فاطمه نصیری ها - خبرنگار: با پیشرفت علم و تکنولوژی، سبک زندگی‌ها تغییر کرده و همه چیز از جمله مطالعه کردن، ماشینی شده است.

كتابخانه

مردم این روزها بیشتر وقت خود را در شبکه‌ها مجازی می‌گذرانند و کمتر سراغ یار مهربان می‌روند و شاید همین عامل سبب کاهش سرانه مطالعه در کشور شده است. «دیوار دانایی» عنوان طرحی است که برای نخستین‌بار با هدف ترغیب شهروندان به کتابخوانی و افزایش سرانه مطالعه در سرای محله سبلان اجرا می‌شود.  پس از «دیوار مهربانی» که با هدف مهرورزی و کمک به هم‌نوعان در تهران اجرایی شد،

اینک برای نخستین‌بار، مدیریت شهری منطقه۷ برای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و امانت‌دهی و تبادل کتاب و آشتی بین مردم و یار مهربان اقدام به ساخت دیوار دانایی کرده ‌است. مدیر سرای محله سبلان می‌گوید: «وجود شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی سبب دوری مردم از کتاب و مطالعه شده است و برای از بین بردن این فاصله و آشتی مجدد با یار مهربان و ترغیب شهروندان به مطالعه این طرح اجرا می‌شود.» دیوار دانایی سرای محله سبلان حدود ۱۱‌مترمربع مساحت دارد و تاکنون بیش از هزار جلد کتاب با عنوان‌های مختلف روان‌شناسی، کودک و نوجوان، رمان، مذهبی، علمی و آموزشی در آن گردآوری شده است.  

  •  مطالعه کتاب با ارائه کپی کارت ملی 

به گفته «فرشته بختیاری» شهروندان برای استفاده از کتاب‌های این دیوار، محدودیتی ندارند: «در دیوار دانایی برای همه گروه‌های سنی، کتاب موجود است و شهروندان می‌توانند با ارائه کپی کارت ملی خود کتاب‌ها را رایگان امانت بگیرند و پس از مطالعه تحویل دهند. همچنین افراد می‌توانند کتاب‌های خوانده شده خود را به این کتابخانه اهدا کنند.» در کنار دیوار دانایی، میز و صندلی قرار دارد و مراجعه‌کنندگان می‌توانند برای تورق کتاب‌ها از این امکانات استفاده کنند.

دعوت از چهره‌های سرشناس و محبوب در حوزه نویسندگی و نشر و همچنین حضور اهالی قلم در بخش‌های شعر و رمان و داستان، برگزاری مسابقات قصه‌خوانی، قصه‌گویی و شعرخوانی، برنامه‌هایی هستند که کنار دیوار دانایی اجرا می‌شود. بختیاری به مسابقه خلاصه‌نویسی هم اشاره و عنوان می‌کند: «شهروندان پس از مطالعه کتاب‌ها می‌توانند آنها را خلاصه‌نویسی کرده و تحویل متصدی دیوار دانایی بدهند. در پایان به قید قرعه، برگزیدگان معرفی می‌شوند و جوایز نفیسی دریافت می‌کنند.»

کد خبر 437186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha