همشهری آنلاین: تحقیقات جدید نشان می‌دهد ترکیب موجود در کلم بروکلی و سایر انواع کلم‌ها به درمان سرطان کمک می‌کند.

كلم بروكلي در برابر سرطان پروستات

به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه ایالتی اورگن در حال بررسی ترکیب شناخته شده‌ای به نام سولفورافن هستند، که به طور طبیعی در بروکلی وجود دارد. آنها درصدد اثبات امکان استفاده از این ترکیب برای درمان سرطان پروستات پیشرفته هستند.

«رودریک دشوود»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «شواهد بسیاری مبنی بر خواص ضدسرطانی اکثر سبزیجات خانواده کلم وجود دارد. با این حال تحقیق ما از جمله اولین مطالعاتی است که نشان می‌دهد سولفورافن می‌تواند با تغییر دادن SUV39H1 (آنزیم خاص در سلول‌های سرطان پروستات)، یک عامل درمانی جدید برای سرطان پروستات پیشرفته باشد.»

در کشورهای پیشرفته سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه است که سالانه جان افراد زیادی در سراسر جهان را تهدید می‌کند.

این نوع سرطان در واقع ایجاد سلول‌های سرطانی در پروستات است که می‌تواند باعث انسداد در دستگاه ادراری یا متاستاز به سایر اعضا بدن شود. در حالی که درمان‌هایی مانند عمل جراحی برای برداشتن پروستات، پرتودرمانی، هورمون درمانی و شیمی درمانی در مراحل ابتدایی سرطان پروستات مؤثر هستند، اما اغلب این سرطان با سرعت به موضع‌های دیگر سرایت می‌کند. هنگامی که این اتفاق بیفتد، احتمال زنده ماندن بیمار به طرز چشمگیری کاهش یافته و گزینه‌های درمانی نیز محدود می‌شوند.

مصرف سبزیجات دارای رنگدانه‌های سبز و زرد دارای اثر حفاظتی در مقابل بروز سرطان پروستات است. با توجه به اینکه اندازه پروستات بعد از سن حدود ۴۵ تا ۵۰ سالگی شروع به رشد می‌کند، به افراد بالای این سن توصیه می‌شود هر روز یک گوجه‌فرنگی خام مصرف کنند و انواع کلم را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

دشوود می‌گوید: «ادامه مطالعات برای تحقیق بیشتر در زمینه شناسایی زیرمجموعه‌های خاصی از سرطان پروستات پیشرفته که قابلیت درمان توسط سولفورافن را دارند ضروری است و البته تحقیق بیشتری به منظور بررسی ایمنی ترکیب هنگام استفاده در دوزهای بالاتر باید صورت گیرد.»

کد خبر 440076
منبع: مهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha