همشهری آنلاین: فیلیپ تورل (Philip Turle) کارشناس و خبرنگار شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ درباره تداوم اعتراض جلیقه زردها در فرانسه گفت: رئیس جمهوری فرانسه از آنچه در جامعه این کشور می‌گذرد، اطلاعی ندارد و با بدنه جامعه بی‌ارتباط است.

اعتراض در فرانسه

به گزارش ایرنا، تورل درگزارشی درشبکه فرانس ۲۴ افزود: امروز (شنبه) بار دیگر شاهد حضور معترضان موسوم به جلیقه زردها در خیابان های منتهی به 'طاق پیروزی' و خیابان شانزه لیزه پاریس در چهارمین هفته اعتراض ها هستیم.

این رسانه تصویری افزود: معترضان به این دلیل به شانزه لیزه آمده اند که این خیابان را سمبل پاریس و فرانسه می دانند.

تورل که خود روزنامه نگار کهنه کار فرانس ۲۴ است در باره چرایی وقوع و ادامه این اعتراض ها گفت: دیگر اعتراض و اختلاف های سنتی در فرانسه وجود ندارد چرا که در آن روز ها (در گذشته) مرسوم بود که بطور مثال احزاب چپ که 'فرانسوا اولاند' زمانی رهبری آن را داشت بر علیه حزب راست به رهبری نیکلا سارکوزی به مخالفت بر می خواست و یا برعکس. اما امانوئل مکرون که بدون تعلق به هیچ حزب راست و چپ بر سرکار آمد اکنون شاهد آن هستیم که حزب مخالفی وجود ندارد و همه چیز بر خواسته جلیقه زردها متمرکز است.

تورل افزود: مکرون به مانند سیستم پادشاهی در قصر خود بوده و از وقایعی که بر مردم می گذرد آگاهی ندارد، مردم به دشواری قبوض و شهریه مدارس و دیگر اقساط خود را پرداخت می کنند، آنها آمادگی خرید و پرداخت قسط برای خودروهای جدید که با انرژی سبز (پاک) کار می کند را ندارند، اما مکرون اقدام به افزایش مالیات سوخت برای تحقق دست یافتن به انرژی سبز کرده است.

فرانس ۲۴ در ادامه گزارش داد: ادامه اعتراض جلیقه زردها باعث شده تا بسیاری از اماکن تاریخی، گردشگری و فروشگاه های مشهور در پاریس بر روی گردشگران بسته شوند و دولت با میلیون ها یورو خسارت مواجه شود.

این رسانه فرانسوی افزود: آخرین گزارش ها به نقل از نخست وزیر فرانسه حاکی است که تاکنون ۴۸۱ نفر در ارتباط با اعتراض ها دستگیر و ۲۱۱ نفر در بازداشت هستند.

فرانس ۲۴ گزارش داد: پلیس ضد شورش با معترضان در پاریس درگیر و شاهد شلیک گاز اشک آور در پایتخت فرانسه هستیم.

'ژاک میلارد'(Jacques De Maillard) کارشناس امور امنیتی به فرانس ۲۴ گفت: برخی از گروه ها شاید از طریق شبکه های اجتماعی با برگزاری این اجتماع خواستار نا امنی و آشوب شوند که قطعا پلیس فرانسه به دقت شبکه های اجتماعی را هم اکنون تحت کنترل دارد.

اعتراضات ضددولتی در فرانسه از ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) در مخالفت به افزایش مالیات سوخت آغاز شد که تاکنون چهار کشته برجای گذاشته است. جنبشی که به «جلیقه زردها» معروف شده است توانست دولت را وادار به عقب نشینی کند. قرار بود دولت در سال آینده میلادی مالیات سوخت را افزایش دهد. در پی اعتراضات این طرح لغو شد که یک تغییر موضع بزرگ در دولت مکرون به شمار می آید. این تغییر موضع چهار میلیارد یورو هزینه برای دولت مکرون به دنبال خواهد داشت.

پلیس در آستانه تظاهرات امروز حدود ۸۹ هزار نفر از نیروهای خود را در شهرهای مختلف فرانسه مستقر کرد که هشت هزار نفر آنها در پاریس مستقر هستند. ۹ مرکز مهم توریستی پاریس از جمله برج ایفل و موزه لوور تعطیل خواهد بود و در خیابان های اصلی نیز اغلب فروشگاهها بسته هستند.

از ابتدای تظاهرات جلیقه زردها، یک هزار و ۶۴۸ نفر زخمی، یک هزار و ۳۸۷ نفر بازداشت و یک هزار و ششصد نفر دیگر نیز برای بازجویی احضار شده اند. تظاهرات سه هفته پیش ۲۸۲ هزار نفر را به خیابان ها کشاند و در تظاهرات هفته گذشته ۱۳۶ هزار نفر شرکت کردند.

کد خبر 424870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha