پنجشنبه ۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۹
۰ نفر

همشهری آنلاین نخست وزیر بریتانیا پس از دیدار و گفتگو با رهبران اروپا در بروکسل اعلام کرد روز شنبه برای ادامه این گفتگوها به بروکسل باز می‌گردد.

برگزیت

ترزا می، پس از گفتگو با ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد: «پیشرفت خوبی داشتیم و در نتیجه جهت مذاکراتمان به اندازه کافی روشن شده است. امیدوارم آنها (رهبران اروپا) بتوانند مسائل باقی مانده را حل و فصل کنند تا کار اصلی فورا آغاز شود.»

وی افزود: «روز شنبه درباره که چطور این فرآیند را تمام کنیم بحث خواهیم کرد و خواهیم دید چطور می‌توان نتیجه‌ای گرفت که به سود همه مردم باشد.»

سران اروپا تلاش دارند با وجود نگرانی‌های بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه هرچه سریع‌تر متن بیانیه روابط آینده اروپا با بریتانیا را در چند روز آینده تدوین کنند.

این درحالیست که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان اعلام کرده است در نشست روز یکشنبه سران اروپا شرکت نخواهد کرد مگر آنکه از پیش در مورد متن همکاری‌های آینده اروپا و بریتانیا توافق شده باشد.

بیانیه روابط آینده اروپا و بریتانیا متنی است که اساس همکاری‌های دو طرف را در زمینه‌ اقتصاد، تأمین امنیت و دفاع تعریف می‌کند،‌ همکاری‌هایی که بناست از سال ۲۰۲۱ به بعد آغاز شود.

متن اولیه این بیانیه که چهارشنبه پیش انتشار یافت تنها هفت صفحه داشت که تا امروز به بیست صفحه افزایش پیدا کرده است.

بنیادی‌ترین چالش‌های پیش رو برای رسیدن به توافق در این زمینه عبارتند از: حق بهره‌برداری از منابع دریایی و شیلات آب‌های مشترک بریتانیا و اروپا، امکان ارائه محصولات بریتانیا در بازارهای اروپا بدون تعرفه گمرکی، آزادی جابجایی افراد میان اروپا و بریتانیا به منظور کار و زندگی و در نهایت مساله آینده جبل‌الطارق که دولت‌های بریتانیا و اسپانیا همچنان بر سر مالکیت آن اختلاف دارند.

کد خبر 423389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha