دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تصویب شکل جدید پرچم عراق در پارلمان این کشور اعتراض‌هایی را در میان مردم و محافل عراقی به‌دنبال داشته است.

بعضی استان‌ها و شهرها از نصب این پرچم خودداری کرده‌اند و بعضی به نشانه اعتراض خاموش به این طرح، پرچم قدیمی کشور را روی ماشین‌هایشان نصب کرده و به حرکت درآمدند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عراقی‌ها در روزهای اخیر با هجوم به چت‌روم‌های اینترنتی انتقاد و اعتراض خود را به تصمیم پارلمان در تصویب پرچم جدید کشور اعلام کردند. عراقی‌ها پرچم جدید را در واقع مطابق خواسته کردهای این کشور می‌دانند.

پارلمان عراق اوایل این هفته رأی به تغییر پرچم این کشور داد.[سابقه موضوع]

بر اساس رأی نمایندگان عراقی، 3 ستاره موجود در پرچم که نشان حزب بعث صدام حسین بود از آن حذف شد. همچنین قرار است متن‌ الله اکبر روی پرچم نیز تغییر کند.

این نوشته به پیشنهاد صدام و به گفته بعضی منابع به قلم خود او روی پرچم نقش بسته است. این عبارت روی پرچم جدید هم وجود دارد اما دیگر به صورت دست نوشته صدام نیست.

کردهای عراقی از زمان سرنگونی دولت صدام حاضر به برافراشتن پرچم عراق نبوده چراکه آن را بازمانده‌ای از دوران صدام می‌دانند. این واکنش کردها به پرچم خشم اعراب را برانگیخته است.

در یکی از نظریاتی که در روزهای اخیر در پایگاه‌های اینترنتی عراقی‌ها زیاد به چشم می‌خورد اعتراض اعراب عراقی به بی‌احترامی به خون قربانیانی است که به خاطر این پرچم جان خود را از دست داده‌اند.

پرچم موقت فعلی که به تصویب مجلس عراق رسیده مانند پرچم قبلی 3 رنگ دارد اما ستاره‌ها که نشانه ایدئولوژی حزب بعث است از وسط پرچم حذف می‌شود.

البته این تغییرات موقتی است و قرار است طی یک سال آینده طرح جدیدی برای پرچم دائم این کشور ارائه و تعیین شود. با این حال و با وجود تأکید دولت بر موقتی بودن این طرح، استان انبار و شورای شیخ‌ها در غرب عراق اعلام کرده‌اند که پرچم جدید را به اهتزاز در نخواهند آورد.

در شهر فلوجه مردم در اعتراض به پرچم جدید با در دست داشتن پرچم قدیمی در خیابان رفت و آمد کردند.

طرح جدید، دومین طرحی است که برای پرچم عراق در 5 سال گذشته پیشنهاد شده‌است. از سال 2003 که آمریکا به عراق حمله کرد، تا کنون 2 بار این پرچم تغییر یافته است.

در سال 2004 شورای حکومتی عراق که منصوب آمریکا بود پیشنهاد طرحی جدید برای پرچم را داد که شامل 3 رنگ سفید، آبی و زرد با یک هلال اسلامی در میان آن بود.

عراقی‌ها این طرح را به‌دلیل تغییر بسیار زیاد آن نسبت به پرچم قبلی و همچنین شباهت رنگ آمیزی آن به پرچم اسرائیل رد کردند. به همین دلیل پرچم قبلی دوباره احیا شد و تنها دست خط صدام از روی آن حذف شد.

طرفداران پرچم فعلی عراق می‌گویند این پرچم نشانه‌ای از یکپارچگی و اتحاد کشور است و ربطی به صدام حسین ندارد.

مردم عراق می‌گویند با توجه به مشکلات فزاینده این کشور مانند فقر و بیکاری و شرایط نا بسامان امنیتی کشور، نمایندگان مجلس عراق باید به فکر مشکلات مهم‌تری باشند که پرچم در اولویت آنها نیست.

کد خبر 42897

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز