شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۲
۱ نفر

همشهری آنلاین: امانوئل ژان-میشل فردریک مَکْرون (Emmanuel Jean-Michel Frédéric Macron) ۲۱ دسامبر ۱۹۷۷ در امیان در فرانسه به دنیا آمد.

مکرون

مکرون در دانشگاه پاریس غربی نانتر فلسفه خواند و سپس در سال ۲۰۰۴ از مدرسه ملی اداری فارغ‌التحصیل شد.

سپس بازرس مالیه سربازرس مالی فرانسه شد و در بانک روتشیلد و شرکا بانکدار سرمایه‎‎‌گذاری شد.

او که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ عضو حزب سوسیالیست بود در سال ۲۰۱۴ در کابینه دوم وال به عنوان وزیر اقتصاد، صنعت و امور دیجیتال فرانسه منصوب شد.

او در ۳۰ اوت ۲۰۱۶ به منظور رقابت به عنوان یک لیبرال اجتماعی  در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ استعفا داد.

مکرون در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۶ رقابت خود را به عنوان نامزد حزب مستقل خود ان مارشه در انتخابات اعلام کرد. پس از برگزاری دور اول انتخابات، او به دور دوم رسید. برخی ناظران مکرون را لیبرالیست اجتماعی  و برخی دیگر او را یک سوسیال دموکرات توصیف کرده‌اند.

او هنگام حضور در حزب سوسیالیست، (۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹) از جناح راست حزب حمایت می‌کرد که گرایش سیاسی‌شان با سیاست‌های "راه سوم" که بیل کلینتون، تونی بلر و گرهارد شرودر آن را به پیش می‌بردند مرتبط بود، و سخنگوی کلیدی‌شان نخست وزیر مانوئل والس بود.

مکرون از ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ نیز در دولت اول فرانسوا اولاند او معاون دبیر کل کاخ الیزه بود.مکرون از بازار آزاد و کاستن از کسری بودجه مالیه عمومی دفاع کرده است. او علناً در گفتگویی با لوموند در سال ۲۰۱۵ خود را لیبرال توصیف کرد. او افزود که «نه راست و نه چپ» است و از «یک همبستگی دسته جمعی» حمایت می‌کند

برخی امانوئل مکرون را طرفدار اروپا و فدرالیست خوانده‌اند ولی او خود را نه اروپاگرا، نه شکاک نسبت به اروپا نه فدرالیست به معنای کلاسیک آن خوانده است. حزب او تنها نیروی حامی اروپا در فرانسه است.

امانوئل مکرون در یک سخنرانی به اتحادیه اروپا اخطار داد که یا باید اصلاحاتی را پذیرا باشد یا در غیر این صورت با احتمال "فرگزیت" (خروج فرانسه از اتحادیه اروپا) روبرو شود. خروج بریتانیا از این اتحادیه به "برگزیت" مشهور شد.

مکرون هفتم مه 2017  با 65.9 درصد آرا با غلبه بر رقیب راست‌گرای خود لوپن (34.1) رئیس جمهور فرانسه شد.

کد خبر 369083

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha