همشهری آنلاین: معاون سازمان سنجش آموزش کشور گفت: معدل داوطلبان برمبنای رشته‌ فارغ التحصیلی و دانشگاه مربوطه تراز شده و در نمره کل آزمون کارشناسی ارشد داوطلبان تا 20 درصد تاثیر می‌گذارد.

دکتر ابراهیم خدایی معاون سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با ایسنا گفت: تا سال گذشته با روش آت‌ت 20 درصد نمره آزمون کارشناسی ارشد داوطلبان در اختیار دانشگاه‌ها بود و 80 درصد باقی‌مانده نیز از طریق آزمون تامین می‌شد، با این حال امسال طرح آت ت حذف شد و به دنبال آن معدل دوره کارشناسی داوطلبان تا 20 درصد در نمره کل آزمون آن‌ها تاثیرگذار شد.

وی افزود: از سال گذشته با برخی اعتراض‌ها از سوی دانشگاه‌ها و دانشجویان مواجه شدیم مبنی بر این‌که با توجه به اختلاف سطح علمی دانشگاه‌ها و گروه‌های آموزشی، معدل‌ها قابل مقایسه نیست، حتی ممکن است سطح معدل در بین دانشکده‌های یک دانشگاه نیز متفاوت و غیر قابل مقایسه باشد، به عبارت دیگر یک دانشگاه سخت‌گیر و دارای سطح نمره و معدل پایین و دانشگاه دیگری دارای سطح معدل بالاست.

دکتر خدایی با بیان اینکه به همین دلایل ایده تراز کردن معدل داوطلبان مطرح شد، اظهار کرد: بر این اساس طی جلسات مختلف، روش‌های مختلف تراز کردن معدل بررسی شد و در نهایت یک روش مورد تصویب قرار گرفت.

وی با بیان اینکه معدل فارغ التحصیلی داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد حداقل 12 می‌باشد، تصریح کرد: بنابراین اختلاف معدل در 8 نمره باقی‌مانده است و این مساله تاثیر زیادی در وضعیت علمی داوطلبانی که دارای نمرات بالایی در آزمون هستند، نمی‌گذارد.

دکتر خدایی با اشاره به روش مصوب تاثیر معدل داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 87، خاطرنشان کرد: این روش در آزمون کارشناسی ارشد سال 86 نیز آزمایش شد و در نهایت مورد تصویب شورای برنامه‌ریزی تحصیلات تکمیلی قرار گرفت.

به گفته وی، در این روش معدل داوطلبان برمبنای رشته‌های فارغ التحصیلی داوطلب و دانشگاه مربوطه تراز شده و معدل جدیدی تشکیل می‌شود که در نمره کل آزمون کارشناسی ارشد داوطلبان تا 20 درصد تاثیر می‌گذارد.

وی افزود: در این روش معدل داوطلبان در دانشگاه‌های مختلف صرف‌نظر از سطح آموزش، تا حد زیادی متعادل می‌شود.

دکتر خدایی با بیان اینکه دفترچه و ظرفیت‌های آزمون کارشناسی ارشد سال 87 تا سه هفته آینده تکمیل و نهایی می‌شود، گفت: البته این جزئیات همزمان با انتخاب رشته داوطلبان در اردیبهشت ماه منتشر می‌شود.

به گفته وی آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی (دوره‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته داخل) سال 1387 در صبح و بعدازظهر روزهای چهارشنبه یکم، پنجشنبه دوم، جمعه سوم و صبح شنبه چهارم اسفندماه سال 1386 برگزار خواهد شد و حدود 37 هزار نفر در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور پذیرفته می‌شوند.

کد خبر 43156

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز