اتحادیه اروپا در حالی ریاست پارلمان خود را به یک زن جوان سپرد که او از کوچکترین کشور اروپا و با دیدگاه‌هایی کاتولیک به عضویت این نهاد در آمده است. روبرتا متسولا خود را با تجربه می‌داند و معتقد است دوران او الهام‌بخش خواهد بود.

روبرتا متسولا - مالت

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از پولیتیکو، روبرتا متسولا در آغاز ۴۳ سالگی خود به ریاست پارلمان اروپا راه پیدا کرد. او در پویشی توئیتری، خود را به عنوان یک رهبر زن جوان اما باتجربه معرفی کرد که می‌تواند الهام‌بخش باشد و در میان شکاف‌های سیاسی پرشتاب اروپا اجماع ایجاد کند.

متسولا پس از مرگ دیوید ساسولی، سوسیالیست ۶۵ ساله ایتالیایی، این سمت را که عمدتا تشریفاتی دانسته می‌شود به عهده گرفت و ریاست پارلمان ۷۰۵ نفری اتحادیه اروپا را آغاز کرد.

این حقوقدان مالتی، به سوسیالیست‌های قاره سبز قول داد که در ازای حمایت، فهرستی از موقعیت‌های برجسته را دریافت کنند؛ این قول علاوه بر هموار کردن مسیر ریاست متسولا، افزایش قدرت او در پارلمان را نیز در پی خواهد داشت زیرا صعود او با حمایت قوی حزب راست میانه و محافظه کار پارلمان و همچنین بسیاری از میانه‌روها تقویت شد.

ریاست متسولا بر نهاد قانونگذاری اتحادیه اروپا دو سال و نیم به طول خواهد انجامید و در این بین انتخابات بسیار مهم ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد. مسائلی نظیر کاهش انتشار کربن، دیجیتالی کردن اقتصاد، تقویت ارتش اروپا و تشدید انطباق اتحادیه اروپا با قانون نیز باید در دوره ریاست این بانوی جوان رسیدگی شود.

زنی جوان رئیس جدید پارلمان اروپا شد | روبرتا متسولا کیست؟

متسولا، یک کارمند سابق دولت که بیشتر دوران فعالیت سیاسی خود را در بروکسل گذرانده، وکیل و فارغ التحصیل کالج اروپا است. او اهل مجمع الجزایر مدیترانه‌ای مالت است که جمعیتی حدود ۵۰۰هزار نفر دارد و در سال ۲۰۰۴ به کوچکترین کشور عضو اتحادیه اروپا تبدیل شد.

متسولا از زمان عضویتش در پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۳، به یکی از تاثیرگذارترین نمایندگان زن پارلمان تبدیل شد و سومین زنی خواهد بود که ریاست این پارلمان را برعهده می‌گیرد. فیلم مستندی از زندگی او به نام «اولین معاون» با حمایت مالی شخص متسولا ساخته شده که نشان می‌رهد او برای چهار پسر نوجوانش مرغ می‌پزد وشوهر فنلاندی او، اوکو،نسبت به عدم حضور همسرش در منزل اعتراض دارد!

متسولا همچنین سابقه عمیقی در بروکسل دارد؛ او مشاور حقوقی کاترین اشتون، دیپلمات ارشد سابق اتحادیه اروپا بوده با این حال، سابقه کاتولیک او و کشورش از متسولا یک مخالف تمام عیار سقط جنین ساخته و مالتا تنها کشوری در اتحادیه اروپاست که این اقدام را غیر قانونی میشمارد. او همپنین در زمینه بحران مهاجرت به اروپا طرح‌هایی کل نگر مطرح کرده و صاحب نظر است.

کد خبر 650966
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha