مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۹:۱۲
۰ نفر

پروژه شناسایی گسل های زیر سطحی تهران، با استفاده از داده های لرزه نگاری، تیرماه امسال برای نخستین بار در ایران و با تولید زلزله مصنوعی اجرا می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری تهران، مازیار حسینی- رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران- با اعلام این خبر گفت: با مشارکت مرکز مدیریت بحران شهر تهران، شرکت عملیات اکتشاف نفت و پژوهشگاه بین المللی مهندسی زلزله که به عنوان مشاور کار معرفی شده است، قصد داریم تمام مناطقی را که گسل آن ها بر اثر گذشت زمان ممکن است زیر آبرفت ها مدفون شده باشند شناسایی کنیم.

وی با اشاره به ملی بودن این پروژه گفت: برای اجرای آن دو پروفیل در نظر گرفته شده است؛ پروفیل اول شمالی-جنوبی است که از قسمت کوهستانی منطقه یک و حد فاصل درکه و ولنجک آغاز و به منطقه کهریزک و بهشت زهرا ختم می شود.پروفیل دوم نیز شرقی- غربی است که از دهکده المپیک شروع و در محدوده پارک سرخه حصار پایان می یابد.

دبیر ستاد حوادث غیرمترقبه شهر تهران در مورد زمان آغاز و پایان اجرای این پروژه گفت: اواخر تیرماه و هنگام تعطیلی مدارس این پروژه به صورت آزمایشی در جبهه جنوبی آغاز خواهد شد و قصد داریم در پایان تابستان و پیش از بازگشایی مدارس طی3  ماه این کار را به پایان برسانیم.

حسینی در مورد وجود نقشه تهران که در آن گسل ها به طور دقیق مشخص شده باشند، گفت: بر اساس گزارش رسمی سازمان زمین شناسی، نقشه ای که گسل های تهران در آن مشخص شده باشند، تهیه شده است و از آنجا که بسیاری از نخبگان نظیر دکتر بربریان روی آن مطالعه کرده اند، بسیار قابل قبول است، اما در حال حاضر پاسخگوی نیازهای تهران نیست.


وی توضیح داد: نقشه فعلی از نظر شناسایی گسل ها و ساز و کار ژرفای تولید لرزه خوب است، اما برای مدیریت بحران مناسب نیست.نقشه باید به روز باشد تا دستور العمل مشخص داشته باشیم.در این صورت می توان تشخیص داد چه ساختمان هایی روی گسل قرار دارند تا برای بهسازی و مقام سازی آن ها اقدام کرد.

کد خبر 434

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز