پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: درباره روند انتخابات پارلمان اروپا چه می‌دانید؟ نمایندگان این پارلمان چگونه در کشورهای خود انتخاب می‌شوند؟

پارلمان اروپا

پس از ورود به پارلمان چه وظایفی دارند؟ چه مولفه‌هایی می تواند بر سرنوشت انتخابات این دوره تاثیر بگذارد؟ در این مطلب سعی شده است به این پرسش‌ها پاسخ داده شود:

  • رای‌گیری انتخابات پارلمان اروپا چه زمانی خواهد بود؟

رای‌ دهندگان در همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا در موعد مقرر به پای صندوق‌های رای می‌روند تا ۷۰۵ نماینده پارلمان اروپا را انتخاب کنند.

کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، سیستم‌های رای‌گیری متفاوتی برای این انتخابات دارند. زمان رای‌گیری این انتخابات در برخی کشورها ۲۶ ماه مه و در برخی دیگر ۲۳، ۲۴ و ۲۵ مه خواهد بود.

  • سیستم‌های مختلف رای‌ دادن به نامزدهای پارلمان اروپا

همانطور که گفته شد کشورهای مختلف اتحادیه اروپا، سیستم‌های رای‌گیری متفاوتی برای این انتخابات دارند. اگرچه در همه موارد تناسب میان تعداد رای و کرسی کسب شده وجود دارد وهر چقدر رای لیست احزاب بالاتر باشد، متناسب با آن تعداد نمایندگانش بیشتر می‌شود؛ البته به شرط آنکه حداقل ۵ درصد آرا را کسب کرده باشند.

برای مثال اگر در کشوری که ده نماینده می‌تواند در پارلمان داشته باشد، یک حزب ۳۰ درصد آرا را کسب کند، سهم نمایندگان آن ۳ نفر از ده نفر خواهد بود.

برخی نمایندگان از طریق رای مردم به احزاب و لیست کامل نامزدهای آنان انتخاب می‌شوند. در بعضی کشورهای اروپا نیز رای‌دهندگان گزینه دیگری دارند و می توانند یا به لیست حزب رای دهند و یا به نامزد مورد نظر خود. در این حالت رای‌دهندگان به هر تعداد نامزدی که دوست دارند رای می‌دهند و یا حتی می‌توانند نامزدهای خود را خارج از لیست‌ها انتخاب کرده و بر اساس نظر خود آنها را اولویت بندی کنند.

تعداد نمایندگان هر کشور اروپایی در این پارلمان با جمعیت آن کشور تناسب دارد. برای مثال آلمان با بیش از ۸۲ میلیون نفر، ۹۶ نماینده و مالت با جمعیت ۴۷۵ هزار نفر، ۶ نماینده در این پارلمان دارند.

این نمایندگان به مدت ۵ سال یعنی از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۴ در دو مقر پارلمان اروپا در شهرهای استراسبورگ فرانسه و بروکسل بلژیک، حضور خواهند داشت.

  • نمایندگان پارلمان اروپا چه وظایفی دارند؟

نمایندگان پارلمان اروپا به همراه شورای اروپا متشکل از سران کشورهای عضو، قوانین و بودجه اتحادیه اروپا را تصویب می‌کنند.

این نمایندگان نه بر اساس کشورها و حوزه‌های انتخابی خود، که بر مبنای جهت سیاسی‌شان در گروه‌های فراملی در پارلمان حضور دارند. برای مثال نمایندگان احزاب راست‌گرای محافظه‌کار، سوسیالیست‌ها، احزاب سبز و حتی احزاب سیاسی بدبین به اتحادیه اروپا.

اما مهمترین نقش پارلمان اروپا در انتخاب رئیس کمیسیون اروپا است. گروهی که اکثریت کرسی‌ها را در انتخابات ماه مه ۲۰۱۹ به دست آورد، نقش پررنگ‌تری در انتخاب رئیس کمیسیون اروپا خواهد داشت.

شورای اروپا که شامل سران کشورهای عضو می‌شود پس از انتخاب نامزد ریاست کمیسیون، او را برای رای گیری به پارلمان معرفی می کنند و بنابراین احزابی که بیشترین کرسی را در پارلمان اروپا داشته باشند نقش موثرتری در انتخاب رئیس کمیسون اروپا خواهند داشت.

آخرین بار این حزب «مردم اروپا» بود که توانست نامزد خود یعنی ژان کلود یونکر را به مقام ریاست کمیسیون اروپا برساند.

کد خبر 433974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha