یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دومین مقام ارشد حزب سیاسی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق به همراه 4 سیاستمدار ارشد دیگر روز شنبه 14 فوریه از مقام خود استعفا دادند.

به گزارش سی ان ان، قانون گذاران کُرد، نصرت رسول معاون رئیس جمهوری دولت محلی کردستان عراق به همراه 4 عضو دیگر حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق از مقام خود کناره گیری کردند.

نصرت رسول از مبارزان کرد قدیمی بود که علیه رژیم سابق عراق به ریاست صدام حسین قیام کرده بودند.

اعضای کرد پارلمان عراق اعلام کردند که استعفای این مقامات تعادل قدرت در کردستان عراق که منطقه‌ای نیمه خودمختار در شمال عراق است را برهم خواهد زد. کردستان عراق از جمله با ثبات ترین مناطق این کشور در سال‌های پس از تهاجم نظامی آمریکا به عراق بوده است.

آلا طالبانی خواهر زاده جلال طالبانی که عضو اتحادیه میهنی کردستان و یکی از نمایندگان پارلمان عراق نیز است، در گفت و گویی تلفنی با سی ان ان دربارذه استعفای اخیر این مقامات کرد گفته است که اوضاع به نظر خیلی جدی می‌رسد. دلیل استعفای این مقامات فساد مالی بوده است. آن‌ها درباره منابع مالی و اینکه چه فرد یا افرادی این منابع را به مصرف می‌رسانند، و چه کسی مسوءل درآمدهای حزب است، سوالاتی دارند.

محمود عثمان که عضو پارلمان عراق است و از سیاستمداران مستقل کرد محسوب می شود، نیز در این باره گفته است: وضعیت کنونی اصلا مساعد نیست. حزب اتحادیه میهنی کردستان یکی از دو حزب اصلی کردستان عراق است. مساله‌ای نظیر این همه چیز را بر هم می‌زند.

کردستان عراق پس از جنگ اول خلیج فارس در سال 1991 از نظر سیاسی  از نظارت دولت مرکزی عراق خارج شد و تا حدود زیادی تبدیل به یک منطقه خودمختار شد. از آن زمان این منطقه میان دو حزب رقیب اتحادیه میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان به ریاست مسعود بارزانی تقسیم شده است.

طی سال‌های دهه 1990 این دو گروه سیاسی برای کسب برتری نسبت به یکدیگر در مناطق کوهستانی شمال عراق به نبرد پرداختند، اما پس از حمله آمریکا به عراق و سرنگونی حکومت صدام  در این کشور کردها اختلافات خود را کنار گذاشتند و برای تثبیت موقعیت منطقه کردستان عراق با یکدیگر به همکاری پرداختند.

کردها از اختلافات موجود در خاک عراق استفاده کردند و توانستند نیروی شبه نظامی پیشمرگ‌های کرد را برای خود حفظ کنند. درخواست‌های مبنی بر گسترش منطقه تحت کنترل کردستان عراق و کسب حق بهره برداری از ذخایر نفتی در منطقه کردستان، به اختلافات میان کردهای عراق با سیاستمداران عرب این کشور دامن زده است.

از این منظر استعفای رسول و متحدانش به پایگاه قدرت جلال طالبانی اولین رئیس جمهوری کرد عراق لطمه خواهد زد.هیوا عثمان، مدیر مو‌ءسسه  گزارش برای جنگ و صلح در عراق در این باره می گوید: استعفای مقامات ارشد کرد می‌تواند به تغییر کلی در چشم انداز سیاسی کردستان عراق منجر شود.

در ماه مه سال جاری قرار است انتخابات محلی در سه استان کردنشین عراق برگزار شود و انتظار می‌رود طالبانی جهت گفت و گو با رسول و سایر سیاستمداران ارشد کردی که از مقام خود استعفا داده‌اند به شمال عراق سفر کند.

این اولین باری نیست که جلال طالبانی با نافرمانی مقامات کرد مواجه می‌شود، به گفته کارشناسان این اختلافات اغلب به دلیل عدم توافق بر سر تقسیم قدرت و یا منابع مالی بروز پیدا می‌کند.

کد خبر 75353

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز