همشهری آنلاین: رئیس مجلس گفت: سال ۹۸ باید سال تحقق دولت الکترونیک باشد و همه بخش‌های حاکمیت زیر چتر شفافیت قرار گیرند.

لاريجاني

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی در ابتدای جلسه علنی مجلس با بیان این سخن افزود: ملت ایران در طول انقلاب ۴۰ ساله خود با حوادث و تحولات گوناگون مواجه بود که حاوی درس‌های آموزنده برای حرکت آینده در کشور است.
وی خاطرنشان کرد: ملت سترگ ایران در ۲۲ بهمن ۵۷ کار بزرگ و تاریخی مبارزه با رژیم دیکتاتوری وابسته را به نتیجه رساند و با راهنمایی‌های پیشوای بزرگ انقلاب حضرت امام (ره) نظام مردم سالاری دینی را جایگزین آن کرد.
وی ادامه داد: این حرکت مهم از بین بردن استبداد آمریکایی و حاکم کردن دموکراسی پیام مهمی برای دیکتاتورهای منطقه داشت که به لرزه افتادند و به همین جهت از ابتدای انقلاب علیه ملت ایران تا امروز متحد شدند.
رییس مجلس تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران از سوی دیگر ملت‌های منطقه را بیدارتر کرد که نتایج آن را در تحولات سال‌های اخیر منطقه می‌توان دید. همچنین مسیر دموکراسی خواهی در داخل عمیق‌تر شد و این یک رشد عقلانی سیاسی است که به برکت انقلاب اسلامی حاصل شد البته باید زمینه‌های آن را همه دستگاه‌های حاکمیتی بر اساس آخرین دستاوردهای بشری و مبتنی بر تعالیم اسلامی هر روز فراهم‌تر کنند.
لاریجانی افزود: انتخابات در این ۴۰ سال سرمایه مهم مردم سالاری دینی بوده است و عملا ملت با انقلاب اسلامی سرنوشت خود را به دست گرفت در حالی که در رژیم شاه، مجلس سنا و ملی وجود داشت که کالبد سیاسی بی جانی بودند که توسط لیست های دربار پُر می‌شدند.

وی خاطرنشان کرد: در مجالس رژیم پهلوی نه انتخاب شوندگان دخالتی داشتند و نه مردم اقبالی برای حضور در چنین صحنه مضحکی داشتند، در این ۴۰ سال همه مسوولان کشور اعم از رهبری، رییس جمهوری، نمایندگان و وزیران همگی با رای مستقیم و غیر مستقیم ملت انتخاب می شوند و این یک سرمایه بزرگ سیاسی و اجتماعی برای ملت است که باید از آن صیانت کنیم و آن را تعمیم بخشیم.
رییس مجلس تصریح کرد: یکی از این اقدامات بهبود قانون انتخابات است، در سیاست‌های کلی نظام در بخش انتخابات، عادلانه بودن یک رکن تلقی شده است که این عادلانه بودن در مشارکت سیاسی یعنی فراگیری هر چه بیشتر و نقش داشتن بر اساس میزان رای.

لاریجانی یادآور شد: برای تحقق این امر بر مبنای انتخابات چنانچه تناسبی شود و همه جریان‌های سیاسی و حتی افراد مستقل بر حسب میزان رای در سرنوشت انتخابات موثر باشند از وضعیت فعلی به سیاست کلی نزدیک‌تر و به مبنای عقلانی سیاست کلی منطبق‌تر خواهد بود و هیچ گروه و جریان سیاسی احساس حذف شدگی نمی‌کند. وی همچنین اظهار داشت: در بُعد عدالت علاوه بر رویکرد محرومیت زدایی لازم است اجرای مقررات کشور در شفافیت کامل و پرهیز از رانت خواری محقق شود.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید با قاچاق که امروز مشکل مهمی برای کشور شده مبارزه جدی تری صورت گیرد، تحقق دولت الکترونیک و ایجاد سامانه‌های متصل به یکدیگر و تصمیمات متناسب با شرایط خود و همسایگان می‌تواند این مسیر را هموار کند.

لاریجانی همچنین گفت: امروز بهترین زمان برای اهتمام به این امر است زیرا زیرساخت‌های آن فراهم شده و سال ۹۸ باید سال تحقق دولت الکترونیک باشد تا همه بخش‌های حاکمیت زیر چتر شفافیت قرار گیرند.
اضافه کرد: این گونه دخالت‌های مضر دستگاه‌ها در زندگی اقتصادی مردم به حداقل برسد و مبارزه با فساد و کوچک و چابک شدن دولت از این طریق ممکن است.

وی با بیان این که برای تحقق مردم سالاری دینی فضای تحمل و بردباری سیاسی یک ضرورت است، گفت: متأسفانه از ابتدای پیروزی انقلاب جریان‌های مارکسیستی و منافق با تند کردن فضای سیاسی و رادیکالیزه کردن آن در مسیر دیگرحرکت کردند و از طرف دیگر عناصر فرصت‌طلب که تلاش داشتند خود را در صفوف انقلابیون جا بزنند، آنقدر تند حرکت کردند که مستمرا باید با دخالت امام و رهبری بستر آرام و عقلانیت برای فعالیت سیاسی فراهم می‌شد.

رییس مجلس افزود: این وضعیت همیشه در این ۴۰ سال در هر دوره‌ای به نحوی ادامه داشت، زمانی بنی‌صدر فضا را تند می‌کرد، گاه منافقین و گاه حرکت‌های تروریستی که میدان رقابت سیاسی را به میدان حق و باطل تبدیل می‌کردند. لاریجانی اظهار داشت: یکی از هشدارهای شهید مطهری در ورود آفات انقلاب رخنه فرصت‌طلبان در صفوف انقلابیون است که شعارهای تندتر از انقلابیون مسیر عقلانیت انقلابی را به کشمکش‌های جاهلانه بدل کنند.

وی خاطرنشان کرد: بلوغ انقلاب برخی شگردهای عوام فریبانه را رسوا کرده اما حرکت‌های سیاسی انقلابی و رسانه‌های متعهد باید همچنان شرایط بردباری سیاسی و تحمل آگاهانه را فراهم کنند.
رییس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مساله این است که همه جریان‌های سیاسی به این بلوغ رسیده باشند که در چارچوب قانون اساسی رقابت کنند و نه چارچوب شکن باشند. این همان ستمی بود که مارکسیست‌ها ومنافقان در ابتدا به ملت کردند و ملت انان را پس زدند.

لاریجانی گفت: انقلاب اسلامی با رویکرد عدالتخواهانه یکسره شرایط را به سوی محرومان سوق داد، قبل از انقلاب چند شهر را آباد نشان می‌دادند و بقیه کشور را رها کردند. روستاها بدون امکانات اولیه اعم از آب آشامیدنی سالم، آب، برق، راه، بهداشت و امکانات اموزشی بودند.

وی ادامه داد: امروز به برکت انقلاب همه روستاها به امکانات برق و آب بهره‌مند هستند و از نعمت تلفن و تلفن همراه بهره می‌برند. خدمات بهداشتی مناسب دارند، راه آسفالته قبل از انقلاب برای روستاها حدود ۲۰۰ کیلومتر بود و امروز بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر راه آسفالته وجوددارد یعنی بیش از ۵۰۰ برابر برای راه آسفالته روستا کار انجام شده است. وی همچنین گفت: امروز بیش از ۲۷ هزار روستا از نعمت گاز برخوردارند که قبل از انقلاب یک روستا گاز نداشت و تقریباً ۹۵ درصد شهرها ازنعمت گاز برخوردار هستند. خانه‌های بهداشت روستایی از ۱۳۰۰ عدد به ۱۸ هزار خانه بهداشت رسیده است. تعداد مراکز بهداشتی درمانی روستا از ۵۱۸ عددبه دو هزار و ۶۷۳ رسید. رییس مجلس تصریح کرد: در توسعه صنایع و معادن گام‌های بزرگ برداشته شد و فقط در زمینه پتروشیمی صادرات کشور به ۳۸ برابر رسید و ارزش صادرات آن ۲۶۳ برابر شد و سرمایه گذاری انجام شده ۷۸ برابر قبل از انقلاب است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: رویکرد امام در اقتصاد مردمی کردن و عادلانه کردن آن بود به همین جهت سیاست‌های اصل ۴۴ و قانون آن به درستی تدوین شد. اما باید بپذیریم این سیاست و قانون به درستی عمل نشد و به نتیجه مطلوب نرسید. صنایع و معادن که در اوایل انقلاب به صورت دولتی اداره می شدند، با این شرایط نه خصوصی شدند و نه دولتی و در شرایط بی نظمی قرار گرفتند. وی گفت: گزارش کمیسیون ویژه مجلس هم نشان می‌دهد که این امر نشان می‌دهد که در خصوصی سازی تقریبا در اهداف هشتگانه موفق اجرا نشد و این نقطه ضعف است که دولت ومجلس باید برای اجرای این قانون تلاش کنند.

لاریجانی به بخش سیاست خارجی در انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار داشت: انقلاب در سیاست خارجی حفظ امنیت، منافع ملی کشور، استقلال و حمایت از مستضعفان و همکاری با کشورهای اسلامی را رکن خود می‌دانست و باید افتخار کرد که جمهوری اسلامی در این بعد همه تلاش خود را کرد و باوجود سیاست‌های استکباری، صهیونیستی، جنگ و ترور و اقدامات ایذایی ملت ایران با سربلندی دوره چهل ساله را طی کرد و امروز ایران در ایجاد امنیت وثبات منطقه نقش مؤثری را برعهده دارد و استقلال کشور و تئوری نه شرقی و نه غربی امام با صلابت محقق شد.

وی تصریح کرد: البته دشمنان در هر دوره‌ای بازیگری خاص داشتند، جنگ تحمیلی با دسیسه آنان ایجاد شد و صدمات زیادی را به ما زد و بیش از ۲۰۰ هزار شهید و بیش از هزار میلیارددلار خسارت مالی بخشی از آن است، اما جمهوری اسلامی درسی به آنان داد که دیگر جرأت تعرض به کشور را نداشته باشند و بازدارندگی جدی را با مقاومت ایجاد کرد. وی گفت: در مساله اتمی، علی‌رغم همه ماجراجویی‌های دشمنان، ملت بر این دانش مسلط شد، در فناوری‌های نظامی به ستوه بالایی از اقتدار دست یافت و باید انتظار داشت آنان در مقابل نقاط قوت ایران آرام ننشینند و یک نمونه آن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و تحریم ایران است.
رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پیروزی انقلاب اسلامی در پناه وحدت ملی و تبعیت از راهنمایی‌های امام رخ داد این مسیر عزت بخش طی این ۴۰ سال هم با همه فراز و فرودهایش با این دو ویژگی به پیشرفت‌های شگرف رسید. امروز هم در مقابل تحریم‌ها تنها راه، وحدت هرچه بیشتر داخلی و مقاومت هوشیارانه بر اساس تدابیر رهبری است.

لاریجانی گفت: حل مسائل اقتصادی که امروز به خاطر تحریم‌ها شکل دیگری گرفته است با همین سیاست قرین توفیق خواهد بود. داشتن نگاه طبیبانه و پرهیز از دعواهای جناحی کلید موفقیت کشور است.

کد خبر 430879

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha