شنبه ۶ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان اولین گام را به سوی ایجاد لنزهای تماسی دیجیتال برداشته‌اند که خواهند توانست روی اشیای دوردست زوم کنند و اطلاعات مفید با به نمایش بگذارند.

به گزارش لایوساینس برای اولین بار مهندسان یک مدار الکترونیکی و چراغ روی بک لنز تماسی معمولی نصب کرده‌اند.

نمونه اولیه‌ای که آنها ساخته‌اند واقعا روشن نمی‌شود یا اطلاعات را به نمایش نمی‌‌گذارد. اما ثابت می‌کند که می‌توان لنزهای الکترونیکی ساخت که استفاده از آنها بی‌خطر است و مانع بینایی نمی‌شود.

بابک پرویز، مهندس الکترونیک در دانشگاه واشنگتن که بر روی این طرح کار ‌کرده است، درباره آن گفت: "هنگامی که  شکل کامل‌شده این لنز را به چشم بزنید، می‌‌توانید چیزهایی را که بر روی آن به نمایش درمی‌‌آید  و روی تصویر دنیای بیرون می‌افتد، ببینید. کار ما گامی کوچک اما بسیار امیدوارکننده  به سوی این هدف است."

این طرح که با سرپرستی هاروی هو، یکی از دانشجویان سابق پرویز انجام می‌شود که اکنون در آزمایشگاه‌های ملی ساندیا در شهر لایومور در کالیفرنیت کار می‌کند، این هفته در کنفرانس بین‌المللی موسسه مهندسان برق و الکترونیک در مورد "سیستم‌های میکرو الکترو مکانیکال"  در شهر توکسان در ایالت آریزونای آمریکا ارائه شد.

لنز تماسی با یک مدار الکترونیکی روی چشم خرگوش

پژوهشگران مدارهای االکتریکی ظریفی که از لایه‌های فلزی با ضخامت در حد چند نانومتر را روی لنز تماسی قرار داده‌اند که از مواد آلی ساخته شده است که برای بدن بی‌خطر است  (برای مقایسه در نظر بگیرید که یک موی معمولی انسان حدود 80000 نانومتر ضخامت دارد).

مهندسان لنزهای کامل شده را روی خرگوش برای 20 دقیقه آزمایش کردند و مشکلی برای حیوانان به وجود نیامد.

در نهایت این تکنیک می‌تواند به  تولید مجموعه‌ای از ابزارها منجر شود.

شاید رانندگان و خلبانان با استفاده از آن بتوانند جهت و سرعت حرکت خود را ببینند که روی میدان دیدشان می‌افتد، یا افراد بتوانند بدون نگاه کردن به صفحه نمایش یک ابزار خارجی، به طور مستقیم بر روی این لنز در اینترنت جستجو انجام دهند.

بازیگران بازی‌های ویدئویی می‌توانند با دیدن مستقیم چشم‌انداز بازی در مقابل چشم‌شان در بازی غرق شوند. حتی شاید بتوان برای افراد دچار نقصان‌های بینایی وسائل کمک‌بینایی درست کرد.

پرویز در این باره گفت: "مردم ممکن است بسیاری از کاربردها را برای این لنز پیدا کنند که به فکر ما هم نرسیده است. هدف ما نشان دادن تکنولوژی پایه‌ای   اطمینان حاصل کردن از بی‌خطر بودن آن است."

کد خبر 42713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز