یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
۰ نفر

مهدی علیپور-دبیر:مدیریت واحد شهری در ساخت شهرها جایگاهی محوری و تعیین‌کننده دارد و بدون وجود مدیریت واحد شهری انجام هرکاری آب در هاون کوفتن است.

مهدی علیپور

برای فرهنگی کردن یک شهر مدیران شهری باید دست به دست هم دهند و در لوای مدیریت واحد شهری در خدمت مردم باشند. یک شهر فرهنگی با مردم فرهنگی مطالبات زیادی دارد که این مطالبات بدون مدیریت شهری واحد جایگاهی جدی نمی‌یابد و برای ارتقای فرهنگ شهری به تنهایی توانایی ندارد. با این مقدمه بد نیست نگاهی داشته باشیم به ۲ رویکرد در مدیریت شهر؛ رویکردی که شهرداری را صرفاً سازمانی خدماتی می‌داند و رویکردی که از شهرداری به‌عنوان نهادی اجتماعی انتظاری بالاتر دارد و علاوه بر ارائه خدمات شهری توقع دارد شهرداری بین کالبد شهر، فعالیت‌های شهری و شهروندان ارتباطی منطقی و متناسب، با نگاهی فرهنگی و اجتماعی داشته باشد.

به‌طور مثال اگر از زاویه فرهنگی و اجتماعی به ساخت یک میدان نگاه نکنیم، کاربری میدان را محدود به کارکرد ترافیکی آن خواهیم کرد و درباره آثاری که این میدان در شکل‌گیری اجتماعات مردمی در میان و اطراف آن خواهد داشت برنامه‌ریزی نمی‌کنیم و بعداً باید به فکر رفع و رجوع تبعات اجتماعی آن از جمله شکل‌گیری مزاحمت‌ها و ناهنجاری باشیم. همین مثال در مورد ساخت پل‌ها و بزرگراه‌ها و سایر بناهای شهری مصداق پیدا می‌کند. حال آنکه رویکرد اجتماعی و فرهنگی از ما می‌خواهد که کالبد و ساختار شهر را اساساً با در نظر گرفتن کارکردهای فرهنگی و اجتماعی توسعه دهیم. یعنی از ابتدا اندیشه کنیم که چگونه می‌توان به موازات تأمین نیازهای خدماتی شهروندان، نیاز آنها به رابطه اجتماعی، کمال و تعالی، آرامش روحی و روانی و معنوی را هم تأمین کرد.

اگر امروز تهران با تراکم معضلات اجتماعی، بزهکاری، پرخاشگری، آلودگی و... دست و پنجه نرم می‌کند، دلیل آن چیزی نیست جز غفلت از ابعاد و جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی در فضای زیست شهری. به همین خاطر تأکید می‌شود که در برنامه‌ریزی و مدیریت شهری باید درباره سازگار کردن تغییرات تکنولوژیک با تغییرات اجتماعی و فرهنگی دغدغه دائمی داشت. به همین علت است در رویکرد اجتماعی و فرهنگی به مدیریت شهر تأکید می‌شود که هیچ توسعه و رشد کالبدی در شهر پذیرفته نیست مگر اینکه از قبل درباره ابعاد و آثار فرهنگی و اجتماعی آن فکر شده باشد. خوشبختانه شهرداری تهران در چند سال گذشته با محور قرار دادن نگاه اجتماعی و فرهنگی در مدیریت شهر باعث شده نگاه شهروندان هم به شهرداری تهران به‌عنوان یک سازمان خدمات‌رسان تغییراتی اساسی کند. حالا دیگر شهرداری‌ها می‌دانند رسالت بزرگ‌تری بر دوش دارند، رسالت افزایش زیرساخت‌های فرهنگی و ارتقای فرهنگ شهروندی.

کد خبر 438669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha