یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور عراق از تغییرات زودهنگام در کابینه‌ عراق و تلاش جهت توسعه‌ ائتلاف چهارجانبه به شش جانبه خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری کویت، جلال طالبانی، رییس جمهور عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی در موسسه‌ شهید محراب در نجف اظهار داشت: تغییرات قریب الوقوع در کابینه‌ عراق هرگز نوری مالکی، نخست وزیر عراق را شامل نمی‌شود.

وی افزود: ما در تلاش هستیم تا دولت جدیدی را بر اساس توافق سیاسی و به ریاست مالکی تشکیل دهیم.

طالبانی تصریح کرد: مالکی از موضع‌گیری تمامی احزاب در خصوص تشکیل کابینه‌ی جدید مطلع شده و اساس شکل‌گیری این کابینه پرهیز از طایفه‌گرایی و گرایش‌های مذهبی و نژادی است.

رییس جمهور عراق هم‌چنین از امکان کاهش پست‌های وزارتی در ساختار کابینه‌ جدید دولت عراق خبر داد.

وی افزود: در صورتی که بین احزاب سیاسی در خصوص تشکیل کابینه‌ جدید توافق ایجاد نشود ما به گزینه‌ اصلاحات در کابینه بر اساس کاهش پست‌های وزارتی و انتخاب وزیران باکفایت و شایسته روی خواهیم آورد.

طالبانی در خصوص سفرش به نجف و دیدار با آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه گفت: این دیدار در راستای مذاکرات در حال جریان و جهت جلب راهنمایی‌های مرجعیت در خصوص تشکیل کابینه‌ی جدید صورت گرفته است.

طالبانی هم‌چنین تاکید کرد: به شورای سیاسی امنیت ملی عراق پیشنهاد داده تا تعداد وزیران کابینه‌ جدید بین 17 تا 23 وزیر باشد.

وی افزود: چنانچه با این پیشنهاد موافقت شود تمامی وزیران در دولت آینده تکنوکرات خواهند بود.

رییس جمهور عراق هم چنین تاکید کرد: ما به دنبال گسترش ائتلاف چهار جانبه‌ای هستیم که سال گذشته بین دو حزب کرد پارلمان، حزب الدعوه و مجلس اعلای اسلامی عراق ایجاد شد.

وی افزود: ما درصدد هستیم تا با افزودن حزب اسلامی و جنبش وفاق ملی که ایاد علاوی، نخست وزیر اسبق عراق ریاست آن را برعهده دارد این ائتلاف را به ائتلاف شش جانبه تغییر دهیم.

از سوی دیگر فریاد روان دوزی، سخنگوی فهرست ائتلاف کردستان عراق تاکید کرد: احزاب سیاسی سه پیشنهاد در خصوص تغییر در کابینه‌ جدید دولت عراق ارایه داده‌اند.

وی عنوان داشت: احزاب سیاسی عراق توافق کرده‌اند که هیچ جایگزینی برای مالکی در ریاست کابینه جدید نباشد.

روان دوزی تاکید کرد: احزاب سیاسی عراق به طور جدی تصمیم گرفته‌اند که تغییراتی را در کابینه بوجود آورند و در نشست اخیر شورای اجرایی که برای بررسی این مساله تشکیل شد، سه پیشنهاد برای این تغییرات ارایه شد که این پیشنهادات هرگز تایید شخص نخست وزیر را شامل نمی‌شود.

وی افزود: پیشنهاد اول کاهش پست‌های وزارتی از طریق لغو 14 وزارتخانه است و پیشنهاد دوم نیز ادغام تعدادی از وزارتخانه‌ها جهت کاهش پست های وزارتی است.

سخنگوی فهرست ائتلاف کردستان عراق گفت: پیشنهاد سوم نیز این است که کابینه به همان شکلی که بوده باقی بماند.

وی احتمال انتخاب وزیران جدید را خارج از احزاب پارلمانی بعید دانست و افزود: افراد باکفایتی بین احزاب پارلمانی وجود دارند که صلاحیت دستیابی به پست‌های وزارتی را نیز دارند.

کد خبر 43946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز