چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نمایندگان پارلمان عراق با اکثریت قاطع، تغییر سمبل‌های پرچم کشور و حذف سه ستاره حزب بعث از آن را برای مدت یک سال تصویب کردند.

این مصوبه در حالی از تصویب نمایندگان گذشت که از چندی پیش فراکسیون احزاب کردی پارلمان خواستار تعدیل پرچم به منظور کنار گذاردن نماد و سمبل نظام سابق بودند.

براساس این مصوبه که با موافقت 110 نماینده از 160 نماینده پارلمان تصویب شد، سه رنگ سرخ، سفید و سیاه پرچم باقی مانده و سه ستاره دال بر وحدت، آزادی و سوسیالیسم که شعار حزب بعث بود از پرچم حذف شد.

در همین حال، یک منبع پارلمانی کردی در این باره اعلام کرد که این پرچم جدید از فوریه آینده و به هنگام برگزاری کنفرانس پارلمان های عربی، در منطقه کردستان عراق برافراشته خواهد شد.

قرار است پرچم عراق به مدت یک سال بدین صورت باقی بماند تا طی این مدت، بحث و بررسی ها درباره شکل و فرم نهایی آن به نتیجه نهایی برسد.

پارلمان عراق در حالی این طرح را با اکثریت قاطع نمایندگان تصویب کرد که پیش از این و در سال 2004 میلادی، با تغییر پرچم کشور مخالفت شده بود.

این چهارمین بار است که پرچم عراق از زمان تشکیل نظام و حکومت عراق تغییر می یابد. اولین بار پرچم عراق در دوره نظام پادشاهی هاشمی عراق که با سلطنت فیصل اول در سال 1921 آغاز شد و با کشته شدن سومین پادشاه این کشور در 1958 به پایان رسید، تعریف و برافراشته شد.

پس از آن، پرچم عراق با شکل گرفتن نظام جمهوری در این کشور یعنی در زمان عبدالکریم قاسم که از 1958 تا 1963 زمام امور در این کشور را به دست داشت، به شکل و شمایلی متفاوت ظاهر شد.

اما سومین بار پرچم این کشور در زمان عبدالسلام عارف تعریف شد که همان پرچمی بود که در آن سه رنگ سرخ، سفید و سیاه با سه ستاره و بدون عبارت "الله اکبر" نمایان بود. این سه ستاره نماد وحدت سه کشور عراق، مصر و سوریه به شمار می رفت.

اما صدام با به دست گرفتن قدرت در عراق، اقدام به نگارش عبارت "الله اکبر" با دستخط خود بر روی پرچم کرد که پس از سقوط نظام وی در سال 2004 ، دستخط وی حذف و به جای آن، این عبارت با خط کوفی که ریشه عراقی دارد، نگاشته شد.

درهمین حال، حامد معلی یکی از اعضای مجلس اعلای انقلاب عراق در مورد حذف سه ستاره بعثی از این پرچم گفت: بدیهی است که این سه ستاره به اهداف حزب بعث یعنی سوسیالیسم آزادی و اتحاد اشاره داشت و حذف آنها ضروری بود.

با این وجود، دو حزب شیعی دیگر یعنی جنبش صدر و حزب فضیلت خواستار حفظ  این ستاره ها در پرچم عراق بودند.

 احمد المسعودی یکی از اعضای جنبش صدر و نماینده پارلمان در این زمینه گفت: ما خواستار این بودیم که عبارت "الله اکبر" به خط کوفی نوشته شود ولی ستاره ها در پرچم باقی بماند، چرا که این ستاره ها لزوما سمبل حزب بعث نیستند بلکه به اصولی از جمله عدالت هم اشاره دارند.

اما این اقدام پارلمان عراق با عکس العمل‌های متفاوتی از سوی مردم عراق مواجه شد. شیخ محمد الصالح البشیری سخنگوی شورای قومی فلوجه در استان الانبار با اعلام مخالفت خود با این تغییر گفت : پرچم عراق نمادی از اتحاد عراقی ها بود و به حزب خاصی تعلق نداشت.

از سوی دیگر، کریم جمال روزنامه نگار 45 ساله عراقی در اظهار نظری متفاوت، این تغییر را ضروری دانست و افزود: اگر ما خواهان تأسیس عراق نوینی هستیم، ناگزیر به تغییر پرچم هستیم.

کد خبر 42449

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز