فاطمه عسگری نیا-خبرنگار: اعضای گروه خیریه «پخش غذای ندای عشق» این هفته به محله راه‌آهن آمدند تا براساس سنت دیرینه‌شان غذای گرم میان معتادان بی‌خانمان و کارتن‌خواب‌ها در محله‌های پایین شهر، به رسم مهمان‌نوازی، و مسافران در راه مانده و اطراق کرده حوالی میدان راه‌آهن غذای گرم توزیع کردند.

پخش غذای ندای عشق

۴ سالی می‌شود که چهارشنبه‌های هر هفته دور هم جمع می‌شوند و یک وعده غذای گرم برای معتادان بی‌خانمان تهیه می‌کنند، اما حضورشان در محله راه‌آهن، حال و هوای دیگری داشت. حضوری متفاوت، صرف‌نظر از توزیع غذا آنها در این محله در کنار شورایاری و مسئولان حوزه اجتماعی شهرداری کوشیدند تا راهی برای اثربخش بودن برنامه‌هایشان در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی پیدا کنند.  

قرارمان با گروه «پخش غذای ندای عشق» و کارشناسان مرکز «کاهش آسیب» شهرداری منطقه ۱۱ و شورایار محله راه‌آهن در بوستان «امیریه» حوالی میدان راه‌آهن است. همه اعضای گروه همراه با خانواده‌هایشان آمده بودند. همراه با بسته‌های غذا راهی خیابان شهرداری در انتهای کوچه بوستان «خواجه‌دهی» شدیم. همین که بوی غذا در محله می‌پیچد سر و کله معتادان بی‌خانمان از کوچه‌پسکوچه‌های تاریک محله پیدا می‌شود. هر کدامشان که ظرف غذا را دریافت می‌کنند به دوستانشان هم ندا می‌دهند تا از مهمانی این سفره مهربانی جا نمانند. «ناصر» مرد میانسالی که هنگام دریافت غذا با شرمندگی بسیاری که از نگاهش می‌بارد، می‌گوید: «می‌شود کمک کنید ترک کنم؟ ‌» صدای درمانده و نگاه شرمگینش حکایت از خستگی و درماندگی‌ از اعتیاد دارد.

او همه دارایی و زندگی خود را به سبب اعتیاد از دست داده و این روزها همراه پسر ۲۱ ساله و جوانش مجبور است شب‌ها را در میدان راه‌آهن، روی تکه‌ای کارتن صبح کند. همین که از قاطعیت تصمیمش سخن می‌گوید کارشناس دفتر کاهش آسیب اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ با آغوش باز از او استقبال می‌کند و اعضای گروه «پخش غذای ندای عشق» دست یاری بر شانه‌های خسته مرد می‌زنند.  

  • قرارمان چهارشنبه هر هفته

 پس از توزیع غذا بین معتادان و کارتن‌خواب‌های محله راه‌آهن، اعضای گروه، شورایاری محله و کارشناسان حوزه آسیب شهرداری منطقه در یک نشست مشترک و به بررسی راه‌های مشترک تعامل برای کاهش آسیب‌های ناشی از اعتیاد در محله با هم به گپ‌وگفت می‌پردازند.  
«جلال» یکی از جوان‌های عضو گروه «پخش غذای ندای عشق» در آغاز شروع این گفت‌وگو از اهداف و رسالت‌ گروهشان چنین می‌گوید: «این گروه چهارشنبه هر هفته حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ غذا در محله‌های آسیب‌خیز اجتماعی مناطق پایین شهر توزیع می‌کند. در واقع توزیع غذا توسط اعضای این گروه بین معتادان بی‌خانمان و طرد شده در خیابان‌ها تنها یک بهانه برای جلب اعتماد این افراد و کمک به آنهاست.

در واقع ما می‌کوشیم با ایجاد تعادل میان انسان‌های عادی و انسان‌های طرد شده اجتماعی، حس امنیت در این افراد را زنده کنیم. » او ادامه می‌دهد: «بی‌تفاوتی اجتماعی شهروندان موجب جدایی افراد از هم می‌شود و هرچه این فاصله بیشتر شود، نمود آسیب‌های اجتماعی در جامعه بیشتر خواهد بود. » «سحر» یکی دیگر از اعضای این گروه می‌گوید: «قصه آغاز به کار این گروه از حس نیاز من و یکی از بانوان گروه به دستگیری از گرفتاران اعتیاد شکل گرفت. من همیشه دوست داشتم به گونه‌ای به این افراد کمک کنم چون بر این باور بودم بخش عمده گرفتاری آنها ریشه در طرد شدن و تنهایی آنها دارد. »  «مرتضی» عضو دیگر گروه «پخش غذای ندای عشق» آرزو دارد با فرهنگسازی و آموزش‌های شهروندی در محله‌های شهر به مردم بگوید از به‌کاربردن الفاظ ناشایست در صدا کردن معتادان بی‌خانمان و بیمار جلوگیری کنند. او هم می‌خواهد با توزیع غذا در بین این جامعه و جلب اعتماد آنها بکوشد تا بسترهای برگشت دوباره این افراد به زندگی فراهم شود.

  • از ظرفیت‌های محلی کمک بگیرید

«علی‌اصغر فراهانی» دبیر شورایاری محله راه‌آهن نیز در گپ‌وگفت صمیمی با اعضای گروه «پخش غذای ندای عشق» ضمن اعلام مخالفت صریح خود با تنها توزیع غذا در میان معتادان و کارتن‌خواب‌های محله، از این کار به‌عنوان یک مشوق برای معتادان یاد کرده و می‌گوید: «اگر دنبال حل مشکلات اجتماعی و بازگشت این افراد به جامعه هستیم توزیع غذا بین آنها راه مناسبی نیست. » او می‌گوید: «ما برای تغییر نگاه جامعه به معتادان از یک معضل اجتماعی به یک بیمار نیازمند کمک، باید کار فرهنگی در جامعه انجام دهیم و با این فرهنگسازی بستر پذیرش این افراد را از سوی دیگر شهروندان فراهم کنیم. » او با اعلام آمادگی سرای محله راه‌آهن برای برگزاری ویژه‌برنامه‌های شاد با حضور شهروندان محله و معتادان بی‌خانمان ادامه می‌دهد: «باید بکوشیم با استفاده از سرمایه‌های هر محله، در مسیر کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی آن محله قدم برداریم. »

  • در کنار تشکل‌های مردم‌نهاد هستیم

«محمود سپاهیانی» کارشناس مرکز خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ نیز ضمن تأیید صحبت‌های شورایار محله راه‌آهن می‌گوید: «طرح توزیع غذای گرم میان معتادان بی‌خانمان چندین سال است از سوی تشکل‌های مختلف مردمی در سطح تهران اجرا می‌شود و بهتر است ظرفیت و توان جدید گروه «پخش غذای ندای عشق» که متشکل از جوان‌های با انگیزه است در مسیری متمرکز شود تا در آن بتوانیم شاهد نجات یک معتاد از بند اعتیاد باشیم. این کار می‌تواند یک نتیجه مثبت و ارزشمند از کار باشد. » سپاهیانی ادامه می‌دهد: «فعالیت تشکل‌های مردم‌نهاد اگر در کنار تجارب فعالان اجتماعی قرار بگیرد می‌تواند حامل دستاوردهای خوبی برای جامعه باشد. »

او می‌گوید: «معتادان طرد شده در جامعه نیازمند یک همدلی ساده و دوستی واقعی هستند چه بسا بسیاری از این افراد می‌توانند در سایه حمایت و پشتیبانی همنوعان خود راه بازگشت به زندگی را آسان‌تر طی کنند و با طی این مسیر به سلامت اجتماعی هم کمک کنند. »
کارشنـــاس حمایت اجتماعی مرکز خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ به اعضای گروه «پخش غذای ندای عشق» وعده داد در صورت تمایل می‌توانند از امکانات پایگاه اجتماعی میدان راه‌آهن و کارشناسان این مجموعه، برای پیشبرد امور خود بهره‌مند شوند: ضمن اینکه سرای محله راه‌آهن نیز می‌تواند با کمک دبیر شورایاری محله؛ محلی را برای برگزاری نشست‌های مشترک در اختیار این تشکل قرار دهد. در پایان این گپ‌وگفت مقرر شد اعضای تشکل «پخش غذای ندای عشق»، مرکز خدمات اجتماعی شهرداری منطقه ۱۱ و شورایاری محله راه‌آهن در قالب کارگروهی مشترک برای پیشبرد اهداف خود به هم‌اندیشی بیشتر بپردازند.  

کد خبر 442389

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha