همشهری آنلاین: پس از حمله هوایی جنگنده‌های هند به پاکستان و تشدید تنش‌ها میان دو کشور همسایه، کاردار دهلی نو در اسلام آباد از سوی وزارت امور خارجه پاکستان احضار شد ضمن اینکه ارتش پاکستان نیز هند را به پاسخ متقابل و غافلگیرانه تهدید کرد.

سرلشکر 'آصف غفور'

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های پاکستان، سرلشکر 'آصف غفور' سخنگوی ارتش پاکستان شامگاه سه شنبه در نشست مطبوعاتی در شهر راولپندی ادعای هند مبنی بر پرواز جنگنده های این کشور در آسمان پاکستان به مدت ۲۱ دقیقه و همچنین هدف گیری مواضع تروریست ها را به شدت تکذیب کرد.

وی افزود هند اکنون باید منتظر پاسخ متقابل پاکستان باشد، پاسخ ما غافلگیرانه و مختلف خواهد بود.

سخنگوی نیروهای مسلح پاکستان گفت ماهیت پاسخ متقابل به تهاجم نظامی هند و محل آن را پاکستان تعین خواهد کرد.

وی گفت جنگنده های هندی در مجموع به مدت چهار دقیقه حریم هوایی پاکستان را نقض و سپس با مشاهده واکنش سریع جنگنده های پاکستانی اقدام به ترک منطقه کردند.

در همین حال وزارت امور خارجه پاکستان با احضار کاردار سفارت هند در اسلام آباد مراتب اعتراض شدید دولت پاکستان به تهاجم نظامی هند و نقض حریم هوایی پاکستان را ابلاغ کرد.

خانم 'تهمینه جنجوعا' قائم مقام وزارت امور خارجه پاکستان در جلسه احضاریه دیپلمات ارشد هندی خاطب به وی گفت تهاجم جنگنده های هند خطر جدی برای صلح و امنیت منطقه محسوب می شود.

پیش تر مقام های عالی سیاسی و نظامی پاکستان ضمن محکومیت تهاجم نظامی هند، ادعای دهلی نو مبنی بر هدف قرار دادن پایگاه های تروریستی در خاک پاکستان را رد کردند.

آنان اعلام کردند که برای بررسی تهاجم نظامی هند نشست مشترک نمایندگان مجلس سنا و ملی پاکستان برگزار خواهد شد و دستگاه دیپلماسی اسلام آباد نیز موضوع تهاجم هند را در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل، سازمان همکاری کشورهای اسلامی و با کشورهای دوست مطرح می کند.

رسانه های هندی به نقل از مقامات این کشور ادعا کردند که در حمله صبح امروز (سه شنبه) جنگنده های نیروی هوایی این کشور به پایگاه شبه نظامیان در خاک پاکستان بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ شبه نظامی کشته شدند.

در عین حال سخنگوی ارتش پاکستان نیز امروز اعلام کرد جنگنده های هندی در نیمه شب حریم هوایی پاکستان را در امتداد خط کنترل مرزی نقض کردند و با مشاهده واکنش سریع جنگنده های پاکستانی به سرعت مجبور به ترک منطقه شدند.

بسیاری از رهبران سیاسی پاکستان از جمله 'عارف علوی' رئیس جمهوری، روسای مجالس ملی و ایالتی و روسای احزاب مختلف این کشور اقدام هند مبنی بر نقض حریم هوایی پاکستان و ایجاد تنش میان دو کشور را محکوم کردند.

این نخستین بار از سال ۱۹۷۱ تاکنون است که جنگنده‌های نیروی هوایی هند از خط واقعی کنترل عبور کرده و وارد حریم هوایی پاکستان شده‌اند.

پس از حمله انتحاری در کشمیر و کشته شدن ۴۴ تن از نظامیان هندی، تنش ها میان دهلی نو و اسلام آباد بالا رفت. دولت پاکستان در پاسخ متقابل به اقدام هند برای فراخوانی سفیرش از اسلام آباد، هفته گذشته سفیر خود را از هند بازگرداند.

رویارویی نظامی پاکستان و هند، تنش ها میان این دو کشور همسایه را وارد مرحله جدیدی کرد. هند پس از حمله تروریستی اخیر در پلواما کشمیر پاکستان را به واکنش متقابل نظامی تهدید کرده بود.

استقلال پاکستان و جدایی از هند در سال ۱۹۴۷ میلادی، وقوع چندین جنگ میان دو کشور، رقابت در آزمایش های اتمی و پرتاب موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای، بازداشت صیادان در آبهای آزاد، موضوع برداشت از حوزه های آبی مشترک، مشکلات اخذ روادید تجاری، اقدامات تروریستی در دو کشور، قربانی شدن شهروندان پاکستانی و هندی و انگشت اتهام بسوی اتباع دو کشور در این حملات و درگیری ها میان مرزبانان هند و پاکستان را می توان از دلایل عمده سردی روابط سیاسی و اقتصادی میان دو کشور همسایه در منطقه جنوب آسیا عنوان کرد.

این درحالی است که روابط هند و پاکستان طی چند دهه گذشته همواره شاهد تنش های متعددی بوده، تنش هایی که حتی موجب صف آرایی نیروهای نظامی دو کشور در منطقه مرزی شده است و این بار نیز هند پس از حمله در منطقه پولواما، پاکستان را به واکنش متقابل تهدید کرد.

کد خبر 433032

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha