شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۳:۲۲
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار پس از بازگشت از شرق آسیا جزئیات سفر به بورس‌های هنگ‌کنگ و اندونزی را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری، علی‌رحمانی مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار ضمن ابراز امیدواری برای همکاری با بورس‌های اندونزی و به‌ویژه هنگ‌کنگ گفت: بورس هنگ‌کنگ با ارزش بازاری بالغ بر 2‌هزار و 600 میلیارد دلار یک بازار پیشرفته و توسعه یافته است که ما در این سفر زمینه همکاری بیشتر با این بورس را بررسی کردیم.

به گفته رحمانی مسئولان بورس تهران در دیدارهای جداگانه‌ای با وزیر اقتصاد هنگ‌کنگ، رئیس سازمان نظارت بر بورس و رئیس بورس هنگ‌کنگ به توافق‌هایی 2جانبه برای پذیرش شرکت‌های ایرانی در این بورس دست یافتند.

رحمانی در ادامه از امضای پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای با بورس هنگ‌کنگ خبر داد و گفت: در حال حاضر بحث پذیرش متقابل شرکت‌ها در بورس تهران و هنگ‌کنگ مطرح است اما آنچه بیشتر مد نظر است پذیرش و عرضه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس‌ هنگ‌کنگ است.

وی درباره شرایط پذیرش شرکت‌های ایرانی در بورس هنگ‌کنگ گفت: اقتصاد هنگ‌کنگ با 150 میلیارد دلار ذخیره ارزی جزو آزاد‌ترین اقتصادهای دنیاست که فعالیت در آنجا به راحتی امکان‌پذیر است.

وی خاطرنشان کرد: شرایط پذیرش شرکت‌های ایرانی در آنجا چندان سخت نیست و شرکت‌های ایرانی با رعایت مقررات این بورس می‌توانند در آنجا پذیرفته شوند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار افزود: در بورس هنگ‌کنگ واحد بازاریابی برای پذیرش شرکت‌های مختلف دنیا وجود دارد که شرایط حضور سهام دیگر را در این بورس فراهم می‌کند.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در پاسخ به این سؤال که چه شرکت‌هایی به عنوان اولین شرکت‌های ایرانی برای حضور در بورس هنگ‌کنگ نامزد هستند گفت: ما پیش از این فهرست 20 شرکت را معرفی کرده بودیم اما برای این کار خود شرکت‌ها باید رسماً تقاضا بدهند تا ما شرایط حضورشان را در بورس هنگ‌کنگ فراهم کنیم.

بورس اندونزی

رحمانی در مورد بورس اندونزی گفت: در حال حاضر ارزش بورس اندونزی 200‌میلیارد دلار یعنی 5 برابر ایران است و معاملات سالانه این بورس معادل 100‌میلیارد دلار برآورد می‌شود.

وی افزود: نکته جالبی که در مورد بورس اندونزی وجود داشت تعداد کم سهامداران در مقابل جمعیت این کشور بود، به‌طوری که از میان جمعیت 240 میلیونی اندونزی تنها 600 هزار نفر به صورت مستقیم سهامدار آن هستند.

رحمانی خاطرنشان کرد: بورس اندونزی تلاش می‌کند تا سهامداران را به صورت غیرمستقیم و از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامدار کند به همین دلیل تعداد سهامداران این شرکت به صورت غیر مستقیم به نسبت جمعیت این کشور کم است.

کد خبر 43270

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز