حمیدرضابوجاریان-خبرنگار:مشاغلی هستند که نبودشان می‌تواند مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کنند. امنیت، مسئله‌ای است که برقراری آن روز و شب نمی‌شناسد.

سرقت دوچرخه بیدود

تکه یازدهم پایتخت به دلیل همجواری با برخی محله‌های آسیب‌دیده، نیاز به امنیت بیشتری دارد. به این دلیل است که این منطقه، ۲ کلانتری دارد تا چتر امنیت را برای شهروندان ساکن آن بگستراند. برای بررسی برنامه‌های یک شب‌کاری مأموران این ۲ کلانتری با سبزپوشان نیروی انتظامی و نوع فعالیتشان در شب همراه شدیم و عملکرد آنها را در برخورد با چالش‌های امنیتی و انتظامی منطقه پیگیری کردیم.  

ساعت حوالی ۲۳ است که وارد کلانتری ۱۱۲ ابوسعید می‌شویم. قرار است ۲ ساعت را در کنار مأموران شاهد نحوه اجرای مأموریت‌های محوله باشیم. شب پر هیجانی است چراکه تیم سرخپوش تهرانی با زردپوش اصفهانی بازی دارد. بازی پرهیجان و پر از زد و خورد که به مأموران حاضر در شیفت شب کلانتری هم کلی استرس وارد کرده است. هرچه بازی داغ‌تر پیگیری می‌شد گویا سارقان و افراد مسئله‌دار را کمتر به سوی خیابان‌ها می‌کشید بنابراین شماره کلانتری و ۱۱۰ کمتر زنگ می‌خورد. سرگشت کلانتری «۱۱۲ ابوسعید» می‌گوید: «شب‌هایی که بازی فوتبال یا مسابقه‌ای حساس برگزار می‌شود، آمار سرقت و درگیری و... به حداقل می‌رسد. » این موقعیت فرصت مناسبی فراهم کرد که با سرهنگ «حسن احمدپور» گپ‌وگفت کنیم. او درباره جرائمی که در محدوده کلانتری ابوسعید رخ می‌دهد، چنین می‌گوید: «خوشبختانه آمار سرقت از منزل در این محدوده پایین است، اما موبایل قاپی و جرائم خشن در طول روز از شایع‌ترین تخلف‌هایی است که مأموران کلانتری با آن روبه‌رو هستند. شب‌ها نوع تخلف به سرقت لوازم خودرو و محتویات داخل آن تغییر می‌کند. »

  • تماس‌های با ربط و بی‌ربط با پلیس 

با همراهی احمدپور به اتاق بی‌سیم کلانتری که افسری جوان مسئول آن است می‌رویم. اتاقی با یک کولر، تلویزیونی که تا صبح، همدم مأمور است و چند دستگاه بی‌سیم و یک رایانه نه چندان به روز. این افسر پیام‌هایی را که از طریق ۱۱۰ روی مانیتور مقابلش ظاهر می‌شود، نشانمان می‌دهد. پیام درباره دستفروشان و سدمعبر و تصادف خودروهاست. مأموریت‌هایی که ارتباطی با پلیس انتظامی ندارد و به شهرداری مربوط می‌شود. سرگشت کلانتری در این‌باره می‌گوید: «برخی تماس‌های شهروندان ارتباطی با فوریت‌های انتظامی ندارد. فوریت‌های انتظامی مسائل دیگری را شامل می‌شود و مردم باید در تماس‌های خود با نیروی انتظامی این موضوع را در نظر بگیرند. »

  • با نیروی انتظامی هماهنگ نمی‌شوند 

بازی فوتبال به پایان رسیده است و ما هم از کلانتری ۱۱۲ ابوسعید که ظاهر زیبایی دارد به کلانتری سالخورده و جمع و جور «۱۱۵ رازی» می‌رویم. مأموران آماده‌باش هستند تا کسی به بهانه پیروزی تیمش خیابان‌ها را مسدود نکند. برخلاف انتظارمان از حضور گسترده افراد در خیابان‌ها خبری نیست و به نظر می‌رسد نباید نگرانی در این‌باره داشت. سرگرد «رضا امرایی» سرگشت کلانتری ۱۱۵ رازی با روی باز به استقبالمان می‌آید. با همراهی او به اتاق بی‌سیم کلانتری می‌رویم. مسئول اتاق بی‌سیم در حال چانه‌زنی با شرکت «حمل‌کننده موتورسیکلت برای اعزام کفی» برای توقیف یک دستگاه موتورسیکلت متخلف است. یک ساعتی می‌شود مأموران موتورسیکلت را متوقف کرده‌اند اما از خودرو حمل‌کننده خبری نیست. مأمور اتاق بی‌سیم می‌گوید: «برخی شرکت‌های حمل خودرو و موتورسیکلت، چون وجه بالایی برای حمل خودرو می‌گیرند، خیلی زود جرثقیل می‌فرستند اما برای موتورسیکلت این‌گونه عمل نمی‌کنند. کم تعداد بودن مأموران در شب و معطل شدن آنها در یک مأموریت ممکن است سبب شود رسیدگی به دیگر تماس‌های تلفنی با تأخیر انجام شود.  

  • دردسری به نام بیدود

کلانتری ۱۱۵ رازی به نسبت کلانتری ۱۱۲ ابوسعید پرکارتر و تماس‌ها با ۱۱۰ در محدوده تحت پوشش آن بیشتر است. حدود ساعت ۲ بامداد گزارش می‌شود دوچرخه‌ای به سرقت رفته و محل سرقت با مکان نمای به کار رفته در آن پیدا شده است. همراه با سرگشت کلانتری و مأموری که محله را می‌شناسد به محل می‌رویم. فردی که نماینده شرکت است، پیش از ما خود را به محل رسانده و منتظر است تا مأموران دوچرخه را تحویل بگیرند. دوچرخه تحویل نماینده شرکت می‌شود و چون او از کسی شکایتی ندارد با تنظیم صورتجلسه‌ای کار تمام می‌شود. تا پایان زمانی که همراه با مأموران کلانتری بودیم چند مورد سرقت دوچرخه‌های این شرکت در بی‌سیم مأموران گزارش می‌شود. این یعنی دردسری تازه و نوظهور برای مأموران.  

  • و باز قصه معتادان

حوالی ساعت ۳ بامداد است. حین گشتزنی در محدوده کلانتری، پیام تجمع معتادان دریافت می‌شود. بلافاصله به محل می‌رویم. چند معتاد که بینشان پدر و پسری هم هستند در حال غذا خوردن کنار واحدهای مسکونی‌اند. حضور آنها همسایه‌ها را نگران کرده و سبب تماسشان با ۱۱۰ شده است. یکی از مأموران خودروهای اطراف را بررسی می‌کند تا ببیند آیا از خودروها سرقتی انجام شده است یا خیر. بررسی‌ها نشان می‌دهد سرقتی رخ نداده و معتادان تنها برای غذا خوردن دورهم جمع شده‌اند. به افراد تذکر داده می‌شود که محل را ترک کنند. کسی مقاومتی نمی‌کند و سریع بساطشان را جمع می‌کنند و می‌روند.

  • دعوای همسایگی

همه انتظار دارند که شب، بدون دغدغه استرحت کنند. اما به نظر می‌رسد برخی سازندگان واحدهای مسکونی رعایت حال همسایه‌های خسته خود را نمی‌کنند. ساعت ۳ صبح گزارشی از نزاع بین همسایه‌ها رسیده است. با نگرانی خود را به محل می‌رسانیم. همسایه‌ها با مردی که در حال ساخت آپارتمانی چند طبقه است و با جرثقیلی بزرگ سرو صدای زیادی تولید کرده صحبت می‌کنند. یکی از مأموران که گویا پیش از این نیز به سازنده برای ساعت فعالیتش تذکر داده است، صحبت می‌کند. سازنده قبول می‌کند کارش را تعطیل و ادامه آن را به وقت مناسبی موکول کند. این آخرین مأموریتی است که همراه با مأموران هستیم. مردم هنوز در کوچه و خیابان و در پارک‌ها هستند و از ساعت فراغت تا اذان صبح استفاده می‌کنند. بوستان شهید «حججی» هم مملو از بچه‌ها و جمعیت است. جمعیتی که امنیتشان به پشتوانه نیروی انتظامی و حضور پررنگ آنها در خیابان‌ها و بوستان‌ها تأمین شده است.

  • نگاه
  • زنجیره‌های انتظامی به یکدیگر متصل نیست 
مبین جلیلی-کارشناس انتظامی و حقوقی

آمارها نشان می‌دهد که حدود ۴۰‌درصد جرائم ثبت شده کشور در پایتخت رخ می‌دهد. امکاناتی که کلانتری‌ها در پایتخت دارند به اندازه‌ای نیست که بتوانند به همه این جرائم، با کیفیت و کمیت مناسبی رسیدگی کنند. در کنار کمبود در تعداد کلانتری‌ها، نیروها و وسایل نقلیه موتوری و خودرویی، به نظر می‌رسد شهروندان نیز برخلاف بسیاری از جوامع توسعه‌یافته، توجه کافی به رعایت الزامات انتظامی و ایمنی خود در شهر ندارند. رفتارهای پرریسک و نیز تاب‌آوری پایین در مقابل مشکلات اجتماعی سبب شده است وقوع برخی جرائم روند صعودی به خود بگیرد. باور دارم افزایش تعداد کلانتری‌ها یا تقویت تجهیزات انتظامی تنها یک بخش از زنجیره تأمین امنیت در شهرها است و شهروندان نیز بخش دیگری از این زنجیره‌اند که می‌توانند با رعایت کردن اصول امنیتی و انتظامی به ایجاد امنیت کمک کنند. به نظر می‌رسد برای تکمیل کردن زنجیره انتظامی در شهر، شهروندان باید با دریافت آموزش‌های لازم و تکلیف به اینکه توصیه‌های پلیسی را جدی گرفته و به شیوه‌ای عمل کنند تا امنیت و ایجاد احساس امنیت در شهر به‌شکل مشارکتی محقق شود و برقراری آن تنها از یک دستگاه انتظار نرود.

کد خبر 443056

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha