سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

سمیه شرافتی: کارشناسان می‌گویند استفاده ناصحیح از لنز هر روز باعث از دست رفتن بینایی عده زیادی از مردم دنیا می‌شود.

شنیدن این خبر در حالی است که چند روز پیش دکتر زرین بخش، رئیس مرکز تحقیقات لنز و اپتیک ایران هم با اشاره به خطر شست‌وشوی لنزهای چشمی با آب لوله‌کشی به مهر گفت: شست‌و‌شوی لنزهای تماسی چشم (کنتاکت لنز) با آب لوله‌کشی سبب عفونت قرنیه چشم می‌شود و ضروری است استفاده‌کنندگان از این لنزها حتماً از محلول استریل استفاده کنند.

در همین رابطه با این متخصص چشم پزشکی گفت‌وگو کرده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

  • آب لوله‌کشی به چه صورت منجر به عفونت قرنیه می‌شود؟

آب لوله کشی اغلب همراه با آلودگی شهری یا آلودگی لوله است. به‌خصوص اینکه سال گذشته هم بارندگی کم بود و خشکسالی منجر به این شد که آب چاه هم وارد سیستم لوله‌کشی شود.

  • یعنی این آب هم آلوده است؟

بله، این آب هم آلودگی زیادی مثل میکروب آمیب دارد. علاوه بر اینکه در اماکنی مثل سونا، استخر، وان و... آب در منبع‌ها باقی می‌ماند و میکروب‌های آن کشت و تکثیر می‌شوند.

  • یعنی این آب برای کسانی که از لنز استفاده نمی‌کنند، خطرناک نیست؟

چرا این آب حتی برای کسانی که از لنز هم استفاده نمی‌کنند، خطرناک است منتهی برای کسانی که از لنزهای شبانه‌روزی استفاده می‌کنند، خطرناک‌تر است.

چون وقتی فرد استفاده‌کننده از آنها شب به خواب می‌رود، میکروب زیر لنز و روی قرنیه رفته و منجر به عفونت آن می‌شود. به همین دلیل به این افراد توصیه می‌شود که شب‌ به هیچ وجه با لنز نخوابند.

  • اگر کسی مجبور به استفاده شبانه روزی از لنز بود، چطور باید از عفونت قرنیه‌اش پیشگیری کند؟

اگر کسی مجبور به استفاده شب هنگام از لنز شد، باید حداکثر بهداشت و نظافت را هنگام دست زدن به لنز به‌کار برد از جمله شست‌وشوی دست‌ها با مایع دستشویی نه صابون و یا شست‌وشوی آنها با آب جوشیده سرد شده.

  • خود لنز صرف‌نظر از آب لوله کشی چطور باید شست‌وشو داده شود؟

لنز هم باید با سرم  یا محلول مخصوص شست‌وشو داده شود.

  • خیلی‌ها براین عقیده‌اند که محلول‌های نمک برای شست‌وشوی لنزها کافی هستند. شما این حرف را تایید می‌کنید؟

نه برای شست‌وشوی لنز محلول آب اکسیژنه 3 درصد در تمام داروخانه‌ها قابل دسترس است و لنزهای سخت باید روزی یک ساعت در این محلول قرار داده شوند.

البته بعد از استریل، لنز را باید یک ربع نیز در سرم شست‌وشو قرار داد، زیرا خود آب اکسیژنه باعث سوزش چشم می‌شود.

  • لنزهای نرم چطور؟

لنزهای نرم هم به هیچ وجه نباید با آب شست‌وشو داده شوند چون بسیار نفوذ‌پذیرند و عفونت را خیلی زود جذب می‌کنند. این لنزها هم باید با محلول شست‌وشو داده شوند.

کد خبر 71928

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز