راحله عبدالحسینی-خبرنگار:«سلام بر تو ای انسان متفکر! به اسپایدر پارک خوش آمدی. من کهنسال‌ترین موجود این پارکم...»

اسپایدر پارک

این خوشامدگویی را درخت چنار غول‌پیکر در حالی که شاخ و برگش را تکان می‌دهد و پلک می‌زند، با لبانی خندان در بدو ورود به پارک حشرات به شما می‌گوید. اینجا پارک حشرات یا اسپایدر پارک محله سعادت‌آباد است که نوروز امسال افتتاح شد. در ۲ ماهی که از راه‌اندازی این پارک می‌گذرد، بیش از ۵۰۰ هزار نفر بازدیدکننده داشته و از همه بیشتر برای کودکان و نوجوانان جذاب بوده‌است. برای همین هم این روزها جشنواره‌ بازدید دانش‌آموزان در آن برگزار می‌شود. در پارک حشرات که نخستین، بزرگ‌ترین و کامل‌ترین پارک حشرات خاورمیانه به حساب می‌آید، حشرات و خزندگان در ابعاد بزرگ و به اصطلاح غول‌آسا به نمایش درآمده تا بازدیدکنندگان به‌ویژه کودکان و نوجوانان با ساختار بدن آنان آشنا شوند و در مدت حضورشان در این پارک علاوه بر تفریح و سرگرمی، به‌طور علمی درباره این جانوران اطلاعات کسب کنند. برای آشنایی بیشتر با پارک حشرات در این گزارش با ما همراه باشید.  

نوروز امسال خبر خوب افتتاح پارک حشرات در منطقه ما اعلام شد. پارکی که در کنار پارک ژوراسیک واقع شده‌ و این فرصت را به مخاطبان می‌دهد تا با دنیای سرگرم‌کننده حشرات و دایناسورها آشنا شوند. سعادت‌آباد، میدان بهرود، بلوار شقایق، جنب پارک ژوراسیک، نشانی‌ای است که ما را به تم پارک یا پارک موضوعی حشرات می‌رساند. ورودی پارک اتوبوس‌های مدارس و مهدکودک پارک شده و سر و صدا و هیجان بچه‌ها از دیدن حشرات و خزندگان غول‌پیکر به گوش می‌رسد. عنکبوت بزرگی که بالای در ورودی پارک نصب شده، از دور به چشم می‌خورد و این یعنی نشانی را درست آمدیم. سال گذشته، زمین ۹هزارمترمربعی جنب پارک ژوراسیک به بخش خصوصی واگذار شد تا متخصصان علمی و طراحان این پارک موضوعی را راه‌اندازی کنند.  

  • درخت سخنگو

با گروهی از کودکان پیش‌دبستانی که برای بازدید آمده‌اند همراه می‌شویم. روبه‌روی درخت سخنگو در مسیر ورودی پارک می‌ایستند. با روشن شدن سیستم صوتی درخت، تعجب می‌کنند و به سخنان درخت در حالی که شاخ و برگش را تکان می‌دهد، به آنها خوشامد می‌گوید و درباره کهنسالی خودش صحبت می‌کند، گوش می‌دهند. هیجان بچه‌ها از همین ابتدای مسیر به چشم می‌خورد. حالا کنار عنکبوت غول‌پیکر می‌روند و مجذوب تکان خوردن دست و پای عنکبوت می‌شوند. پارک حشرات با داشتن ۳۰حشره متحرک در جثه و بزرگی آدم‌ها مجموعه‌ای سرگرم‌کننده برای کودکان و نوجوانان و حتی آدم بزرگ‌هاست. کفشدوزک روی برگ، مورچه کنار دانه گندم، کک داخل موی سر، مگس روی نان، پشه روی سیب گاز زده، ملخ روی ذرت، سوسک و سنجاقک و زنبور عسل از جمله حشرات متحرک این پارک است.

یکی از جالب‌ترین بخش‌های این مجموعه، محدوده‌ای است که داستان پروانه شدن پیله ابریشم را نشان‌می‌دهند. تابلو معرفی نیز کنار هریک از حشرات نصب شده که هم بازدیدکنندگان را با نام علمی حشره آشنا می‌کند و هم اطلاعاتی درباره زیستگاه و تغذیه آن می‌دهد. اطلاعات علمی حشرات از سوی «علیرضا زمانی» دکترای جانورشناسی به زبان ساده تهیه شده‌است. در انتهای مسیر بازدید مخاطبان با تعدادی از خزندگان هم آشنا می‌شود. مار پیتون روی درخت و لاک‌پشت و کروکودیل داخل برکه که هرکدام چند ده برابر اندازه واقعی‌شان هستند، برای مخاطبان بسیار جذاب است و آنان را مشتاق می‌کند تا اطلاعات علمی درباره این جانوران را از روی تابلوها مطالعه کنند.  

  • زیستگاه‌های طبیعی در تراریوم

تراریوم‌هایی که داخل ماکت درخت طراحی شده، زیستگاه طبیعی هرکدام از حشرات و اندازه طبیعی آن را نشان می‌دهد. یکی از جذاب‌ترین تراریوم‌ها برای بچه‌ها، پروفایلی است که زیستگاه مورچه را نمایش می‌دهد. سیدکاظم حافظیان رضوی، مدیر اتاق فکر پروژه پارک حشرات می‌گوید: «بچه‌ها همیشه مورچه را در حال دانه جمع کردن می‌بینند و تصوری از زیر زمین و خانه مورچه ندارند. در این تراریوم مهندسی ساخت خانه مورچه در دل زمین برایشان به نمایش گذاشته شده است. ضمن اینکه تمام حشرات در محل زندگی واقعی‌شان به نمایش گذاشته شده‌اند. مثلاً کرم ابریشم روی برگ درخت توت یا کک داخل موی سر انسان. به این‌ترتیب بازدیدکنندگان به‌ویژه کودکان و نوجوانان با محل زندگی و تغذیه آنها بیشتر آشنا می‌شوند و آن را به ذهن می‌سپرند. حشرات بیشترین‌ تعداد گونه را در جهان جانداران دارند. حدود یک میلیون حشره شناسایی شده و با اینکه خیلی کوچک‌ هستند، اما از نظر ساختمان بدنی بسیار کامل‌اند. »

جانان فتح‌الهی، دانش‌آموز پیش‌دبستانی که همراه دوستانش برای بازدید از پارک حشرات آمده. می‌گوید: «به من خیلی خوش گذشت. همه حشرات را دیدم. هیچ‌کدام را قبلاً ندیده بودم حتی در کارتن‌ هم ندیده‌بودم. ملخ و پشه و پروانه را از همه بیشتر دوست داشتم. » «افسانه فدایی» مدیرآموزشی مهدکودک که با ۱۵نفر از بچه‌های مهدکودک برای بازدید از پارک حشرات آمده‌اند، به نکاتی برای ایمنی و راحتی بچه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: «مسیر بازدید در رفت با سربالایی با شیب تند همراه است. خطر این شیب تند در مسیر برگشت و سرپایینی برای بچه‌ها مشخص می‌شود و امکان زمین خوردن آنان را بیشتر می‌کند. در حالی که بیشترین مخاطب این پارک بچه‌ها هستند، مسیر رفت‌وآمد برای آنان ایمن‌سازی نشده‌است. »

او در ادامه از واکنش بچه‌ها با دیدن حشرات غول‌آسا می‌گوید: «بچه‌ها با دیدن حشرات در این ابعاد بزرگ و حجیم، هم با شکل و نوع زندگی آن آشنا می‌شوند و هم دیگر از حشرات نمی‌ترسند. » «مهران فتوحی»، مدیر مجموعه پارک حشرات و ژوراسیک می‌گوید: «لیدرهای این مجموعه کارشناس و کارشناس ارشد زمین‌شناسی و زیست‌شناسی و مسلط به زبان انگلیسی هستند و برای بچه‌ها توضیحات علمی می‌دهند. »

  • از ایستگاه عکاسی تا غرفه بازی

در پارک حشرات غرفه‌های مختلفی برای مخاطبان در نظرگرفته شده‌است. نخستین غرفه پر مخاطب ایستگاه عکاسی است. بچه‌ها بیشتر دوست دارند در کنار پروانه و سنجاقک و کفشدوزک عکس بگیرند و برای خود یادگاری نگه دارند. غرفه‌ گریم کودکان هم برای کودکان جذاب است. غرفه فروش عسل هم در کنار ماکت زنبور عسل به شکل کندو است. غرفه‌های کتابفروشی و اسباب‌بازی‌هایی به شکل حشرات هم برای مخاطبان در نظر گرفته شده‌است.  

  • در همین نزدیکی

۱۰هزار تومان برای بازدید از پارک حشرات و ۱۰هزار تومان برای بازدید از پارک ژوراسیک باید بپردازید و بلیت تهیه کنید. اما اگر می‌خواهید از هر دو پارک دیدن کنید، شامل تخفیف می‌شوید و می‌توانید بلیت۱۵هزار تومانی بخرید. البته دانش‌آموزان و بچه‌های مهدکودک از تخفیف ویژه‌ای برخوردارند. برای بازدید از این ۲مجموعه شگفت‌انگیز در ماه مبارک از ساعت ۱۰ تا ۱۹ و در دیگر روزهای سال از ساعت ۱۰ تا ۲۲ به سعادت‌آباد، میدان بهرود، بلوار شقایق مراجعه کنید.  

  • نمایش دایناسور 

اگر روز جمعه را برای بازدید از این مجموعه پارک‌ها انتخاب کردید، فرصت دیدن نمایش «دایناسور» در پارک ژوراسیک را از دست ندهید. در این نمایش طنز سیر زندگی دایناسورها روایت می‌شود و پارکورکاران هم در این نمایش حضور دارند. این نمایش از ساعت۱۲ تا ۲۰ در چند نوبت اجرا می‌شود و برای همه گروه‌های سنی جذاب است.  

  •  ۳۰ حشره در پارک حشرات یا اسپایدر پارک در ابعاد بزرگ برای مخاطبان به نمایش گذاشته‌شده است.
  •  ۹ هزارمترمربع مساحت پارک حشرات است که در کنار پارک ژوراسیک واقع شده‌است.
کد خبر 441716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha