درحالی که خبر می‌رسد همزمان با سفر مدیران بازار سرمایه ایران به هنگ کنگ تفاهم نامه‌هایی برای عرضه سهام ایرانی در شرق آسیا منعقد شده، هیات اعزامی بورس تهران امروزصبح به جاکارتا پایتخت اندونزی رفتند.

علی صالح‌آبادی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حاشیه این سفر از امضای دو تفاهم‌نامه همکاری میان ایران و اندونزی خبر داد.

به گزارش ایرنا، وی اظهار داشت: بر اساس این اسناد، ایران و اندونزی همکاری‌های خود رادر زمینه بورس و اوراق بهادار توسعه و گسترش خواهند داد. این تفاهم‌نامه‌ها در هفته جاری در جاکارتا میان مقام‌های ناظر بازار سرمایه در ایران و مقام‌های ناظر بازار سرمایه در اندونزی و همچنین بین بورس تهران و بورس اندونزی امضا و مبادله خواهد شد.

به گفته صالح آبادی تبادل تجربیات، کارشناس و اطلاعات از جمله موضوعاتی است که دراین تفاهم نامه‌ها به آن اشاره شده است.

وی درپاسخ به پرسشی درباره نتایج سفر هیات بورس تهران به هنگ کنگ گفت: بورس هنگ کنگ با گردش مالی دوهزار و  ۵۰۰میلیارد دلاری خود در رده دومین بورس آسیا پس از توکیو قرار دارد، از این‌رو استفاده از تجربیات بورس هنگ کنگ می‌تواند زمینه رشد فعالیت‌های سازمان بورس را فراهم کند.

وی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده، 60 درصد بورس هنگ کنگ را شرکت‌های چینی در اختیار دارند و در حال حاضر ظرفیت و پتانسیل خوبی در بورس هنگ کنگ وجود دارد.

سفر هنگ کنگ

صالح آبادی گفت: در دیدار با مدیران ارشد مؤسسات اقتصادی و مسئولان بورس هنگ کنگ پیش نویس یادداشت تفاهم‌هایی از طرف هیات ایرانی ارائه شد که مقرر شده، در سریعترین زمان ممکن، نظرات خود را مطرح کنند. با ارائه این پیش‌نویس‌ها زمینه امضای یک تفاهم نامه مشترک میان طرفین فراهم می‌شود.

وی گفت: در این پیش نویس‌ها، تبادل کارشناس، مبادله اطلاعات و استفاده از تجربیات بورس هنگ کنگ و امکان فهرست شدن شرکت‌های ایرانی در بورس هنگ کنگ مورد تأکید قرار گرفته است.

رئیس سازمان بورس اضافه کرد:همکاری با بورس هنگ کنگ پتانسیل و ظرفیت خوبی را برای ایران ایجاد می‌کند تا ما بتوانیم سهام خود را در راستای اجرای اصل44در بازار بورس هنگ کنگ عرضه کنیم.

صالح آبادی، بازار سرمایه‌اسلامی را از دیگر محورهای مذاکراتش با مقامات هنگ‌کنگی دانست و گفت: درحال حاضر طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران‌در کشورهای اسلامی حضور دارند و هنگ کنگ به‌دنبال جذب و جلب سرمایه کشورهای اسلامی است.

وی گفت: مقامات هنگ کنگ درصددند تا با توسعه ابزارهای اسلامی در بازار سرمایه، این هدف را محقق سازند.

بازده بورس

رئیس سازمان بورس گفت: بازدهی بورس از ابتدای امسال تاکنون حدود 20 درصد بوده است.

به‌گفته وی، حجم معاملات دربورس از ابتدای سال  ۸۶تا آبان ماه امسال نسبت به مدت مشابه در سال قبل، حدود ۷۰درصد رشد داشته است.

صالح‌آبادی پیش بینی کرد: ارزش بورس در سال آینده خورشیدی به  ۶۰میلیارد دلار و ظرف 2 تا 3سال آینده به 100 میلیارد دلار برسد.

استقبال از پذیرش شرکت‌های ایرانی

مدیرعامل شرکت بورس هم که به همراه رئیس سازمان بورس به جنوب شرق آسیا عزیمت کرده از استقبال مسئولان وزارت اقتصاد و بورس هنگ‌کنگ با پذیرش شرکت‌های ایرانی و مذاکره با 2 شرکت سرمایه‌گذاری بین‌المللی خبرداد.

علی رحمانی در گفت‌وگو با فارس، با بیان این مطلب که مذاکرات با مسئولان وزارت اقتصاد و بورس بین‌المللی هنگ‌کنگ به پایان رسیده، گفت: مذاکرات مثبتی با وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق آتی  هنگ‌کنگ به عمل آمد که با استقبال مطلوب مسئولان از بازار سهام کشور مواجه شد.

براین اساس، مقرر شده پیش نویس اولیه‌ای تهیه شود تا بعد از بررسی‌های مربوطه، کمیته کارگروهی از بازار سرمایه دو کشور تشکیل شود.

رحمانی ادامه داد: پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس بین‌المللی هنگ کنگ، استفاده از خدمات مشاوره‌ای، تبادل اطلاعات، همکاری در مورد استفاده از ابزارهای اسلامی مانند صکوک، آموزش‌های عمومی و تخصصی، امکان حضور شرکت‌های کارگزاری و تأمین سرمایه ایرانی در بازار سرمایه هنگ‌کنگ از جمله موضوعات این مذاکرات بود.

کارگزاران ایرانی

مدیرعامل شرکت بورس خاطرنشان کرد: در بورس هنگ‌کنگ که دارای دو مرکز مالی است 405 کارگزار و 140 بانک بین‌المللی حضور دارند که طی این مذاکرات مقرر شد امکان حضور شرکت‌های کارگزاری و تأمین سرمایه‌ ایرانی از طریق ایجاد شعبه و به شرط تأیید صلاحیت‌ها و کسب مجوزها بررسی شود.

رحمانی از برگزاری جلساتی با مدیران دو شرکت سرمایه‌گذاری بین‌‌المللی خبر داد و گفت: به شخصه مذاکراتی با مدیران دو شرکت سرمایه‌گذاری معتبر بین‌المللی انجام داده‌ام که بعد از تشریح وضعیت بازار سهام و شرکت‌های داخلی با استقبال طرف خارجی مواجه شد.

کد خبر 42781

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز