دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: عمر البشیر رئیس جمهور سودان با ایجاد ثبات در سوریه با سفر به دمشق به دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه رفت.

ديدار عمر البشير با بشار اسد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از دمشق؛ شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد؛ وزیر مشاور در کابینه سودان اعلام کرد روسای جمهور سودان و سوریه در دیدار خود در دمشق بر لزوم احترام به حق حاکمیت کشورها تاکید کردند.

اسامه فیصل در نشست خبری گفت: رئیس جمهور سودان از سفر مهم به دمشق پایتخت سوریه بازگشت. عمر البشیر رئیس جمهور سودان در سفر به دمشق با بشار اسد همتای سوری اش گفتگو کرد.

فیصل افزود: البشیر و اسد در گفتگوهای خود تاکید کردند شرایط و بحران هایی که بسیاری از کشورهای عربی با آن روبرو هستند، مستلزم ایجاد خط مشی جدید برای همکاری های عربی است که مبتنی بر احترام به حق حاکمیت کشورها و دخالت نکردن در امور داخلی آنها باشد.

این، نخستین سفر یک رئیس جمهور عرب به سوریه از سال ۲۰۱۲ است.

لازم به یادآوری است این تحولات و دیدارها با عالی ترین مقام سوریه، پس از ناکامی تکفیری ها به سرکردگی عربستان سعودی و  پشتیبانی غربی ها بویژه آمریکا انجام می شود گروهای تروریستی که برای نابودی زیرساخت های سوریه، تجزیه این کشور و  همچنین ضربه زدن به محور مقاومت تلاش می کردند.

با ادامه آرامش و ثبات در سوریه انتظار می رود شاهد دیدارهای بیشتری از رهبران و مقامات کشورها بویژه کشورهای عربی از دمشق باشیم.

بی بی سی نیز در گزارشی از سفر عمرالبشیر به سوریه اعلام کرد: رئیس جمهور سودان در حالی به عنوان اولین رئیس جمهور یک کشور عربی پس از آغاز بحران سوریه به این کشور سفر کرد که برخی خبرها از تمایل دیگر کشورها از جمله امارات برای از سرگیری فعالیت سفارت خود در دمشق حکایت می کند.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، عمر حسن البشیر اولین رئیس جمهور یک کشور عربی است که پس از آغاز بحران در سوریه به این کشور سفر کرد.

گزارشگر بی بی سی در گزارشی همراه با پخش تصاویر از این سفر گفت: سفر رسمی رئیس جمهور سودان به سوریه به هر علتی که انجام شده باشد، به علت آن که اولین سفر یک رئیس جمهور عربی پس از آغاز بحران در سوریه است، سفری خاص و منحصر به فرد به شمار می رود. پس از آغاز بحران سوریه، بسیاری از سران عرب از این که علنا و به صراحت طرف رئیس جمهور سوریه را بگیرند، خودداری کردند و برخی دیگر نیز علنا دشمنی خود را با وی اعلام کردند.

خبرگزاری سوریه به نقل از اسد، بر پایبندی سوریه و اصرار این کشور بر هویت عربی خود با وجود بحرانی که دچار آن شده است، تاکید کرد. در همین حال ریاست جمهوری سوریه با صدور بیانیه ای تاکید کرد بحران هایی که کشورهای عربی با آن دست به گریبان هستند، اتخاذ رویکردی جدید را برای فعالیت های مشترک عربی ایجاب می کند.

در ادامه گزارش آمده است: برخی کشورهای عربی به حمایت از گروه های تروریستی در مقابل نیروهای دولتی سوریه پرداختند. همزمان با این سفر، برخی خبرها حاکی از آن است که امارات عربی متحده قصد دارد سفارت خود را در دمشق افتتاح کند و علاوه بر این مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز از آمادگی کشورش برای بازنگری در همکاری با بشار اسد در صورت پیروزی در انتخاباتی آتی خبر داد. اتحادیه عرب کرسی سوریه در این اتحادیه را در سال ۲۰۱۱ پس از آغاز حملات تروریستها و درگیری های مسلحانه در این کشور به حال تعلیق درآورد اما تغییر توازن قوا در سوریه و توانایی دولت این کشور برای سیطره مجدد بر بیشتر مناطق کشور و عقب نشینی گروه های تروریستی (بویژه گروه تکفیری صهیونیستی داعش)، با درخواست برخی کشورهای عربی برای ازسرگیری روابط با سوریه همراه شد.

روسیه ابراز امیدواری کرد سفر عمر البشیر به دمشق به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب کمک کند

روسیه ابراز امیدواری کرد سفر رئیس جمهور سودان به دمشق و دیدار با همتای سوری خود، به بازگشت کامل سوریه به اتحادیه عرب و حل بحران در این کشور کمک کند.

پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی روسیا الیوم نوشت: وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای ابراز امیدواری کرد سفر عمر البشیر رئیس جمهور سودان به دمشق و دیدار با بشار اسد رئیس جمهور سوریه، به بازگشت کامل این کشور به اتحادیه عرب کمک کند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: مسکو از نخستین سفر رئیس جمهور یک کشور عربی به سوریه از زمان تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب در نوامبر سال ۲۰۱۱، استقبال و ابراز امیدواری می کند نتایج این دیدار به از سر گیری کامل روابط بین کشورهای عربی و سوریه کمک کند. مسکو همچنین امیدوار است سوریه هرچه سریعتر مشارکت کامل خود را در اتحادیه عرب از سر گیرد. مسکو معتقد است بازگشت سریع سوریه به جمع کشورهای عربی، به حل بحران در سوریه طبق اصول و قوانین بین المللی و پیمان سازمان ملل متحد، کمک بسیار بزرگی خواهد کرد.

کد خبر 425709

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha