راحله عبدالحسینی-خبرنگار: از وقتی پای گوشی‌های هوشمند به زندگی روزمره‌ ما باز شد از دفترچه تلفن و دوربین و ساعت بی‌نیاز شدیم.

ساعت

بعضی افراد که ساعت‌ مچی‌شان را باز کردند و برای اطلاع از وقت و زمان نگاهی به صفحه گوشی‌شان می‌اندازند. اما برای برخی افراد ساعت مچی فقط وسیله‌ای برای اعلام وقت نیست؛ بلکه برای آنها ساعت مچی در کنار دیگر وسایل از جمله لباس و عینک و کلاه و... قرار دارد و واژه لاکچری یا لوکس را با خود یدک می‌کشد. نمایندگی ساعت‌های لاکچری در محله‌های زعفرانیه، محمودیه و نیاوران گواه این ادعاست که مشتریان خاص دارند؛ مشتریانی که در ساعت‌های لاکچری خود شن کره ماه یا قطعه‌ای از کشتی تایتانیک دارند. به بازار ساعت‌های لاکچری سری زدیم تا با دنیای خاص‌پوشان کمی بیشتر آشنا شویم.  

به دنبال ساعت‌های خاص به پاساژی در محله محمودیه شمیران می‌رویم؛ مرکز خریدی که نه تنها ساعت‌فروشی‌اش بلکه دیگر مغازه‌ها هم به لاکچری‌فروشی معروف هستند. پشت ویترین ساعت‌فروشی این پاساژ برخلاف ویترین پر زرق و برق و شلوغ ساعت‌فروشی‌ها پشت ویترین ساعت‌فروشی‌های لاکچری تعداد بسیار اندک و انگشت‌شماری ساعت به نمایش درآمده است؛ ساعت‌هایی برای نمونه که لوکس‌پسندان را به داخل مغازه و دیدن مدل‌های دیگر ترغیب می‌کند.

ساعت‌های پشت ویترین هم در نگاه اول با ساعت‌هایی که تا به حال دیده‌ایم تفاوت چندانی ندارد. البته این قضاوت تا وقتی که از زیر و بم ساعت‌های لاکچری بی‌خبریم صحت دارد و بعد از آن دیگر خوب می‌دانیم که تفاوت از زمین تا آسمان است. از پشت قفسه‌های مربعی و کوچک ویترین چندان داخل مغازه پیدا نیست. ورود به این ساعت‌فروشی به این راحتی‌ها هم نیست.

بعد از اینکه در ورودی آهنی و سنگین درست مثل در طلافروشی‌ها از داخل باز می‌شود وارد محدوده‌ای از ساعت‌فروشی می‌شویم که دورتادورمان میله آهنی هست و دوباره باید منتظر بمانیم تا بار دیگر در را از داخل باز کنند. امنیت ورود به این ساعت‌فروشی حساب کار را دست‌مان می‌دهد که دنیای ساعت لاکچری چگونه است. خانم فروشنده خوش‌برخورد به استقبال ما می‌آید. هنوز هم از ویترین و ساعت‌ها خبری نیست. باید پشت میز بنشینیم و د رباره ساعتی که می‌خواهیم صحبت کنیم. فروشنده‌های خانم و آقای این ساعت‌فروشی را باید مشاور خرید نامید تا فروشنده. فضای شیک، ساکت و آرام با ضریب امنیت بالای اینجا تقریباً یادآور بانک یا یک شرکت مدرن است. 

  • کلکسیونرها

ساعت‌های لاکچری بنا به خواست و سلیقه خریدار از داخل کشوهایی شبیه گاوصندوق روی میز چیده می‌شود. بسته به اینکه مشتری آخرین بار چه ساعتی خریده و ساعت جدید را برای حضور در چه مراسمی می‌خواهد، او را راهنمایی می‌کنند. مشتریان ساعت‌فروشی‌های لاکچری یا به عبارت کلی‌تر پاساژهای لاکچری، معمولاً افرادی هستند که در دنیای تجارت برای خود اسم و رسمی دارند و برای حضور پای قرارداد همان‌طور که پوشاک و کیف و کفش و خودکار لاکچری و برند دارند طبیعی است که باید ساعت مچی لاکچری هم داشته باشند. برخی مشتریان دیگر را باید جزو کلکسیونرهای ساعت دسته‌بندی کرد. در دیگر محله‌های شمیران مثل محله زعفرانیه هم ساعت‌فروشی‌های لاکچری با همین امنیت وجود دارد. 

  • باارزش مثل صنایع‌دستی

یکی از فروشندگان، ساعت لاکچری را این‌طور تعریف می‌کند: «ساعت‌های لوکس بیشتر ساخت کشور سوئیس است؛ ساعت‌هایی اغلب اتوماتیک که با دست استادکاران سوئیسی ساخته می‌شود. در واقع باید به چشم صنایع‌دستی به آن نگاه کرد. درست مثل فرش ایرانی که صنایع‌دستی کشور ماست.» به گفته این فروشنده در جدیدترین ساعت لاکچری قطعه‌ای از شهاب‌سنگ به کار رفته.

شن کره ماه یا قطعه‌ای از کشتی تایتانیک و پوست مارمولک و تمساح هم از دیگر مواردی است که ساعت‌ها را خاص و قیمت‌ها را نجومی می‌کند. به کار رفتن طلا، نقره و جواهرات هم در ساعت‌های لوکس باعث بالاتر رفتن قیمت آن می‌شود. این فروشنده می‌گوید: «در قطعات موتور برخی ساعت‌ها طلا یا حتی نگین برلیان به کار می‌رود. گفته می‌شود این ساعت۵۰ سنگ است و ساعت دیگر ۱۰۰سنگ و به مراتب قیمت آنها فرق می‌کند. به این ساعت‌ها باید به چشم صنایع‌دستی نگاه کرد.»

کد خبر 437306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha