گروه اقتصادی: 2 مقام دولتی اجرای طرح عرضه بنزین آزاد را در سال آینده برای دولت اجباری اعلام کرند.

داوود دانش‌جعفری و محمدرضا‌ ‌نعمت‌زاده در اظهارات جداگانه‌ای از عرضه بنزین آزاد در سال آینده به‌عنوان تنها راه برای دولت سخن گفته‌اند.
وزیر اقتصاد و دارایی در سخنان خود با اشاره به تورم‌زا بودن افزایش قیمت بنزین تاکید کرد چاره‌ای جز این نیست.
دانش‌جعفری در بندرعباس با اعلام این مطلب به مهر افزود: باید بنزین و برخی کالا‌ها به‌صورت آزاد و غیریارانه‌ای در اختیار مردم قرار گیرد.
علاوه بر وزیر اقتصاد، معاون وزیر‌نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی نیز از عرضه بنزین آزاد به‌عنوان تنها راه برای دولت سخن گفته است.
با وجود این  نعمت‌زاده به شانا گفت: عرضه آزمایشی بنزین آزاد در نوروز اجرا می‌شود و براساس بررسی اجرای آزمایشی برای ادامه عرضه بنزین آزاد تصمیم‌گیری می‌شود.
از هنگام اعلام طرح عرضه بنزین آزاد از سوی دولت در اجرایی‌شدن آن تردید‌هایی وجود داشت.
با وجود این تردید‌ها هیچ مخالفت جدی به‌جز سخنان اخیر وزیر اقتصاد که از تورم‌‌زا بودن تاثیر افزایش قیمت بنزین سخن گفته است هیچ مقام دولتی با اجرای آن مخالفت نکرده است. در عین حال همه مقامات دولتی بر اجرای آزمایشی عرضه بنزین آزاد تاکید می‌کنند و ادامه آن را به بررسی نتایج اجرای آزمایشی آن در نوروز موکول کرده‌اند.
وزیر اقتصاد در سخنان خود با اشاره به اینکه بسیاری از مردم اگر نیاز به سوخت داشته باشند و در دسترس آنها نباشد حاضرند با قیمت بالاتری آن‌را خریداری کنند تاکید کرده: بنزین دیگر نزد مردم، قیمت لیتری 100‌تومان را ندارد بلکه ارزش آن بسیار بالاتر است.
وی تصریح کرد: اگر دولت سهمیه بیشتری در اختیار مردم قرار دهد، مستلزم پرداخت یارانه بیشتر است و افزایش یارانه به‌واسطه بار مالی بالاتر برای دولت امکان ندارد.
دانش جعفری گفت: چاره‌ای جز پرداخت هزینه قیمت تمام شده بنزین توسط مصرف‌کننده وجود ندارد.
 وی تاکید کرد: عرضه بنزین با قیمت آزاد می‌تواند بر افزایش تورم تاثیر داشته باشد ولی دولت باید تلاش کند تا تاثیر تورمی افزایش قیمت بنزین بر قیمت‌ها را به حداقل برسد.
 نعمت‌زاده نیز در اظهارات مشابهی با تاکید براینکه دولت برای تامین بودجه لازم برای واردات بنزین چاره‌ای جز2 نرخی کردن بنزین ندارد گفت: دولت در قالب بودجه سال آینده مبلغ 3/3 میلیارد دلار برای یارانه واردات بنزین و نفت گاز به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده بود و مجلس آن را تصویب کرد.
وی افزود: این میزان بودجه برای یارانه واردات بنزین و گازوئیل اختصاص خواهد یافت اما مبلغ اصلی واردات این 2 فرآورده بسیار بیشتر است.
کد خبر 44965

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز