رابعه تیموری - زهرا بلندی -خبرنگار: کمبود فضای آموزشی از مهم‌ترین مشکلات مناطق جنوبی تهران است.

مدرسه

مهاجرپذیری و افزایش جمعیت درجنوب پایتخت این مسئله را دامن زده و سبب شده برای افزایش بهره‌وری از امکانات موجود، مدارس فرسوده و ناایمن سالیان طولانی پذیرای دانش‌آموزان باشند. این مدارس که عمرشان به چندین دهه می‌رسد تاب مقاومت در برابر زلزله‌ای چندریشتری را ندارند و اگر گسل زلزله‌خیز و پردامنه ری که در قلب این مناطق جا خوش کرده در زمان دایربودن مدارس فعال شود، پیامدهای غیرقابل جبرانی به بار می‌آورد.

نگاهی منصفانه به جریان نوسازی مدارس فرسوده جنوب تهران و ساخت۳۰مدرسه نوساز در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد متولیان ساماندهی فضاهای آموزشی از شرایط این گوشه شهر غفلت نکرده‌اند، اما آنچه مسلم است این اقدامات برای ایمن‌سازی و نونوار کردن خانه دوم کودکان جنوب شهری کفایت نمی‌کند و ساماندهی فضاهای آموزشی همتی بلندتر می‌طلبد.  

  • وضعیت مدارس جنوب تهران

۹ مدرسه در منطقه ۱۹ طی ۱۰ سال اخیر ساخته شده است. 
۳۰ مدرسه نوساز با عمر کمتر از ۱۰ سال در جنوب تهران وجود دارد. 
۱۰مدرسه نوساز در منطقه ۱۶ ساخته شده است. 
۴ مدرسه نوساز سهم منطقه ۲۰ است. 
۷ مدرسه قطعه هفدهم پایتخت نوساز هستند. 

  • ۸۵۳ مدرسه در جنوب تهران وجود دارد که بسیاری از آنها دونوبته  فعالیت می‌کنند 

منطقه۱۶: ۱۴۹ مدرسه
۶۸ (دخترانه)و (۸۱ پسرانه)

منطقه۱۷: ۱۰۶مدرسه
۵۱ (دخترانه)و  ۵۵ (پسرانه)

منطقه۱۸: ۱۷۶مدرسه
۸۲ (دخترانه)و  ۹۴ (پسرانه)

منطقه۱۹: ۱۲۲مدرسه
۵۷ (دخترانه) و ۶۵ (پسرانه)

منطقه۲۰: ۳۰۰ مدرسه
۱۴۶(دخترانه) و ۱۵۴ (پسرانه)

  • تعداد دانش آموزان جنوب تهران 

منطقه۱۶: ۴۳۵۰۰ نفر
منطقه۱۷: ۴۱۴۵۱ نفر
منطقه۱۸: ۷۱۴۰۴ نفر
منطقه۱۹: ۵۳۲۸۰ نفر
منطقه۲۰: ۷۲۹۳۴ نفر

  • قدیمی ترین مدارس جنوب تهران 

منطقه۱۶
مدرسه امام علی (ع)
سال ساخت: ۱۳۱۷

منطقه۱۷
مدرسه جمشیدیان
سال ساخت: ۱۳۲۸

منطقه۱۸
مدرسه شهید مطهری
سال ساخت: ۱۳۴۰

منطقه ۱۹ ​​​​​​​
مدرسه خیرآبادی
سال ساخت: ۱۳۴۲

منطقه۲۰​​​​​​​
مدرسه شهید رجایی
سال ساخت: ۱۳۵۳

  • مدرسه ماندگار 

دبیرستان شهید مدرس در شهرری تنها مدرسه‌ای است که با وجود فرسوده بودن قرار نیست تخریب و نوسازی شود و مسئولان عنوان «مدرسه ماندگار» شهرستان‌های استان تهران را به آن داده‌اند. این مدرسه معماری جالبی دارد و سال۱۳۵۱ تأسیس شده است. دبیرستان شهید مدرس با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و با حفظ نشانه‌های معماری مقاوم‌سازی شد. 

  • مدارس دو نوبته و شلوغ 

در هیچ یک از مناطق آموزشی جنوب تهران مدارس کانکسی وجود ندارد و مدارس مختلط در بعضی از مناطق روستایی دیده می‌شود. نکته قابل تأمل، دونوبتی بودن اغلب مدارس و جمعیت متراکم کلاس‌ها و مراکز آموزشی است. مسئولان کمبود فضای آموزشی را با افزایش تعداد دانش‌آموزان پایه‌های مختلف جبران می‌کنند و این امر سبب افت کیفیت آموزشی می‌شود. 

  • حضور مؤثر خیّران مدرسه‌ساز 

در بیستمین جشنواره خیّران مدرسه‌ساز که تیر امسال برگزار شد میزان تعهدات خیّران بیش از ۶۶ میلیارد تومان بود. خیّران مدرسه‌ساز در ۲۰ سال گذشته بیش از ۷۶۴ میلیارد تومان برای ساخت فضاهای آموزشی استان تهران تعهد داشته‌اند. واحد مشارکت‌های مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران برای جذب و هدایت خیّران در امر مدرسه‌سازی دایر شده است.

  • مدارس نو برای سال آینده 

تعدادی از مدارس فرسوده جنوب تهران در حال نوسازی هستند. تخریب و نوسازی ۳ مدرسه اتفاقی است که در منطقه ۱۸ جریان دارد. مدارس آمنه و گلریز هم که در منطقه ۱۹ واقع شده‌اند، اوایل سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند. ۴مدرسه شهرری هم آماده تحویل است و دانش‌آموزان مدرسه فدک که در منطقه ۱۷ واقع شده، سال تحصیلی جدید را در مدرسه‌ای نوساز آغاز می‌کنند.

کد خبر 427082

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha