در دو سال گذشته به‌دنبال افزایش قیمت مصالح ساختمانی، دستمزدهای کارگری، کمبود برخی از مواد اولیه مورد نیاز جهت ساخت و ساز و بالا رفتن میزان تقاضا برای تأمین مسکن، قیمت مسکن با افزایش چشمگیری همراه شده است که این امر رکود نسبی نیز برای این بازار در پی داشته است.

این در حالی است که مسئولان دولت نهم با اندیشیدن تدابیری چون عملیاتی کردن تبصره 6 قانون بودجه و واگذاری زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله در تلاشند تا این شرایط را بهبود بخشند.

با مهدی موذن، دبیر کانون کاردان‌های فنی ساختمان ایران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • اخیراً اعلام شده است که برخی از تعاونی‌های متقاضی اخذ زمین‌های 99 ساله باید مدتی طولانی برای دریافت این زمین‌ها منتظر بمانند. این زمان تا چه حد در روند بهبود بازار مسکن می‌تواند مؤثر باشد؟

تأخیر در ارائه زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله از سوی دولت به این قبیل تعاونی‌ها موجب تشدید دلال بازی در این بخش و به‌دنبال آن افزایش قیمت مسکن در کشور خواهد شد.

البته در کل، اعطای زمین در قالب اجاره 99 ساله به تعاونی‌های مسکن روش چندان مناسبی نیست، زیرا برای احداث مسکن اتکای صرف به تعاونی‌های مسکن نمی‌تواند مطلوب باشد، بنابراین برای احداث مسکن در حجم بالا باید به انبوه‌سازان توجه بیشتری شود.

  • عملیاتی شدن تبصره 6 قانون بودجه امسال را که از اوایل سال صورت گرفته است تا چه حد در وضعیت بازار مسکن تأثیرگذار می‌دانید؟

عملیاتی شدن این تبصره که با هدف خانه دار کردن مردم تدوین شده است تاکنون زمینه‌سار ثبات نسبی قیمت مسکن در طول سال بوده است.

به عبارتی دیگر وعده‌ها و اخبار اعلام شده در این بخش اگر در اسرع زمان ممکن عملیاتی شوند در بهبود بازار مسکن مؤثر خواهند بود.

درصورتی که این قبیل برنامه‌ها در اوان تدوین عملیاتی نشوند بدون تردید سودجویان از این موضوع نهایت استفاده را خواهند برد.

  • مهم‌ترین عوامل دخیل در افزایش قیمت مسکن از نظر شما چیست و برای مقابله با این عوامل دولت باید چه تمهیداتی بیندیشد؟

امسال نیز همانند سال گذشته عوامل نامتعارفی باعث رشد قیمت مسکن شده است، بنابراین دولت باید برنامه‌ها و سیاست‌های خود در بخش مسکن را در همان ماه‌های ابتدایی سال اجرایی کند.

بالا رفتن قیمت آهن و سیمان بدون رونق در ساخت و ساز موجب رشد قیمت مسکن می‌شود.

از سوی دیگر خروج کارگران افغانی از کشور هم باعث شده است که نرخ حق‌الزحمه و خدمات کارگران ساختمانی تا 170 درصد افزایش یابد.

در واقع باید گفت تمامی عوامل مرئی و نامرئی از قبیل واسطه‌ها و عللی که اعلام شد می‌توانند تغییراتی را در بازار مسکن به‌وجود آورند.

کد خبر 44226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز