جمعه ۲۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

اگر خودروی شما هم در این روزهای سرد زمستانی قبل از سوزندان ته مانده باک بنزین ناگهان به سرفه افتاد و تقریباً از حال رفته، بهتر است در جریان باشید که احتمالاً در وانفسای جیره‌بندی به جای بنزین هر لیتر آب باران را 100 و شاید 400 تومان خریده‌اید.

به این ترتیب در شرایطی که شما برای گیرافتادن در تله ترافیک هر ماه چند بار دست به دامان بازار سیاه بنزین می‌شدید چند لیتر از نزولات آسمانی روانه باک خودروتان می‌شود.

دست آخر هم، قبل از اینکه چراغ باک روشن شده و خبر از فاجعه پایان بنزین بدهد اتومبیل نفس‌های آخر را می‌کشد و وسط شلوغی شهر از حال می‌رود.

در چنین حالتی توصیه می‌کنیم بیهوده تلاش نکنید چون اصولاً استارت زدن دوباره و چندباره هیچ ثمری نخواهد داشت پس بهتر است قبل از اینکه راننده‌های پشت‌سری تسلط به اعصابشان را از دست بدهند خودروتان را به گوشه خیابان بکشانید.

ناصر رئیسی‌فر، رئیس اتحادیه سراسری جایگاه‌داران هم از حرکت ماندن بعضی از خودروها را به علت وجود آب در باک بنزین تایید می‌کند اما براین نکته هم تاکید دارد که تعمدی در این خصوص وجود ندارد.

رئیسی‌فر در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: برای جلوگیری از نشت آب و هوا به مخازن بنزین تدابیر سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ شده است.

به گفته رئیس اتحادیه جایگاه‌داران، اکثریت جایگاه‌ها با سیستم‌های دقیق تجهیز شده‌اند که احتمال نفوذ هوا به مخازن را منتفی می‌کند علاوه بر این روی تمام شناورهای موجود در مخازن دستگاه‌های نشت‌یاب نصب شده که در صورت بروز هرگونه مشکلی فعالیت جایگاه را متوقف می‌کند.

او می‌افزاید: هر روز بازرسانی به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند و علاوه بر نمونه‌گیری، با استفاده از خمیرهای آب‌یاب  عرضه صحیح بنزین بدون ناخالصی را کنترل می‌کنند.

رئیسی‌فر با این همه معتقد است در روزهای برفی و بارانی به رغم تدابیر گفته شده احتمال ورود آب به مخازن وجود دارد.به گفته او در فصل سرد سال در هنگام انتقال بنزین به مخازن به علت بعضی بی‌احتیاطی‌ها نزولات آسمانی هم وارد مخازن شده و ته‌نشین می‌شود.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران خاطرنشان می‌کند: خودروهایی که آخرین لیترهای بنزین مخازن نصیبشان می‌شود مقدار محدودی آب هم دریافت می‌کنند.راننده‌های بداقبال هم در شرایطی که موجودی باک بنزین خودرو هنوز به آخر نرسیده مجبور می‌شوند آستین‌ها را بالا بزنند و اتومبیل را هل بدهند.

رئیس اتحادیه جایگاه‌داران در ادامه از فعالان محترم بازار آزاد غیررسمی بنزین می‌خواهد برای معامله با مشتریان پرتعدادشان در جایگاه‌ها اجتماع نکنند.

رئیسی‌فر می‌گوید: خرید و فروش سهمیه بنزین خودروهای شخصی خلاف قانون نیست اما حضور خریداران و فروشندگانی که گالن‌های بنزین به دست دارند امکان آتش‌سوزی و بروز فاجعه را افزایش می‌دهد.

کد خبر 44227

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز