پنجشنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: کمک‌های مالی اختصاص یافته به طرح بازسازی کلیسای نوتردام در فرانسه اعتراض گروهی از هواداران جلیقه زردها را در این کشور برانگیخته است.

بازسازی نوتردام؛ اعتراض هواداران جلیقه زردها به کمک‌های مالی «بحث برانگیز»

فرانسه از ماه نوامبر سال گذشته با آغاز اعتراض جلیقه زردها با بحران اجتماعی-سیاسی روبرو شد. بسیاری از هواران جنبش جلیقه زردها اکنون به دنبال آتش سوزی کلیسای نوتردام و جمع آوری کمک برای بازسازی آن، از حمایت مالی و «سخاوتمندی گزینشی» در این کشور انتقاد می کنند.

گزارش‌ها حاکی است که تا صبح روز چهارشنبه با در نظر گرفتن کمک شرکت‌ها و ثروتمندان فرانسوی، میزان کمک مالی جمع آوری شده برای بازسازی کلیسای جامع شهر پاریس به ۸۸۰ میلیون یورو رسیده است. این در حالیست که برخی از دست اندرکاران در امر جمع آوری کمک ابراز امیدواری کرده اند که این رقم تا پایان روز چهارشنبه از یک میلیارد یورو نیز فراتر برود.

فیلیپ مارتینز، رئیس اتحادیه کارگری «سه ژ ته» در فرانسه در مورد کمک های جمع آوری شده برای بازسازی کلیسای نوتردام گفت: «[عده ای] با یک کلیک ۲۰۰ میلیون یا ۱۰۰ میلیون یورو کمک می کنند. این نشان دهنده نابرابری است. همان چیزی که ما دائم از آن انتقاد می کنیم: نابرابری در این کشور!»

اعضای خانواده آرنو که ثروتمندترین خاندان فرانسه و صاحب شرکت (LVMH) هستند اعلام کرده اند که ۲۰۰ میلیون یورو به بازسازی کلیسای نوتردام کمک خواهند کرد.

شرکت توتال نیز اعلام کرده است که ۱۰۰ میلیون دلار به این امر اختصاص می دهد.

فیلیپ مارتینز در مورد کمک شرکت ها و ثروتمندان فرانسوی به بازسازی کلیسای جامع پاریس گفت: «اگر آنها می توانند ده‌ها میلیون یورو برای نوتردام کمک کنند پس به ما نگویند که پولی برای بحران اجتماعی فعلی در فرانسه در اختیار ندارند!»

اینگرید لواواسور، یکی از چهره های مطرح جنبش جلیقه زردها نیز در گفتگو با شبکه «ب اف ام» از کمک های شرکت ها و صاحبان آنها به بازسازی کلیسای نوتردام انتقاد کرد.

بنا به قوانین فرانسه شرکت‌هایی که در امور فرهنگی سرمایه گذاری می‌کنند می توانند معادل ۶۰ درصد از رقم سرمایه گذاری شده از معافیت مالیاتی بهره مند شوند.

کد خبر 437679

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha