همشهری آنلاین: دونالد تاسک رئیس شورای اروپا گفت: در جهنم برای آنهایی که حتی بدون ارائه یک طرح اولیه از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا دفاع می‌کنند جای مخصوصی تعبیه ‌شده است.

دونالد تاسك

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، وی این اظهارات را پس از دیدار با «لئو وارادکار» نخست‌وزیر جمهوری ایرلند در بروکسل مطرح و تأکید کرد که اتحادیه اروپا با ایجاد مرز سخت میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مخالف است.

تاسک خاطرنشان کرد که در توافقنامه نهایی برگزیت، تبصره‌ای که مانع ایجاد مرز سخت میان دو ایرلند شود گنجانده خواهد شد.

انگلیس و اتحادیه اروپا معتقدند که کشیده شدن مرز سخت میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند، توافق صلح بین این دو منطقه را به خطر می‌اندازد.

با این ‌حال دو طرف هنوز نمی‌دانند چگونه می‌توانند چنین چیزی را تضمین کنند.

در پیش‌نویس توافقنامه برگزیت که دو ماه پیش از سوی دولت انگلیس و شورای اروپا به تصویب رسید، طرحی گنجانده‌ شده که باید از بازگشت 'مرز سخت' بین ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند جلوگیری شود.

به ‌این ‌ترتیب اگر هرگونه توافق تجاری میان اروپا و انگلیس در آینده موفق به حفظ مرز به شکل کنونی نشود، طرح موسوم به «بک استاپ» برای جلوگیری از کشیده شدن یک مرز فیزیکی به اجرا درآید.

بر این اساس، انگلیس موظف خواهد بود تا برای مدت محدودی در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند.

اما مشکل اینجاست که خروج لندن از طرح یاد شده مشروط به موافقت اتحادیه اروپا خواهد بود و به همین خاطر قانون‌گذاران انگلیسی سه هفته پیش به این توافقنامه رأی مخالف دادند.

آنها در عین ‌حال هفته پیش به لایحه‌ای رأی دادند که نخست ‌وزیر انگلیس را برای رایزنی مجدد با اتحادیه اروپا و اعمال تغییر در توافقنامه برگزیت مامور کردند.

درحالیکه ۵۰ روز به خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا باقیمانده، رییس شورای اروپا گفت: می‌دانم که هنوز بسیاری از مردم انگلیس و قاره اروپا خواستار تغییر تصمیم انگلیس هستند، اما واقعیت تردیدناپذیر است چون موضع نخست‌وزیر و رهبر حزب مخالف دولت در حمایت از برگزیت، چنین احتمالی را رد می‌کند.

وی عنوان کرد که اکنون هیچ نیروی سیاسی در حمایت از مخالفان برگزیت وجود ندارد.

تاسک با تکرار موضع اروپا مبنی بر اینکه توافقنامه برگزیت غیر قابل ‌مذاکره است، ابراز امیدواری کرد که در ملاقات فردا(پنجشنبه) با نخست ‌وزیر انگلیس، پیشنهادهای جدیدی را از سوی او دریافت کند.

وی تصریح کرد که در رابطه با صلح دو ایرلند، در جریان برگزیت قمار نمی‌کند.

نخست‌وزیر انگلیس در فرصت باقیمانده تا خروج رسمی از اتحادیه اروپا تلاش می‌کند تا توافقنامه‌ای را در آن رضایت نمایندگان مجلس و اتحادیه اروپا دیده شود به دست آورد.

با توجه به فرصت باقیمانده، برخی گزارش‌ها از احتمال تمدید مهلت برگزیت و یا برگزاری انتخابات سراسری حکایت دارد.

کد خبر 431023

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha