پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: هرالد تریبیون نوشت آمریکا در اجلاس داووس همچون غول زخمی ظاهر شد و اقتصاددانان حاضر در اجلاس بانک مرکزی این کشور را مسئول بحران جاری در اقتصاد جهانی می‌دانند.

 این روزنامه با بیان مطلب فوق در تحلیلی با عنوان "آمریکا در اجلاس داووس همچون غول زخمی ظاهر شد" نوشت: واشنگتن طی دهه گذشته نقش‌های زیادی را در مجمع جهانی اقتصاد ایفا کرده است. نقش هایی همچون ابرقدرت نیکخواه، مهاجم نگران و اکنون نیز نقش غول زخمی را ایفا می‌کند.
در نخستین روز این کنفرانس، بانکداران، اقتصاددانان و مقامات سیاسی نسبت به رکود اقتصادی آمریکا اظهار نگرانی کرده و از نهادهای این کشور به ویژه بانک مرکزی (فدرال ریزرو)که برخی آن را عامل بحران های اقتصادی کنونی می دانند به شدت انتقاد کردند.
یکی از سرمایه گذاران می گوید بحران کنونی به موقعیت دلار به عنوان رایج ترین ارز جهان و همچنین دوره شصت ساله ذخیره ارزی به دلار پایان می‌دهد.
از ویژگی‌های نظم اقتصادی جدید، سخنان کمال نات وزیر بازرگانی و صنایع هند است که گفت چین جای آمریکا را به عنوان بزرگترین شریک تجاری هند گرفته است دیدگاه وی را در این باره نشان می دهد که هند می خواهد از تاثیرات رکود اقتصادی در آمریکا دور بماند. چندین اقتصاددان در این اجلاس گفتند از تابستان گذشته که بحران اعتبارات رهنی در آمریکا آغاز شد بانک مرکزی این کشور کنترل خود را بر امور از دست داده است. برخی‌ها از کاهش نرخ بهره انتقاد کرده و آن را واکنشی شتابزده برای آرام کردن بازارها دانستند تا پاسخی دقیق به وخیم شدن اوضاع.
یکی از اقتصاددانان می گوید تلاش بانک مرکزی آمریکا برای نجات بازار سهام از بحران ارزی کنونی، سبب ایجاد دور جدید گرانی قیمت املاک خواهد شد.
جوزف استیگلیتز برنده جایزه نوبل اقتصاد می‌گوید کاهش نرخ بهره در هفته جاری اقدامی دیر هنگام است زیرا سیاست پولی در عرض 6 تا 18 ماه نتیجه می‌دهد و امریکا الان دچار اضطراب و نگرانی شده است.
یکی دیگر از مدیران اقتصادی حاضر در این نشست بر این باور است که اقتصادهای درحال رشد چین و هند، آمریکا را از این رکود نجات خواهند داد. شرکت‌هایی نظیر آی بی ام، جنرال الکتریک و کاتر پیلار برای کسب بخش عمده سود خود، به این کشورها وابسته‌اند.
کد خبر 42557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز