راحله عبدالحسینی - خبرنگار: غرفه‌ها در فضای سنتی مدور وسط بازار بزرگ جنت شکل گرفته و شده‌اند بازارچه دائمی تولیدات بانوان سرپرست خانوار.

بازارچه

یکی چرم‌دوزی می‌کند و دیگری گلیم‌بافی. در هرکدام از غرفه‌ها هنرهای دستی بانوان به نمایش درآمده تا چرخ زندگی زنان سرپرست خانوار هرچند به دشواری و کندی، اما بچرخد. بازار بزرگ جنت حدود ۷سال پیش در محله جنت‌آباد شکل گرفت. ۲ سال پیش در دل بازار بزرگ جنت با حدود ۴۰۰ غرفه، ۳۴ غرفه به زنان سرپرست خانوار اختصاص داده شد. اگر تا به حال فرصت نکرده ‌اید از این بازارچه دیدن کنید با ما به جمع بانوان فعال و هنرمند بیایید.  

«اسدالله کاظمی» دبیر شورایاری محله جنت‌آباد مرکزی درباره راه‌اندازی بازار جنت می‌گوید: «ابتدا قرار بود در این زمین سوله بحران ساخته شود. بعد از مدتی با توجه به نیازسنجی و اینکه در نزدیکی این مکان در محله شاهین شمالی یک سوله بحران موجود است تغییر کاربری برای این محل در نظر گرفته شد.» بازار بزرگ جنت در یک طبقه با هدف ایجاد محلی دائمی برای عرضه هنرهای دستی و اشتغالزایی بانوان سرپرست خانوار راه‌اندازی شد که به گفته دبیر شورایاری محله جنت‌آباد مرکزی، این نیت مغفول ماند.  
کاظمی می‌گوید: «هر چند هدف اصلی راه‌اندازی بازار بزرگ جنت بازارچه‌ای دائمی برای زنان سرپرست خانوار بود اما غرفه‌ها اجاره داده شد و فقط تعداد محدودی به بانوان سرپرست خانوار اختصاص یافت.» ۳۴غرفه در میانه بازار بزرگ جنت در فضایی مدور با چیدمانی سنتی و با عناوین دوخت لباس، دوخت کالای خواب، محصولات چرم، گلیم‌بافی، زیورآلات، پتینه، تهیه غذا و... از ۲سال پیش در فضایی حدود هزار و ۵۰۰‌مترمربع توسط بانوان سرپرست خانوار اداره می‌شود.  

«مریم غیاثوند» نماینده اداره توانمندسازی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران که در این بازارچه حضور دارد می‌گوید: «می توانیم بگوییم بانوانی که این غرفه‌ها را می‌گردانند کارآفرین هستند. غرفه‌ها رایگان در اختیارشان قرار گرفته و فقط هزینه برق غرفه را می‌پردازند.» غیاثوند ادامه می‌دهد: «بانوانی که در این غرفه‌ها مشغول فعالیت و کسب و کار هستند واجدان شرایط از کل مناطق ۲۲گانه‌اند؛ نه فقط منطقه ۵.» بانوان سرپرست خانوار با مراجعه به اداره امور بانوان و ثبت‌نام در صورت داشتن شرایط به مراکز مهارت‌آموزی کوثر یا به ستاد توانمندسازی برای دریافت غرفه در بازارچه‌های دائمی از جمله بازار جنت ارجاع داده می‌شوند.  

  •  نیازمند حمایت دائمی 

یکی از غرفه‌ها با هنرهای دستی از جمله نقاشی روی شیشه، نقاشی برجسته، معرق کاشی شکسته و پتینه بسیار دیدنی چیدمان شده است. ۲بانوی کارآفرین هنرهای دستی خود را در این غرفه به نمایش گذاشته‌اند و بیش از ۶ماه است مشغول کارند. هر دو معتقدند فضایی که در اختیارشان گذاشته شده اندک است و برای نمایش همه کارهایشان به جای بیشتری نیاز دارند. یکی از آنها می‌گوید: «بازارچه‌های دائمی برای فروش هنرهای دستی بانوان سرپرست خانوار ایده خوبی است. اما مشکل اینجاست که هیچ چشم‌انداز طولانی مدتی ندارد. در حالی که بانوان سرپرست خانوار بیش از این نیازمند حمایت هستند.» 



«فهیمه بیدبرگ» یکی از بانوان سالمند سرپرست خانوار است که از ۱۳سالگی گلیم‌بافی را از مادرش آموخته و حالا از این طریق روزگار می‌گذراند. می‌گوید: «چند سال پیش به‌عنوان کارآفرین برتر منطقه ۲۲ معرفی شدم و لوح سپاس را از دست شهردار سابق گرفتم. به صدها هنرجو آموزش دادم. با داشتن ۵فرزند هنوز از فردای شغلی خودم مطمئن نیستم و نگرانم که اگر دیگر نتوانم در این غرفه مشغول باشم چه باید بکنم.» او یکی از دارهای گلیم‌بافی را نشان می‌دهد که با پیچ و مهره ساخته شده است و می‌گوید:

«یکی از شاگردانم می‌خواهد به خارج از کشور برود. این‌دار قالی را آورده تا برایش چله‌کشی کنم که با خود ببرد. می‌خواهد آنجا گلیم‌بافی آموزش دهد.» «فریده‌جعفری‌یار» یکی از کارآفرینان این بازارچه در غرفه چرم‌دوزی مشغول کار است. او که از ۲سال پیش تاکنون در این بازارچه فعالیت می‌کند با اشاره به تعداد اندک غرفه‌ها می‌گوید: «از بانوانی که غرفه در اختیار دارند انتظار می‌رود بعد از ۶ماه توانمند شوند و برای خود کسب وکاری مستقل راه بیندازند.

در حالی که دور از ذهن است و بانوان سرپرست خانوار به حمایت بیشتر و طرح بلندمدت برای اشتغال نیاز دارند.» غیاثوند، نماینده اداره توانمندسازی اداره کل امور بانوان شهرداری تهران در این‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «بعد از اینکه شرایط پیشرفت در کسب و کار و اشتغالزایی غرفه‌داران بررسی شد از آنها می‌خواهیم غرفه را تخلیه کنند تا به یک بانوی سرپرست خانوار دیگر داده شود.» آنچه مسلم است راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی برای بانوان سرپرست خانوار گام مثبتی است که از سوی شهرداری تهران برداشته شده اما کافی نیست و بانوان سرپرست خانوار انتظار حمایت بیشتر و اجرای برنامه‌های درازمدت برای درآمدزایی دارند.  

کد خبر 426300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha