چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

هدف از انتقال شرکت‌ها به تابلو چهارم فراهم کردن فرصت مناسب برای اصلاح ساختار آنها است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بورس، رئیس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس گفت: شرکت‌های تابلو چهارم شرکت‌هایی هستند که به‌دلیل دارا نبودن شرایط حضور در تابلو فرعی بورس به تابلو چهارم منتقل شده‌اند.

محمودرضا خواجه نصیری با بیان اینکه انتقال این شرکت‌ها به منظور جلوگیری از حذف نماد آنها از تابلو‌های معاملاتی بورس صورت گرفته است، تصریح کرد: به‌دلیل آنکه فرایند مجدد پذیرش دشوار است، بر اساس مصوبه شورای بورس در فروردین ماه 85 مقرر شد تا برای حل مشکلات شرکت‌های مذکور، با در نظر گرفتن مهلت معین و انتقال به تابلو چهارم، فرصت کافی در اختیار آنها قرار بگیرد تا بتوانند وضعیت خود را با شرایط تداوم پذیرش در تابلو فرعی تطبیق دهند.

وی افزود: بنابراین فراهم کردن فرصت لازم برای شرکت‌های انتقال یافته به این تابلو برای اصلاح ساختار و تطبیق با شرایط تابلو فرعی و همچنین الزام شرکت‌های پذیرفته شده به رعایت ضوابط حاکم بر تابلو‌های بورس و رعایت مقررات مربوط به تداوم پذیرش شرکت‌ها هدف اصلی تابلو چهارم معاملات به شمار می‌رود.

خواجه نصیری در پاسخ به این سؤال که اگر هدف، کمک به تسهیل معاملات بود چرا تا حل مشکل شرکت، نماد آن متوقف نشد؟ گفت: اگر نماد این شرکت‌ها بسته می‌شد، امکان افزایش سرمایه، کاهش سرمایه ومعاملات عمده وجود نداشت، بنابراین مشکلات شرکت نیز بر طرف نمی‌شد.

از همین رو احتیاج به بازماندن نمادها احساس می‌شد، اما از آنجا که شرایط حضور در تابلوهای اصلی و فرعی را نداشتند به تابلو کوچک‌تری منتقل شدند.

وی با بیان این که به‌طور قطع بهتر بود تا سهام این شرکت‌ها به راحتی معامله شود، تأکید کرد: هدف اصلی شکل‌گیری این تابلو افزایش حجم معاملات نبود. این در حالی است که هم اکنون سهام این شرکت‌ها فقط در ساعات و روز‌های مشخصی از هفته و توسط برخی از کارگزاران امکان‌پذیر است. این مسئله نشان می‌دهد که هدف اصلی بورس از راه‌اندازی تابلو چهارم تغییر حجم معاملات نبوده است.

رئیس اداره نظارت بر بورس‌ها و بازارها خاطر نشان کرد: اکثراین شرکت‌ها سهام زیادی در دست مردم نداشته و از گردش بالای معاملات هم برخوردار نبودند. انتقال به تابلو چهارم نیز فقط به منظور تطابق شرایط شرکت با قوانین بورس بوده است.

به علاوه چنانچه قرار بود برای شرکت‌های یاد شده برنامه دراز مدتی در نظر گرفته شود باید مکانیزم‌هایی طراحی می‌شد تا نقد شوندگی و گردش سهام را بالا ببرند، اما از آنجا که از نخستین روز تابلو چهارم با این هدف راه‌اندازی نشد، چنین مکانیزمی هم طراحی نشد.

مهلت اخراجی‌ها

رئیس اداره نظارت بر بورس‌های سازمان‌بورس، در پاسخ به این سؤال که تا چه زمانی به شرکت‌های تابلو چهارمی فرصت اصلاح داده می‌شود، یاد آور شد: براساس دستورالعمل جدید پذیرش، بازار اول شامل تابلو فرعی و اصلی است. در ماده 54 این آیین نامه  بیان شده که بورس مکلف است پس از لازم‌الاجرا شدن این دستورالعمل حداکثر تا پایان اردیبهشت 87، نسبت به طبقه‌بندی شرکت‌های پذیرفته‌شدۀ موجود براساس مفاد این دستورالعمل اقدام کند. از همین رو، بورس باید تا این تاریخ ضوابط طبقه بندی تابلو‌ها را رعایت کند. با اجرای این مورد نیز عملا تابلو چهارم مفهومی ندارد.

کد خبر 43075

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز