مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: شرکت فناوری‌های اکتشافی فضا، اسپیس‌ایکس (Space X) شرکت هوا فضا و حمل و نقل فضایی آمریکایی واقع در کالیفرنیا است

اسپیس‌ایکس

اسپیس‌ایکس در سال ۲۰۰۲ توسط بنیانگذار شرکت‌های تسلا و پی‌پال، ‌ ایلان ماسک با هدف ایجاد فناوری‌هایی برای کاهش هزینه‌های حمل و نقل فضایی و زمینه‌سازی سکونت انسان در مریخ افتتاح شد.

این شرکت تاکنون راکت‌های فالکون ۱ و فالکون ۹ را تولید کرده‌است، ‌ راکت‌هایی که با ایده اولیه قابل استفاده مجدد بودن ساخته شده‌اند. این شرکت همچنین فضاپیمای دراگون را نیز تولید کرده‌ و توانسته آن را با استفاده از فالکون ۹ برای تامین تجهیزات مورد نیاز ایستگاه بین‌المللی راهی این پایگاه سازد. مدل سرنشین دار فضاپیمای دراگون در دست تولید است.

دستاوردهای شرکت اسپیس‌ایکس تا به امروز از این قرارند:

  • اولین شرکت خصوصی که توانست یک راکت سوخت مایع (با بودجه خصوصی) را در سال ۲۰۱۰ به مدار زمین پرتاب کرده و بخشی از این راکت را با موفقیت به صورت عمودی روی سکوی پرتاب فرود آورد.
  • اولین شرکت خصوصی که توانست با موفقیت راکت فالکون ۹ را به مدار پرتاب کرده و پس از فرود آن را بازیابی کند. (دسامبر ۲۰۱۰)
  • اولین شرکت خصوصی که توانست فضاپیمایی (دراگون) را به ایستگاه فضایی بین‌المللی بفرستد. (می ۲۰۱۲)
  • اولین شرکت خصوصی که توانست ماهواره‌ای را به مدار هم‌گردش زمین ارسال کند (دسامبر ۲۰۱۳)
  • موفقیت در فرود مرحله اول راکت مدارگرد فالکون ۹ (دسامبر ۲۰۱۵)
  • اولین فرود موفقیت آمیز راکت روی سطح شناور در اقیانوس (آوریل ۲۰۱۶)

ناسا در سال ۲۰۰۶ با این شرکت قرارداد خدمات حمل و نقل مداری تجاری به امضا رساند تا سیستم پرتابی برای ارسال محموله‌های باری به ایستگاه فضایی بین‌المللی ساخته و مورد آزمایش قرار دهد. اسپیس ایکس تا پایان سال ۲۰۱۵ توانست ۶ ماموریت به مقصد ایستگاه فضایی را تحت این قرارداد به پایان برساند. ناسا همچنین در سال ۲۰۱۱ قرارداد دیگری با اسپیس‌ایکس به منظور توسعه و آزمایش فضاپیمای سرنشین‌دار دراگون به امضا رساند تا از آن برای انتقال فضانوردان به ایستگاه فضایی استفاده کند.

شرکت اسپیس‌ایکس در ماه ژوئن سال ۲۰۰۲ توسط ایلان ماسک تاسیس شد زیرا ماسک اعتقاد داشت با ثروتش می‌تواند فعالیت‌هایی بیش از کارهای انسان دوستانه انجام دهد و در عین حال دسترسی ارزان و قابل اعتماد به فضا فرصت تجاری مناسبی بود که می‌توانست از آن بهره ببرد. رویای ماسک ساخت راکتی مطمئن و کم‌هزینه‌ است که در عین حال بتوان چندین بار از آن استفاده کرد.

اسپیس ایکس از زمان تاسیسش تا کنون توسعه بسیاری یافته‌ و تعداد کارمندان آن از ۱۶۰ نفر در سال ۲۰۰۲ به بیش از ۳۸۰۰ کارمند و پیمانکار در سال ۲۰۱۳ رسیده‌است.

اسپیس ایکس علاوه بر برنامه‌های خصوصی  که در دست اجرا دارد، ‌ در سال ۲۰۱۱ همکاری خود را با مرکز پژوهشی ایمز برای توسعه و آزمایش اولیه ماموریتی مریخی با استفاده از راکت فالکن هوی و فضاپیمای دراگون با هدف ورود به اتمسفر مریخ آغاز کرد. این طرح مفهومی که رد دراگن یا اژدهای سرخ نام دارد به عنوان ماموریتی اکتشافی که در سال ۲۰۱۸ اجرا خواهد شد، و با هدف جذب سرمایه از ناسا مطرح شده‌است و هزینه‌ای برابر ۴۵۲ میلیون دلار دارد که این مبلغ هزینه‌های مورد نیاز برای پرتاب را شامل نمی‌شود.

کد خبر 330053

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha