همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه 9 بهمن در دیدار " بکائی جیوپ" وزیر نیروهای مسلح سنگال گفت: سال ‪ ، ۲۰۰۸‬نقطه عطف همکاری‌های ایران و آفریقا است.

ایرنا به نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت خارجه گزارش داد: منوچهر متکی در این دیدار، ایران و سنگال را دو کشور صلح‌ دوست خواند و از آنها به عنوانکشور‌های تاثیرگذار در منطقه خاورمیانه و آفریقا یاد کرد.

وی همکاری در عرصه‌های‌های انرژی، اکتشاف نفت، خطوط انتقال نیرو و تولید خودرو را از زمینه‌های کاری مشترک ایران و سنگال خواند و سال ‪ ۲۰۰۸‬را نقطه عطف همکاری‌های ایران و در آفریقا عنوان کرد.

وزیر خارجه‌ایران درتحلیل اوضاع منطقه گفت: ‪۶‬سال پیش غرب باشعار تامین امنیت افغانستان به این کشور وارد شد اما امروز موضوع امنیت هنوز مشکل عمده این کشور و تولید مواد مخدر ده‌ها برابر شده است.

رییس دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ، با اشاره به لشکر کشی آمریکا به عراق گفت : ‪ ۶۰۰‬هزار کشته و زخمی که حاصل سوء مدیریت آمریکایی‌ها در این کشور است به همراه نسل کشی شرکت‌های امنیتی آمریکا در عراق، ضرورت توجه آمریکایی‌ها به نصایح دیگران و خروج از عراق را گوشزد می‌کند.

" بکائی جیوپ" نیز دراین دیدار، ایران را صاحب تاریخ و تمدن هزاران ساله توصیف کرد و گفت: به نظر می‌رسد تاریخ به زودی شاهد دوره‌ای خواهد بود که در آن اسلام به نقش‌آفرینی خواهد پرداخت و دوران غرب روبه افول است.

وی روند همکاری‌های ایران و سنگال را مثبت دانست و از برگزاری اجلاس سران آفریقا به‌عنوان عاملی برای رشد و توسعه این قاره یاد کرد.

کد خبر 42934

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز