همشهری آنلاین: طبق پژوهشی جدید در آلمان، با افزایش شمار مهاجران در یک منطقه لزوما شمار حمله به آنان افزایش نمی‌یابد. به گفته پژوهشگران، مهم‌ترین عامل تعیین‌کننده درتعداد حمله به مهاجران، نوع تجربه گذشته مردم هر شهر و منطقه با آنان است.

حمله راستگرایان افراطی به اقامتگاه پناهجویان در شرق آلمان

به گزارش دویچه وله، پژوهشی تازه نشان می‌دهد که امکان آنکه یک پناهجو در شرق آلمان قربانی جرم ناشی از نفرت شود ۱۰ برابر ایالت‌های واقع در غرب آلمان است. پژوهشگران مرکز لایبنیتس برای پژوهش‌های اقتصادی اروپا (ZEW)، واقع در شهر مانهایم، به این نتیجه رسیده‌اند که احتمال آنکه پناهجویی قربانی جرم ناشی از نفرت شود لزوما در شهرهایی که شمار زیادی مهاجر در آن زندگی می‌کنند زیاد نیست. عامل مؤثر مهم‌تر این است که مردم هر شهر و منطقه در گذشته چه نوع تجربه‌ای با مهاجران داشته‌اند.

طبق این پژوهش، شمار حمله‌ها "در مناطقی که تا کنون شمار مهاجران آن کم بوده بالاتر از مناطقی است که پیش از این نیز دارای تعداد زیادی مهاجر بوده‌اند". در برابر، شرایط اقتصادی مناطق تنها نقشی جانبی بازی می‌کنند، چون "انگیزه جرم‌های ناشی از نفرت علیه خارجیان در درجه نخست اقتصادی نیست".

بنابراین براساس این پژوهش، سیاستمدارانی که فکر می‌کنند با تمایلات خارجی‌ستیزانه می‌شود از طریق حمایت‌های اقتصادی، افزایش دستمزد و مسکن‌سازی بیشتر مبارزه کرد، نباید روی موفقیت چنین طرح‌هایی حساب کنند؛ مهم‌تر این است که در مناطقی که ساکنان آن تجربه زیادی در مورد مهاجران ندارند آگاهی و همدردی مردم تقویت بشود.

در پژوهش یاد شده "جرم ناشی از نفرت" به جرمی گفته می‌شود که با انگیزه سیاسی صورت بگیرد، مانند تحریک توده مردم علیه گروهی مذهبی یا قومی، کشیدن نقش صلیب شکسته روی در و دیوار مکان‌های عمومی، حمله‌های فیزیکی و ایجاد حریق.

در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ در منطقه‌ای واقع در شرق آلمان که مهاجران سه درصد جمعیت آن را تشکیل می‌دادند و نسبت پناهجویان به دیگر ساکنان منطقه هزار به یکصدهزار بود، دو تا سه مورد حمله به مهاجران در سال ثبت شده است. در منطقه‌ای به لحاظ وسعت مشابه در غرب آلمان، شمار حمله به مهاجران در سال چهار تا شش دهم درصد بوده است.

پژوهشگران ZEW برای تحقیق خود یک‌هزار و ۱۵۵ رویداد در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ را بررسی کرده‌اند. در آن سال‌ها بالاترین آمار حمله به مهاجران در منطقه "شوایتس-اوست‌ارتس‌گبیرگه" در ایالت زاکسن با ۹، ۷۶ مورد حمله در میان ۱۰۰ هزار نفر بود. پس از آن "اوکرمارک" در براندنبورگ بود و نیز "زاله‌کرایز" در ایالت زاکسن-انهالت، هر کدام با ۸، ۲۴ مورد حمله در میان ۱۰۰ هزار نفر.

طبق پژوهش یاد شده، در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ هیچ گونه حمله علیه پناهجویان و مهاجران در ۱۱۸ منطقه گزارش نشده است. از این ۱۱۸ منطقه تنها چهار منطقه در ایالت‌های شرقی آلمان قرار دارند.

کد خبر 432898

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha