رضا مقدسی: شبکه قطری الجزیره در قالب برنامه‌ای تحت عنوان نگاه به ایران (عین علی ایران) در مدت یک هفته و در قالب بیش از 50 گزارش تلویزیونی، به بررسی مسائل مختلف کشورمان در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... پرداخت.

در این سلسله برنامه‌ها که تصور می‌شود با هماهنگی قبلی با برخی دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی تهیه شده است با بیش از 150 شخصیت مختلف گفت‌وگو شده و در حدود 28 میزگرد به بررسی اوضاع ایران پرداخته است.

آنچه در پایان یک هفته ویژه‌برنامه ایران در شبکه الجزیره قابل ارزیابی است، این است که این شبکه در پوشش برخی گزارش‌های خنثی و بعضا مثبت از ایران، به‌طور هدفمند به القای دیدگاه‌های خاص علیه جمهوری اسلامی دست زده است.

قطر که ارتباطات نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد با سرمایه‌گذاری چند میلیاردی در 11 سال قبل به تأسیس این شبکه تلویزیونی اقدام کرد که هم‌اکنون در 45 کشور دارای نمایندگی است.

شبکه قطری الجزیره در این سلسله گزارش‌ها که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین طرح رسانه‌ای در جهان عرب درباره ایران یاد شده، به مباحثی همچون ولایت فقیه در حکومت ایران، انرژی هسته‌ای، دمکراسی در ایران، وضعیت رسانه‌ها، مسئله اقلیت‌های دینی و قومیت‌ها، فقر، بیکاری و تورم، آزادی‌های اجتماعی زنان، حجاب و ازدواج موقت و ده‌ها موضوع حساس دیگر پرداخته است.

به‌عنوان مثال این شبکه در گزارش‌هایی از توانایی‌های نظامی ایران مانند تولید موشک‌های دوربرد و ساخت هواپیماهای جنگنده مانند صاعقه نام می‌برد و  درباره فعالیت‌های هسته‌ای با وجود تأیید صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های ایران از سوی سازمان‌های بین‌المللی و نظارت این سازمان‌ها، با القای پایبند نبودن کشورمان به این مقررات، مدعی می‌شود: اگر اهداف صاحبان این برنامه تغییر کند، امکان انحراف مسیر آن به اهداف نظامی وجود دارد و از این اهداف کسی جز خدا باخبر نیست.

این شبکه همچنین در چندین گزارش درباره وضعیت دمکراسی در ایران، فعالیت رسانه‌ها و آزادی‌های اجتماعی، با سیاه‌نگاری در این‌باره، موضع خود را از منظر رسانه‌های غربی واتاب داده و ایران را یکی از بدترین کشورها از نظر  آزادی بیان و بزرگ‌ترین زندان برای روزنامه‌نگاران در کشورهای غرب آسیا قلمداد می‌کند. الجزیره برای بی‌اعتماد جلوه دادن مردم ایران به حکومت و رسانه‌ها، تصاویری از دیش‌های ماهواره بر روی بام خانه‌ها را نمایش می‌دهد و یکی از دلایل بالا بودن آمار استفاده ایرانیان از اینترنت را دسترسی نداشتن به رسانه‌های مستقل جلوه می‌دهد. این شبکه مدعی است که خبرگزاری فارس متعلق به ارتش ایران است.

در زمینه مسائل اجتماعی و زنان، الجزیره از زنان به‌عنوان قربانیان انقلاب نام می‌برد و از زبان تنی چند از زنان نویسنده و شاعر در خارج کشور، مدعی اختناق و سانسور شدید در ایران شده و می‌گوید پس از انقلاب، هزاران نفر به جرم مخالفت با حکومت ایران، بدون محاکمه، شکنجه یا اعدام شده‌اند.

جالب اینکه روزنامه القدس العربی چاپ لندن، چندی پیش از توطئه شبکه الجزیره با هماهنگی مقامات یک کشور عربی دیگر برای پخش خبرها و برنامه‌های ضد ایرانی به‌منظور خطرناک جلوه‌دادن ایران خبر داده بود.

روزنامه نیویورک تایمز نیز با تأیید این مطلب نوشت: 3 ماه قبل، در نشستی در پایتخت یک کشور عربی توافقی به‌عمل آمد که الجزیره، اخبار جهت‌داری بر ضد سیاست‌های ایران در پیش گیرد و اوضاع منطقه را به‌گونه‌ای منعکس کند که نگرانی دولت‌های عربی از سیاست‌های ایران را به‌نمایش بگذارد.

کد خبر 42420

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز