همشهری آنلاین: رییس مجلس شورای اسلامی گفت: معنای «نه شرقی، نه غربی» این نیست که ما روی روابط دیپلماتیک قلم قرمز بکشیم، بلکه مفهوم این است که ما روی پای خود می ایستیم و مناسبات با دیگر کشورها از سنخ کرامت است.

لاریجانی

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی، در آیین گشایش نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: ایران یک نظریه را از زبان امام (ره) مطرح کرد که ما وابسته به هیچ قدرتی نخواهیم بود، تئوری آن هم نه شرقی و نه غربی بود که بسیاری از کشورها می گفتند این یک توهم است و شما نمی توانید سرپای خود بایستید.

وی به موضوع هسته ای ایران اشاره کرد و یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در مناقشه هسته ای متکی به کسی نشد و روی پای خود ایستاد و امروز با همه تنگناهایی که برای ما در این زمینه به وجود آورند، پیشرفت های بسیاری کسب کردیم.

رییس مجلس ادامه داد: دستگاه دیپلماسی در جنگ تحمیلی و در سایر مشاجراتی که با ایران راه انداختند، فعال بود و بسیار تلاش کرد. ما با دنیا قهر نیستیم و روابط دیپلماتیک داریم.

لاریجانی تاکید کرد: ما با همه کشورها روابط خواهیم داشت ولی این روابط به معنای وابستگی نیست. ما به هیچ وجه وابسته نیستیم چرا که زهر وابستگی را در رژیم گذشته چشیده‌ایم و نمی‌خواهیم وابستگی به یک قدرت داشته باشیم. وی یادآور شد: ممکن است برخی کشورها مشاجراتی در صحنه بین‌الملل با ایران داشته باشند ولی آنها پذیرفته‌اند که جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه حاضر نیست عزت خود را به حراج بگذارد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: ایران در زمان پهلوی با ۳۶ میلیون نفر جمعیت ۶ میلیون بشکه نفت می‌فروخت و به جز چند شهر آباد بقیه شهرها را آباد نمی‌کرد در واقع وضع ما در زمان شاه این طور بود. وی یادآور شد: در سال‌های ۵۴ و ۵۵ واردات افزایش یافت و مونتاژکار شدیم و چند دانشگاه هم داشتیم که برای این کارخانجات نیرو پرورش می‌دادند.

لاریجانی گفت: از نظر سیاسی هم رژیم دیکتاتور کاملاً وابسته داشتیم و یک سیستم کاملا دیکتاتوری وابسته و یک خفقان بشدت گسترده داشتیم. نمادهایی مانند مجلس سنا شورای ملی درست کرده بودند که توخالی بود یعنی تمام لیست افرادی که در این مجالس باید می رفت دربار می نوشت و یک انتخابات ساختی بود ومردم در سرنوشتشان دخالت نداشتند، ایران در آن مقطع پایگاه آمریکایی‌ها بود، اما انقلاب اسلامی این وضعیت را واژگون کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در حوزه سیاست داخلی شرایط دیکتاتوری برچیده شد و نظام در اختیار مردم قرار گرفت و مردم سالاری دینی بر ایران حاکم شد و تغییر مدیران ارشد نظام توسط مردم انجام گرفت. لاریجانی افزود: قدرت بدون اراده مردم قابل جاری شدن نبود و به همین دلیل این مساله در انقلاب اسلامی ساری و جاری شد. استقلال قوا دستاورد کمی نبود. هر چند که از نظر تاکتیکی هم مشکلاتی وجود دارد، ولی قاعده کلی، درست است.

وی یادآور شد: توجه، تحمل افکار دیگران، بردباری موجب حفظ منافع کشور می‌شود، اما ستیز، منافع کشور را از بین می‌برد. باید به تنوع فکری در بخش‌های اجرایی و تقنینی مجال ظهور داد. رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در بخش بین‌الملل اشاره و تصریح کرد: دو قطبی در سپهر جغرافیایی بین‌الملل و کشورهای جهان سایه انداخته بود به همین دلیل وقتی جنگ بر علیه ایران راه افتاد همه کشورها بر ضد ایران به صدام کمک کردند.

لاریجانی با بیان این که تئوری نه شرقی نه غربی زنده ماند، گفت: دفاع مقدس اگرچه برای ما هزینه زیادی داشت اما دستاورد مهمی داشت که یکی از آن این بود که بازدارندگی ایجاد کرد، این دستاورد کوچکی نیست و ایران را ایمن کرد که دیگر کسی جرات نکند با ایران درگیری نظامی داشته باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه یکی دیگر از دستاوردهای مهم دفاع مقدس را پیشرفت در تولیدات نظامی عنوان کرد و گفت: در زمینه تولیدات نظامی نیز به توانمندی‌های بالایی رسیده‌ایم که پایه‌های این ظرفیت در دفاع مقدس ریخته شد و ایران توانست در موضوع موشکی یک پایه بالاتر برود.

لاریجانی افزود: حضور عزتمندانه ایران در منطقه معطوف انقلاب اسلامی و طراحی‌های درست است و جایگاه ایران به گونه‌ای است که هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت پایدار را بدون ایران در منطقه برقرار کند. هر چند که این کشورها اصلاً به دنبال امنیت پایدار نیستند، بلکه آنان منافع خود را در ایجاد مناقشه تعریف کرده‌اند.

وی یادآور شد: از ابتدای انقلاب اسلامی برخی کشورهای منطقه به دنبال اهداف خرد و پست بوده و هستند، اما عزت ایران آنها را به این روز انداخته است که البته باید به حال آنها تاسف خورد. ایران به دنبال کسب دانش بوده و هیچ وقت به دنبال گرته برداری نبوده است.

رییس مجلس اضافه کرد: ایران در فنون مهم صاحب فن شده است و همین عامل دلیل قدرت جمهوری اسلامی ایران است. در دانش هسته‌ای، سلول‌های بنیادین و نانو تکنولوژی صاحب دانش بومی هستیم. اگر چه ممکن است ضعف و وابستگی‌هایی هم داشته باشیم که البته باید روی آنها کار کنیم تا وابستگی‌هایمان در این بخش‌ها نیز از بین برود.

وی با بیان این که به رغم تحریم‌های یک سال گذشته بخش‌هایی از کشور دنبال آسیب شناسی، چالش‌ها جهت رفع نقاط ضعف هستند گفت: آیا وقتی با چنین وضعیتی روبرو هستید کشورهای استکباری شما را رها می‌کنند؟ آنان از ایران می‌ترسند، چرا که تصور دارند ایران در حال پرش جدیدی است. همان طور که شاهدیم چنین رفتاری نیز با چین داشته‌اند.

لاریجانی با طرح این پرسش که حالا چه باید کرد، گفت‌: مسیری که امام (ره) در ابتدای انقلاب برای انقلاب اسلامی تدارک دیدند باید تداوم یابد و رمز آن نیز وحدت است.

کد خبر 430501

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha