همشهری آنلاین: محمدجواد ظریف وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین دیدار کاری خود در سفر به اسلام آباد با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان دیدار و گفت وگو کرد.

ظریف: در دور زدن تحریم‌ها دکترا داریم

به گزارش ایرنا، ظریف که برای دیدار با مقامهای عالی پاکستان در اسلام آباد به سر می برد؛ بعداز ظهر روز جمعه با عمران خان درباره موضوعات منطقه ای و دوجانبه رایزنی کرد.

دو طرف در این دیدار که به علت سفر عمران خان به کراچی در محل پایگاه هوایی انجام شد ارتقای سطح همکاریها میان ایران و پاکستان و تلاش برای رفع موانع در مسیر توسعه روابط را مهم برشمردند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان همچنین روابط دو کشور دوست و همسایه را خوب ارزیابی و بر ارتقای سطح همکاریها تاکید کردند.

در این نشست «مهدی هنردوست» سفیر جمهوری اسلامی ایران در اسلام آباد و تنی چند از اعضای هیات سیاسی ایران به همراه برخی مقامهای ارشد دولت پاکستان حضور داشتند.

بنابراین گزارش، ظریف قرار است در چهارمین نشست کاری خود با حضور در مجلس سنای پاکستان با «صادق سنجرانی» رئیس مجلس سنای این کشور دیدار کند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شب گذشته در بدو ورود به اسلام آباد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، مشورت با پاکستان درباره تحولات منطقه ای را یکی از اهداف مهم سفر خود عنوان کرد و افزود: بسیار خوشحالم که یک بار دیگر فرصت سفر به پاکستان را به دست آوردم؛ ما با پاکستان روابط بسیار محکم و دیرینه ای داریم و همواره اعلام کرده ایم که ارتباط با همسایگان در اولویت سیاست خارجی قرار دارد.

محمدجواد ظریف از زمان آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون ۹ بار در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان سفر کرده و سفر امروز نیز دهمین دیدار وی از همسایه شرقی محسوب می شود.

این سومین سفر ظریف به پاکستان از زمان آغاز دولت فعلی این کشور به نخست وزیری «عمران خان» است. محمدجواد ظریف نخستین مقام بلندپایه یک کشور خارجی بود که با آغاز دولت عمران خان شهریور ماه سال گذشته به اسلام آباد سفر کرد و تشکیل دولت جدید پاکستان را تبریک گفت.

  •  ظریف: تحریم های آمریکا نظم جهانی را نشانه گرفته است

 محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه مشورت با همسایگان درباره شرایط دشوار منطقه ضروری است، گفت: امروز تحریم های آمریکا نظم بین المللی را نشانه گرفته است.

ظریف پنجشنبه شب به منظور دیدار با مقام های جمهوری اسلامی پاکستان در صدر هیأتی وارد اسلام آباد، پایتخت این کشور شد.

محمدجواد ظریف از زمان آغاز دولت تدبیر و امید تاکنون 9 بار در مقام وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به پاکستان سفر کرده و سفر امروز نیز دهمین دیدار وی از همسایه شرقی محسوب می شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آنچه بسیار روشن است، تحریم های آمریکا در واقع نظم بین المللی را نشانه گرفته است و اگر با آن مقابله نشود، جامعه جهانی گرفتار می شود.

ظریف افزود: ما امروز شاهد اقدامات قلدرمأبانه آمریکا برای تحمیل تحریم ها علیه ایران و همزمان تحریم علیه چین هستیم و اگر جامعه جهانی اجازه بدهد این اقدامات ادامه پیدا کند، در واقع نظام ارتباطات جهانی در اختیار افرادی قرار می گیرد که پایبند به هیچ قانونی نیستند.

وی افزود: به همین دلیل همسایگان ما و مجموعه کشورها نیاز دارند برای امنیت جهانی و منافع خودشان با تحریم های آمریکا مقابله کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفت: در زمان فعلی منطقه ما شرایط بسیار دشواری را می گذارند و اقدامات خطرناکی در منطقه در حال شکل گرفتن است که نیاز است در این خصوص با همسایگان مشورت کنیم.

  • روابط دیرینه ایران و پاکستان

ظریف، مشورت با پاکستان درباره تحولات منطقه ای را یکی از اهداف مهم این سفر عنوان کرد و افزود: بسیار خوشحالیم که یک بار دیگر فرصت سفر به پاکستان را به دست آوردیم؛ ما با پاکستان روابط بسیار محکم و دیرینه ای داریم و همواره اعلام کرده ایم که ارتباط با همسایگان در اولویت سیاست خارجی قرار دارد.

  • چابهار و گوادر مکمل یکدیگر

وزیر امور خارجه ایران که ساعاتی پیش از سفر به پاکستان از بندر چابهار بازدید کرده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره ظرفیت های همکاری بنادر چابهار و گوادر نیز گفت: مردم و مسؤولان چابهار مصرانه معتقدند که چابهار و گوادر پاکستان بنادر مکمل یکدیگر هستند.

وی تأکید کرد: ما از ظرفیت اتصال چابهار و گوادر برخوردار هستیم و سپس می توانیم بندر گوادر را از طریق سیستم راه آهن ایران به کریدور شمالی و همچنین ترکمنستان، قزاقستان، آذربایجان، روسیه و حتی ترکیه متصل کنیم.

ظریف با اشاره به طرح اتصال مسیر راه آهن ایران به عراق نیز، گفت: در این سفر پیشنهادهایی را در خصوص اتصال بنادر چابهار و گوادر به دولت پاکستان ارائه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران قرار است، روز جمعه در دیدار با مقام های عالی رتبه سیاسی- نظامی پاکستان، راه های گسترش روابط دو جانبه از جمله تقویت همکاری های امنیتی، مرزی، گسترش مبادلات تجاری و همچنین تحولات منطقه ای و جهانی را مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار دهد.

نشست های مهم ظریف شامل دیدار با عمران خان نخست وزیر پاکستان، ژنرال قمر جاوید باجوا فرمانده ارتش، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه و اسد قیصر رئیس مجلس ملی این کشور می شود.

این سومین سفر ظریف به پاکستان از زمان آغاز دولت فعلی این کشور به نخست وزیری «عمران خان» است. محمدجواد ظریف نخستین مقام بلندپایه یک کشور خارجی بود که با آغاز دولت عمران خان 9 شهریور سال گذشته به اسلام آباد سفر کرد و تشکیل دولت جدید پاکستان را تبریک گفت.

کد خبر 441475

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha