌شود.

علایی با بیان این‌که هزینه کارگاه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مقایسه با کارگاه‌های مشابه غیردولتی بسیار پایین و در حد تامین نیازهای کارگاه و هزینه‌ی مربی است، می‌افزاید: در کلاس‌هایی که شهریه دریافت می‌شود توجه به محرومیت منطقه مد نظر قرار می‌گیرد و حتی خانواده‌هایی که مشکل مالی داشته باشند از خدمات محروم نمی‌مانند. وی تاکید می‌کند: مربیان کانون در رشته‌های مختلف از باتجربه‌ترین و زبده‌ترین نیروهای آموزشی استان هستند و هر سال مقام‌های کشوری در رشته‌های ادبی، فرهنگی و هنری به دست می‌آورند.

  • هزینه‌های مقرون به صرفه در کانون

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در گفت‌وگو با همشهری و در پاسخ به دغدغه والدین اردبیلی با بیان این‌که پر کردن اوقات فراغت یکی از سیاست‌های پایدار و نه فصلی این اداره است، اظهار می‌کند: بسترهای مهم رشد و شکوفایی خلاقیت کودکان و نوجوانان در اوقات فراغت شکل می‌گیرد؛ اوقاتی که این نسل پویای جامعه بر اساس استعداد و علاقه‌ خود و فارغ از دغدغه‌های ناشی از برنامه‌های تثبیت‌شده و ازپیش‌تعیین‌شده، به شکوفاسازی توان درونی و علایق خود می‌پردازد. در نتیجه‌ همین رویکردها و برنامه‌ریزی‌هاست که فرزندان کم‌سن‌وسال اما موفق و خلاق استان در عرصه‌های بین‌المللی همواره افتخارآفرینی می‌کنند.

«زعفر احدزاده» در تشریح کلاس‌های آموزشی این نهاد برای تابستان می‌گوید: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان متولی برنامه‌های فرهنگی، هنری و ادبی نسل کودک و نوجوان است و با رویکرد خلاقانه و علمی، بستر رشد و شکوفایی آنها را فراهم می‌آورد. وی اظهار می‌کند: موفقیت‌های فرزندان استان در زمینه‌های فرهنگی، هنری و ادبی گویای تأثیر مفید فعالیت‌های کانون در شکل‌گیری شخصیت اعضاست. کسب ۱۵ رتبه در جشنواره دوسالانه هنرهای تجسمی کشوری، توفیق عضو کانون استان در مهرواره شعر سراسری، اخذ ۷ رتبه و دیپلم افتخار بین‌المللی از جشنواره‌های معتبر جهانی که با حضور اکثر کشورهای جهان اتفاق افتاده، گوشه‌ای از فعالیت‌های توسعه‌محور این نهاد فرهنگی است.

  • فعالیت کانون در مناطق محروم

احدزاده عنوان می‌کند: در حال حاضر، ۲۴ مرکز فرهنگی - هنری ثابت در نقاط مختلف استان فعال است و ۷ کتابخانه سیار روستایی هم به همراه کتابخانه سیار شهری و ۲ کتابخانه پستی به ارائه خدمات فرهنگی، هنری و ادبی به کودکان و نوجوانان به‌ویژه در مناطق محروم استان می‌پردازند.  این مدیر فرهنگی با اشاره به توسعه روزافزون و افزایش خدمات واحدهای سیار روستایی عنوان می‌کند: ۳ کتابخانه سیار روستایی هم در ماه‌های آتی با پوشش دادن مناطق روستایی دیگری به مجموعه مراکز کانون پرورش فکری استان اضافه خواهد شد.

این مسئول به آغاز تعطیلات تابستانی و لزوم برنامه‌ریزی شایسته اوقات فراغت کودکان و نوجوانان استان اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به تعطیلی مدارس و لزوم ارائه خدمات به نسل کودک و نوجوان استان، فعالیت‌های کانون در رشته‌های مختلف مانند سایر فصول سال ادامه خواهد داشت و با توجه به رسالت خطیر این نهاد و لزوم پاسخگویی به نیازهای خانواده‌ها، کلاس‌ها و کارگاه‌های متعددی در بیش از ۴۰ عنوان در مراکز فرهنگی - هنری استان دایر خواهد بود.

  • خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد

احدزاده با بیان این‌که محوری‌ترین فعالیت کانون کتاب و کتاب‌خوانی است و بیش از ۲۳۰ هزار جلد کتاب تخصصی در حوزه کودک و نوجوان در مراکز فرهنگی - هنری کانون وجود دارد، اضافه می‌کند: برنامه‌های ارزشمندی در کنار ارائه خدمات فرهنگی به اعضا برای ترغیب خانواده‌ها به کتاب‌خوانی در حال انجام است و با توجه به تغییرات سریع فرهنگی و اجتماعی ناشی از ظهور و بروز فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی، به آموزش مهارت‌های زندگی و اجتماعی نیز در ۳ سطح کودکان و نوجوانان، خانواده‌ها و مربیان با اصل قرار دادن شعار محوری کانون با عنوان «خوب زندگی کردن تمرین می‌خواهد» پرداخته‌ شده است و ادامه دارد.

وی با اشاره به این اصل که جامعه محصول فرهنگی سیستم‌های آموزش و پرورش است و باید لزوم اهمیت دادن به این نهاد مؤثر فرهنگی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تأکید می‌کند: ارتقای شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی در گرو اهمیت دادن به این مراکز و به‌ویژه نسل کودک و نوجوان به عنوان شهروندان فردای جامعه است و به میزان اهمیت دادن به این نسل و زمینه‌های پرورش فکری و تربیت آنها در سیستم‌های مربوطه، در آینده با نسلی خلاق، پویا و خودشکوفا مواجه خواهیم بود.

  • آموزش در محیط تاریخی حوزه هنری

مدیر حوزه هنری استان اردبیل می‌گوید: دوره‌های آموزشی حوزه هنری استان اردبیل بهترین فرصت برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در فصل تابستان است. «امیر رجبی» می‌افزاید: مرکز آموزش حوزه هنری استان اردبیل با دارا بودن بیش از ۱۴ سال سابقه آموزشی توانسته است در تامین نیازهای آموزشی و تربیتی جوانان و نوجوانان در حوزه هنر نقش مهم و بسزایی داشته باشد؛ نقشی که در فصل تابستان با تعطیلی مدارس نمود بیشتری پیدا می‌کند.

وی با بیان این‌که در دوره‌های آموزشی حوزه هنری تلاش بر این است از اساتید مجرب و موفق استان برای آموزش استفاده شود عنوان می‌کند: دوره‌های آموزشی حوزه هنری استان اردبیل نه‌تنها فرصتی مناسب در فضایی سالم برای پرکردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان است، بلکه استعدادیابی و پرورش آن از اصلی‌ترین اهداف این مرکز است.

رجبی اظهار می‌کند: دوره‌های آموزشی خوش‌نویسی، طراحی، نقاشی کودک، نقاشی رنگ روغن، قلم‌زنی، نگارگری، تذهیب، بازیگری، عکاسی، گرافیک، شعر، داستان، نمایش عروسکی، کاریکاتور، حجم‌سازی و صفحه‌آرایی در حال حاضر در این مرکز دایر است و رشته‌های دیگر نیز در صورت تقاضا و تکمیل ظرفیت برگزار می‌شود. برای همه این دوره‌های آموزشی مدرک معتبر صادر می‌شود.

کد خبر 443909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha