شنبه ۳ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۵
۰ نفر

گروه سلامت: تصمیم دارم این هفته برم جراحی لیزیک چشم، تا از شر این عینک لعنتی که 15 ساله با منه خلاص بشم و حسرت زدن عینک آفتابی به دلم نمونه!

شاید این مشکل شما هم باشد که مردد مانده‌اید عمل لیزیک انجام دهید یاخیر و آیا کاندیدای مناسبی برای این عمل جراحی هستید و از همه مهم‌تر اینکه اگه این عمل خوبه چرا اکثر پزشکان عینکی هستند؟

  • دکتر سید حسن‌هاشمی، فوق‌تخصص قرنیه درباره انواع جراحی با لیزر و سردرگمی بیماران توضیح می‌دهد. در حال حاضر چند نوع جراحی با لیزر روی چشم انجام می‌شود؟

 جراحی‌های متعددی روی قرنیه انجام می‌شود. این جراحی‌ها ممکن است سطحی باشند یا عمقی. لیزر (PRK) و لازک(LASEK) از عمل‌های سطحی قرنیه هستند. در این حالت لایه سطحی قرنیه با لیزر خراش یافته، سپس ترمیم می‌شود. در حالی که لیزیک (LASIK) از عمل‌های عمقی‌تر محسوب می‌شود، چون یک لایه از قرنیه برداشته می‌شود و قسمت زیرین آن لیزر می‌شود و دوباره این لایه روی چشم برگردانده می‌شود. جراحی‌های سطحی عوارض محدودتری دارد، اما در لیزیک جراحی عمقی‌تر  و عوارض آن هم وسیع‌تر است.

  • این عوارض چه هستند؟

  عوارض ممکن است ضمن عمل، مدت کوتاهی بعد از جراحی یا چندین سال بعد از بیماری ایجاد شوند. عوارض ضمن عمل معمولاً در بیمارانی ایجاد می‌شود که در آنها لایه‌برداری صورت می‌گیرد. ممکن است یک سوراخ در لایه‌ای که برمی‌داریم ایجاد شود یا ضخامت این لایه در قسمت‌های مختلف، متفاوت باشد و یا یکسری عوارض دیگر. بخش عمده این عوارض خطای جراح است و بخشی از آن هم مربوط به خطای دستگاه. البته خطای دستگاه نادر است و بیشتر این عوارض مربوط به همان اشتباهات جراح خواهد بود، مثلاً وسایل مورد استفاده نامناسب است یا تیغه‌ای که از آن استفاده می‌شود، استاندارد نیست.

  • این که بیماران تصور می‌کنند بعد از عمل دیگر احتیاج به عینک ندارند درست است؟

 درباره اینکه بیمار، برحسب نمره چشمش حتی بعد از جراحی نیاز به عینک دارد یا نه (مثلاً هنگام رانندگی در شب) باید توضیحات کافی به بیمار قبل از جراحی داده شود و بیمار باید از قبل بداند که ممکن است دید چشم او کاملاً طبیعی نشود و باز هم کمی ضعف چشم باقی بماند. اما به هر حال میزان نیازمندی به عینک و ضعف چشم به‌طور چشمگیر و قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند.

  • از نظر میزان ضعف چشم آیا محدودیتی برای انجام این جراحی وجود دارد؟

محدودیتی وجود ندارد، می‌توان از شماره 5/0 تا 10 را جراحی کرد ولی در شرایط خاص، مثلاً هنرپیشه‌ها یا ماموران آتش‌نشانی با توجه به موقعیت شغلی‌شان شماره 5/0 را هم جراحی‌ می‌کنند ولی برای افراد عادی با شماره‌های خیلی پایین بهتر است انجام نشود.

  • شرایط کسی که کاندیدای عمل می‌شود چیست؟

- باید دست کم 18 سال داشته باشد.
- زنان نباید باردار یا شیرده باشند.
- داشتن چشم‌های سالم با درجه بینایی که نسبتا پایدار است.
 - نامزدهای عمل نباید برخی از داروها مانند پردنیزون خوراکی یا ایزوترتینوئین را مصرف کنند.
-سلامتی کلی فرد باید مناسب باشد، بدون ابتلا به بیماری‌های مزمنی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، لوپوس، آب سیاه، عفونت هرپس چشم یا آب مروارید.

کد خبر 75748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز