حمیدرضابوجاریان-خبرنگار:این روزها حدود ۲۰۰ کودک، نوجوان و جوان در یکی از بزرگ‌ترین مؤسسه‌های خیریه قلب تاریخی پایتخت نگران آینده‌شان هستند.

رضا میرکریمی

اوضاع مالی خیریه خوب نیست چون کمک‌های مردمی که برای سرپا نگه داشتن مؤسسه ارائه می‌شود، کافی نیست. متولیان مؤسسه می‌گویند: «اگر وضع مالی بهتر نشود مجبورند عذر تعدادی از بچه‌های مؤسسه را بخواهند و آنها را بدون پشتیبان میان معتادان و افراد مسئله‌دار محله هرندی رها کنند. برای جلوگیری از این اتفاق مراسم گلریزانی برگزار شد تا شاید جلو این اتفاق گرفته شود. به این بهانه درباره حال و روز مؤسسه «معاک» با برخی بانیان مؤسسه و هنرمندان همصحبت شده‌ایم.

  • چگونه کمک کنیم؟

اگر علاقه‌مند کمک به‌خیریه هستید می‌توانید هدایای نقدی خود را به شماره حساب ۰۱۰۵۹۱۹۶۸۸۰۰۳ به نام مؤسسه خیریه معاک یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۵۰۹۶۹۳ واریز کنید.مؤسسه معاک در خیابان مولوی، ایستگاه سعادت، جنب بانک سامان، کوچه شهید قاسمی، کوچه عظیم‌زادگان پلاک ۴ واقع شده است.

برگزاری ۲۳ عنوان کلاس آموزشی و کسب ۱۶ مدال قهرمانی در رشته‌های مختلف ورزشی، تنها بخشی از فعالیت‌های آموزشی و ورزشی مؤسسه خیریه «حضرت علی اکبر(ع)» یا معاک است. مؤسسه‌ای که بنابر اظهار مدیرعامل آن، در آستانه بحران بزرگی است: «عشق به بچه‌های معصوم و آسیب‌دیده در محله هرندی و شوش سبب شده است در ۱۵ سال گذشته کیفیت زندگی بچه‌ها در این محله، در حدی که توان آن را داشتیم بهبود پیدا کند.

بچه‌هایی که در این محله‌ها بزرگ می‌شوند استعدادهای زیادی دارند که برای حفظ آنها تلاش کرده‌ایم اما این تلاش‌ها در آستانه نابودی است.» محمدرضااسکندری حرفش را اینگونه ادامه می‌دهد: «سرانه سال پیش هریک از ۲۰۰کودکی که از خدمات آموزشی استفاده می‌کردند، ۳میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود اما این سرانه امسال با توجه به افزایش هزینه‌ها، ۶ میلیون تومان شده است. کمک‌ها همپای این رشد، بیشتر نشده و به این دلیل نتوانستیم بچه‌های جدیدی را جذب کنیم و حتی مجبور شدیم وعده غذای گرم بچه‌ها را برای مدتی قطع کنیم.» 

  •  استاندارد خدمات مؤسسه بالاست 

«مردم ما خیرند و حواسشان به همسایه‌هایشان است اما در شهرهای بزرگ و در زندگی امروزی که به ظاهر فاصله فیزیکی افراد با هم کمتر شده است، فاصله‌های احساسی و عاطفی از هم بیشتر شده است و به این دلیل بی‌خبری از احوال یکدیگر همه‌گیر شده است.» «سیدرضا میرکریمی» کارگران سینما و تلویزیون در ادامه می‌گوید: «درچنین شرایطی، تشکل‌هایی هستند که حواسشان به همسایه‌ها و افراد کم‌بضاعت و آسیب‌دیده است و به دلیل عملکرد مناسبی که دارند مورد وثوق شهروندان هستند. خیریه‌هایی که تشکل‌ها برای حمایت از آسیب‌دیدگان اجتماعی ایجاد کرده‌اند کانال خوبی برای هدایت کمک‌های مردم به دست نیازمندان است و خیریه معاک از جمله این خیریه‌هاست.» 

میرکریمی به سابقه آشنایی‌اش با یکی از بنیانگذاران این خیریه اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «معاک سال‌هاست با ارائه خدمات حمایتی ‌ـ آموزشی، خدماتی را با استاندارد بالایی در حمایت از نیازمندان منطقه ۱۲ ارائه می‌کند. فعالیت این مؤسسه برای نسل آینده ما و بچه‌هایی که در محله‌های ضعیف‌ و فقیر مانند دروازه غار و هرندی زندگی می‌کنند و به کمک و آموزش نیاز دارند اهمیت بسیاری دارد.» کارگردان فیلم سینمایی «زیر نور ماه» به نقش هنرمندان و سینماگران در ترغیب و تشویق مردم به حمایت از چنین مؤسسه‌هایی اشاره می‌کند و می‌افزاید:

«تعداد خیریه‌هایی که در کشور و تهران فعالیت می‌کنند، پرشمارند و این مراکز به طور معمول نیازهای فوری و روزمره را پاسخ می‌دهند. خیریه معاک، مجموعه‌ای است که در دل محله هرندی کنار تأمین نیازهای معیشتی، به موضوع آموزش به‌عنوان مسئله‌ای زیربنایی توجه کرده است و از این رو، حمایت از آن را یک وظیفه برای خود می‌دانم.» میرکریمی می‌گوید: «خیران بسیاری هستند که علاقه دارند سرمایه و بخشی از رفاه خود را به مؤسسه‌هایی که در حوزه‌های آموزش به بچه‌های آسیب‌دیده فعالند، هدیه کنند، اگر رسانه‌ها اطلاع‌رسانی درستی از وجود چنین خیریه‌های داشته باشند آن هنگام شاهد مشکلات مالی مؤسسات فعال در این زمینه نخواهیم بود.»

  • معضلات اجتماعی محدود به هرندی و مولوی نیست 

«تعداد خیریه‌هایی که درجامعه داریم به نظر زیاد است. این موضوع هم جای خوشحالی و هم جای تأسف دارد. خوشحالی از این بابت که احساس همدلی و همکاری را بین مردم تقویت می‌کند و کمک‌های زیادی را می‌توان به افراد نیازمند ارائه کرد تا شاید بتوان سطح زندگی افراد نیازمند را تا حدودی بهبود داد.» این حرف‌های «امیررضا دلاوری» بازیگر فیلم‌هایی چون «متولد ماه مهر»، «آزادی به قید شرط» و «آپارتمان‌نشین‌ها» است: «متأسفانه امروز در جامعه به قدری مشکلات و سختی داریم که تعداد خیریه‌های موجود نمی‌تواند نیازهای رو به رشدی را که داریم، پاسخگو باشد.

امیدوارم مردم پای کار کمک به خیریه‌هایی که به‌صورت تخصصی در جامعه کار می‌کنند و عملکرد شفافی دارند بیایند تا شاید بتوان مشکلات را تا حدودی مدیریت کرد.» این بازیگر سینما و تلویزیون ادامه می‌دهد: «برخی فکر می‌کنند آسیب‌های اجتماعی تنها در محله‌هایی مانند شوش، مولوی و هرندی است و این آسیب‌ها به محله‌های بالای شهر منتقل نمی‌شود. این تصور اشتباه است چراکه هرگونه بی‌توجهی به آسیب‌ها و بها ندادن به خیریه‌هایی که در این حوزه کار می‌کنند، می‌تواند منجر به رشد این پدیده در جامعه شود. بنابراین همه باید کمک کنند با حمایت از خیریه‌هایی مانند معاک در دل محله‌ها آسیب‌های اجتماعی کمتر شود.» 

  • دستمان خالی است 

«محـــمدرضـــا دودمان» نایب رئیس هیئت‌مدیره مؤسسه خیریه حضرت علی اکبر(ع) در محله هرندی به دنیا آمده و همانجا بزرگ شده است. او از اینکه با پوست و استخوانش مشکلات بچه‌های محله را درک می‌کند سخن به میان می‌آورد و می‌گوید: «حدود ۳۷ سال پیش، هیئتی کوچک در محله شکل گرفت و پس از آن کم‌کم به این نتیجه رسیدیم که مؤسسه‌ای را با کمک خیّران، برای تأمین نیازهای معیشتی خانواده‌های آسیب‌دیده منطقه راه‌اندازی کنیم.»

او ادامه می‌دهد: «تا سال‌ها این رویه ادامه پیدا کرد اما کم‌کم احساس کردیم جای آموزش به بچه‌های محله خالی است و از این رو، موضوع آموزش را کنار کمک‌های معیشتی در دستور کار قرار دادیم. اکنون ۷۸ خانوار به‌صورت مستمر از حمایت‌های معیشتی و ۲۰۰ فرزند از کودکان ۷ ساله گرفته تا دانشجو از خدمات آموزشی مؤسسه استفاده می‌کنند.» دودمان به سال سختی که مؤسسه برای تأمین نیازهای بچه‌ها پشت سرگذاشته اشاره می‌کند و می‌گوید: «بودجه سال ۱۳۹۷ مؤسسه یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بود که باید از محل کمک‌های مردمی تأمین می‌شد. اکنون حدود ۶۰۰ میلیون تومان آن محقق نشده و به مردم بدهی داریم.»

کد خبر 436436

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha