لیلا خاکسار: چهارمین همایش سراسری مسئولان ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاه‌های اجرایی کشور با شعار هم اندیشی، همکاری، پاسخگویی با حضور بیش از300 تن از مسئولان و کارشناسان در سازمان بازرسی کل کشور برگزارشد.

حجت‌الاسلام نیازی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور یکی از شاخص‌های مهم موفقیت برای هر نظام را میزان پاسخگویی آن سامانه نسبت به مسئولیتی که پذیرفته است دانست و گفت: اگر قرار باشد میزان موفقیت یک نظام ارزیابی شود باید پاسخگویی آن ارزیابی شود. پاسخگو بودن به این معناست که مسئولیت را بپذیرد و این پاسخگویی است که نظام را به سمت نقطه مطلوب پیش می‌برد.

وی افزود: دستگاه‌هایی که خود را مسئول و پاسخگو نمی‌دانند نمی‌توانند ادعا کنند که به سمت اهداف تعیین شده پیش می‌روند.

نیازی ضمن اشاره به فرمان حضرت امیر(ع) به مالک اشتر گفت: در این فرمان که منشور حکومت اسلامی است حضرت بر رسیدگی به امور ضعفا و آنهایی که در جامعه و نظرها کوچک به حساب می‌آیند تأکید دارد و می‌فرماید: این افراد را مراقب باشید و به امور آنها رسیدگی کنید. همه این دستگاه‌ها برای این است که به مردم خدمت شود و رضایت عموم مردم به دست آید.

وی ضمن اشاره به 3 نکته پاسخگویی سریع، صحیح و صریح گفت: در بسیاری از اوقات در دستگاه قضائی حکمی به نفع کسی صادر می‌شود اما آن شخص به‌رغم صدور این حکم، باز هم به‌دلیل برخوردهای نامناسب و اطاله دادرسی ناراضی است. مرکز 136 یکی از مراکزی است که وظیفه رسیدگی به شکایات مردمی را به عهده دارد و این یک نقطه مطلوب برای ماست که بسیاری از شکایات (‌در حدود80 درصد) از این طریق پیگیری و حل می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ضمن اشاره به طرح تعامل سازمان بازرسی کل کشور با ادارات کل بازرسی، عملکرد و پاسخگویی به شکایات دستگاه‌ها گفت‌: مرکز پژوهش و برنامه‌ریزی سازمان با درک واقعیت‌های حوزه نظارت و بازرسی در سطح کشور در نظر دارد با استفاده بهینه از کلیه امکانات موجود در سطح نظام جمهوری اسلامی و تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل در امر نظارت و بازرسی حرکتی جدی و فراگیر را به منصه ظهور برساند.

عزیزی معاون توسعه و سرمایه منابع انسانی رئیس‌جمهوری نیز در این همایش گفت: نظام اداری در جمهوری اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد و اگر بخواهیم جایگاهی را اصلاح کنیم  بدون اصلاح نظام اداری غیرممکن است.وی افزود: نیروی انسانی یکی از ارکان نظام اداری است، مدیران و کارکنان باید مومن، انقلابی، جهادی و ولایی باشند و در عین حال به وظایف خودشان اشراف داشته باشند. خدمت به مردم تقویت بنیه اسلامی است.

عزیزی همچنین گفت: قانون ما را  بیشتر در این مسیر رهنمون می سازد و همین بازرسی‌ها و نظارت‌ها منجر به این می‌شود که خود قانون هم مورد ارزیابی قرارگرفته و ما را به اهداف بلندمدت برساند. ضمن این که اگر ساختار، ساختار پیچیده و دست و پاگیری است  و  وظایف و اختیارات موازی وجود دارد همه مورد بررسی قرار گرفته و کلیه  امکانات در مسیر بهتر اداره کردن امور است.

کد خبر 42777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز