همشهری آنلاین: پرتاب مجموعه‌ ۶۰ ماهواره‌ اینترنتی استارلینک بوسیله موشک فالکون ۹ شرکت اسپیس‌ایکس به تاخیر افتاد.

Falcon 9
۶۰ ماهواره استارلینک درون موشک فالکون ۹ جای داده شده‌اند.
۶۰ ماهواره استارلینک درون موشک فالکون ۹ جای داده‌شده‌اند

به گزارش space.com این ۶۰ ماهواره که نخستین مجموعه بزرگ از ماهواره‌های اینترنتی شرکت اسپیس‌ایکس هستند و با قرار گرفتن در مدار زمین یک سیستم ارتباط اینترنتی مستقر در فضا ایجاد می‌کنند، قرار بود روز پنجشنبه شب ۱۶ مه (۲۶ اردیبهشت) ۱۰:۳۰ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا از پایگاه نیروی هوایی آمریکا در کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شود.  

اما ایلان ماسک، رئیس شرکت اسپیس‌ایکس ۲ ساعت پیش از  زمان تعیین‌شده با اعلام نیاز به روزآمد کردن نرم‌افزارها و انجام وارسی‌های بیشتر پرتاب را یک هفته به تاخیر انداخت.

این دومین باری است که پرتاب این ماهواره‌ها به تاخیر انداخته می‌شود. اسپیس‌ایکس روز چهارشنبه هم به علت وجود بادهای قوی در ارتفاعات بالا پرتاب این ماهوارها با موشک فالکون ۹ را به تاخیر انداخته بود.

ماهواره‌های استارلینک برای در اختیار گذاشتن ایتنرنت ارزان‌قیمت در سراسر جهان طراحی شده‌اند. اسپیس‌ایکس که برای بتواند حداقل پوشش اینترنتی از این راه ایجاد کند باید حدود ۴۰۰ ماهواره را در مدار قرار دهد و برای پوشش در حد متوسط این رقم باید به حدود ۸۰۰ برسد.

این مجموعه بزرگ ماهواره‌ای در عین حال بخشی ضروری برای طرح‌های شرکت اسپیس‌ایکس برای ایجاد پایگاه روی کره مریخ است. درآمد حاصل از این شبکه به اسپی‌ایکس امکان تولید و پرتاب نسل بعدی موشک‌های فوق‌سنگین و سفینه‌فضایی «استارشیپ» با قابلیت حمل ۱۰۰ مسافر را خواهد داد.

شرکت‌های وان‌وب (OneWeb ) و آمازون نیز برنامه‌های مشابهی برای استقرار صدها ماهواره اینترنتی در مدار زمین را در آینده نزدیک دارند.

اسپیس‌ایکس در فوریه ۲۰۱۸ دو نمونه اولیه از این ماهواره را در یک ماموریت آزمایشی به فضا فرستاد که ظاهرا به خوبی عمل کردند.

کد خبر 440695

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha