چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۹:۳۶
۰ نفر

بحران گاز که از مدتی پیش برخی از مناطق کشور و صنایع را با مشکل تأمین گرما و سوخت مواجه کرده بود، ‌ به تدریج ابعاد جدید‌تری پیدا کرده و عملا دامن‌گیر حوزه دیگر انرژی کشور یعنی برق شده است.

به گزارش خبرنگار همشهری، از چند روز پیش خاموشی‌های پراکنده‌ای در برخی از شهرها و مناطق کشور از جمله تهران شروع شده که میزان آن در حال افزایش است.

این درحالی است که تاکنون مقام‌های وزارت نیرو سیاست سکوت را درپیش گرفته‌بودند و برخلاف تأکید مکرر مسئولان وزارت نیرو از ابتدای بحران گاز در کشور در مورد اینکه شبکه برق کشور مشکلی ندارد و برنامه مدونی برای خاموشی در کشور تهیه نشده است اما وزیر نیرو از برنامه‌ریزی برای خاموشی در کشور خبر‌داد و اعلام کرد: برق مناطقی از کشور طبق برنامه ریزی مشخص قطع می‌شود.

پرویز فتاح گفت: برق برخی مناطق کشور از ساعت 1 تا 5 بامداد قطع می‌شود.وی علت قطع برق را فقدان سوخت اعلام و تأکید کرد: این امر در زمان اوج سرما امکان تأمین گاز بیشتر برای مناطق مختلف را فراهم می‌کند.

وزیر نیرو در پایان جلسه هیات دولت با بیان اینکه تلاش و تأکید همه مسئولان کشور بر این است که اولویت بر گاز‌رسانی منازل است، گفت: این کار به خاطر اینکه گاز نیروگاه‌ها به سمت منازل هدایت شود انجام می‌شود.

وی بدون اشاره به اینکه در ساختار تأمین گرما در منازل مسکونی به‌طور عمده از برق و گاز به‌طور مشترک استفاده می‌شود و قطع یکی امکان استفاده از نوع دیگر انرژی را از مشترکان می‌گیرد، خاطر نشان ساخت: قطع برق در زمان‌های کوتاه در برخی مناطق انجام می‌شود.

وزیر نیرو بدون اعلام مناطقی که قرار است برق آنان قطع شود  ابراز امیدواری کرد، با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌ها و مردم بتوان سرمای چند روز آینده نیز مدیریت شود.

وی افزود: همه سعی ما بر این است که روزها خاموشی نداشته باشیم و به همین دلیل چون شب‌ها سرما بیشتر می‌شود ما گاز را به سمت منازل هدایت می‌کنیم و در برخی از مناطق شب‌ها از ساعت 1 تا 5 بامداد شاهد خاموشی هستیم.

تأکید توانیر بر کمبود سوخت

در همین حال شرکت مدیریت توزیع برق ایران از بخش‌های تجاری خواست تا از لامپ‌های پرمصرف در طول شبانه روز استفاده نکنند.

در این اطلاعیه با اشاره به تأثیر استفاده از لامپ‌های یادشده در افزایش مصرف تأکید شده است، در حال حاضر با توجه به اینکه به‌دلیل ادامه سرمای هوا نیاز به استفاده از انرژی گرمایشی همچنان برای مصارف خانگی وجود دارد، همراهی و همدلی هموطنان به‌ویژه اصناف محترم در کاهش مصارف غیرضرور واحدهای تجاری و استفاده نکردن از لامپ‌های پرمصرف گازی و قلمی می‌تواند به کاهش نیاز مصرف برق و نهایتا صرفه‌جویی در سوخت نیروگاه‌ها کمک کند.

با وجود  اهمیت انرژی در اقتصاد جهان و ضرورت برنامه‌ریزی برای تولید و مصرف آن در کشور متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد کمبود سرمایه شرکت‌های گاز و برق کشور و اعلام ناتوانی آنان در پرداخت بدهی ها‌یشان بودیم که به‌طور مکرر دولت برای تأمین بودجه این شرکت‌ها از حساب ذخیره ارزی برداشت کرد.

فقدان یک برنامه مشخص در بخش انرژی کشور در شرایطی که برنامه‌ریزی گسترده‌ای نیز برای خصوصی‌سازی در این بخش‌ها شده است دلیل عمده مشکلاتی است که در زمستان سال جاری شاهد آن هستیم.

این درحالی است که دولت به‌طور مکرر بر تثبیت قیمت‌ خدمات برق‌، آب و دیگر انواع خدمات در بخش انرژی تأکید می‌کند.

گفته می‌شود در همه بخش‌ها مصرف انرژی به شدت رو به افزایش است و حتی بسیار بالا‌تر و بیش از معیارهای جهانی است. 

40 درصد انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود

حسین لوایی، مدیرعامل سازمان بهره‌وری انرژی ایران اعلام کرد: 40 درصد از انرژی کشور در بخش ساختمان مصرف می‌شود که این میزان 2 برابر مصرف کشور آمریکاست. به گفته وی متوسط مصرف انرژی الکتریکی در ساختمان در ایران  ۴۰۰کیلو وات در هر متر‌مربع در سال است.

وی می‌افزاید: این میزان مصرف انرژی الکتریکی در بخش خانگی کشور،  سالانه 8 درصد افزایش می‌یابد که این رشد نیز در دنیا 2 تا 3 درصد است.

وی در عین حال تأکید کرد: در بخش صنعت نیز مصرف انرژی بسیار بالاست و2 برابر متوسط جهانی برای تولید یک واحد محصول است.

کد خبر 42535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز