یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: شورای اروپا (Council of Europe) یک سازمان بین‌المللی اروپایی است که در سال ۱۹۴۹ به عنوان یک سازمان فراگیر اروپایی ایجاد شد.

شورای اروپا

more  وب سایت رسمی: شورای اروپا

در ماده یک اساسنامه این سازمان تاکید شده که "شورای اروپا به دنبال کسب اتحاد وسیع تر میان اعضای آن با هدف حفظ و درک ایده آلها و اصولی است که میراث مشترک آنها به حساب می آید و پیشرفت اقتصادی و اجتماعی شان را آسان می‌نماید."
اهداف شورای اروپا 4 مورد زیر اعلام شده است:

- حمایت از حقوق بشر، دموکراسی تکثر گرا و حاکمیت قانون؛
- گسترش آگاهی و تشویق توسعه هویت و تنوع فرهنگی اروپایی؛
- یافتن راههای مشترک برای چالش‌های پیش روی جامعه اروپایی؛
- تحکیم ثبات دموکراتیک در اروپا از طریق حمایت از اصلاحات سیاسی، حقوقی و قانونی

عضویت در شورای اروپا نیز برای همه دولت‌های اروپایی که به دنبال همگرایی اروپایی، پذیرش حاکمیت قانون، توانایی تضمین دموکراسی، حقوق بشر و آزادی هستند، باز است و در حال حاضر تعداد اعضای این سازمان 47 کشور می‌باشد.

ارکان شورای اروپا نیز عبارتند از دبیرخانه، کمیته وزیران، مجمع پارلمانی، دادگاه حقوق بشر اروپایی، کنگره شورای اروپا و کنفرانس سازمانهای غیردولتی بین المللی.

مقر شورای اروپا نیز در شهر استراسبورگ فرانسه هست.

زبان‌های انگلیسی و فرانسه دو زبان اصلی شورا اروپاست و زبان های آلمانی، ایتالیایی و روسی هم به عنوان زبانهای کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند. بودجه شورای اروپا در سال 2010 بالغ بر 218 میلیون یورو بوده است. تعداد کارمندان ثابت ساختارهای شورای اروپا هم 2200 نفر در سال 2010 بوده است.

نقطه قابل توجه این است که شورای اروپا را نباید با شورای اتحادیه اروپا (European Council) که همان نشست های سران اتحادیه اروپاست و معمولا هر سال دوبار برگزار می‌شود، اشتباه گرفت.

کد خبر 133268
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز