دوشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترزا مری می (Theresa May) در اول اکتبر ۱۹۵۶ به دنیا آمد. او در منطقه ایست بورن متولد شد و در کالج سنت هوف آکسفورد در رشته جغرافی تحصیل کرد.

ترزا می

ترزا می برای نخستین بار در سال ۱۹۹۷ به عضویت در پارلمان بریتانیا انتخاب  و در سال ۲۰۰۲ به عنوان رئیس حزب محافظه کار منصوب شد.

او در کابینه سایه ویلیام هیگ، یین دانکن اسمیت و مایکل هوارد و دیوید کامرون در مناصب مختلفی از جمله وزیر سایه کار و بازنشستگی و رهبر در سایه مجلس عوام فعالیت کرده است.

ترزا می دختر "زیدی مری" و هوبرت برایزر و پدرش از روحانیون کلیسای انگلیس بوده است.   او از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۳ در بانک مرکزی انگلیس مشغول به کار بود و از ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۷ نیز در انجمن خدمات تسویه پرداخت‌ها فعالیت کرد. وی پس از تلاش ناموفق برای پیروزی در انتخابات مجلس عوام در سال های ۱۹۹۲ و ۱۹۹۴، در انتخابات سراسری ۱۹۹۷ توانست از منطقه مایدن هد وارد مجلس عوام شود.

ترزا می با ورود به پارلمان یکی از اعضای تیم مخالف ویلیام هیگ شد. وی در سال ۱۹۹۷ برای نخستین بار وارد کابینه سایه شد و د ر سال ۱۹۹۹ به عنوان وزیر سایه آموزش و اشتغال مشغول به کار شد. در انتخابات ۲۰۰۱ "یین دانکن اسمیت" رهبر حزب محافظه کار او را در کابینه سایه حفظ کرد.

او در جولای ۲۰۰۲ به عنوان نخستین رهبر زن حزب محافظه کار انتخاب شد. وی در سخنانی در کنفرانس حزب محافظه کار خواستار تغییرات اساسی در این حزب شد. در سال ۲۰۰۳ نیز به عنوان وزیر سایه حمل و نقل انتخاب شد.

در ژوئن ۲۰۰۴ ترزا می وزیر سایه فرهنگ، رسانه و ورزش بریتانیا شد. در دسامبر ۲۰۰۵ میلادی دیوید کامرون وی را به عنوان رهبر سایه مجلس عوام انتخاب کرد. در ژانویه ۲۰۰۹ میلادی نیز ترزا می به عنوان وزیر سایه کار و بازنشستگی انتخاب شد.

۶ می ۲۰۱۰ میلادی ترزا می بار دیگر به عنوان نماینده پارلمان از منطقه مایدن هد انتخاب شد و این بار ۶۰ درصد کل آرا را کسب کرد. ۱۲ می ۲۰۱۰ وی به عنوان کشور بریتانیا و وزیر زنان و برابری از سوی دیوید کامرون انتخاب شد.

در روز دوم ژوئن ۲۰۱۰ ترزا می به عنوان وزیر کشور بریتانیا با نخستین حادثه امنیتی مهم ملی روبرو شد. حادثه تیراندازی کومبریا. ترزا می نخستین سخنرانی مهم خود را پس از دیدار با خانواده های قربانیان در مجلس عوام ایراد کرد. وی در ژوئن ۲۰۱۰ میلادی ورود "ذاکر نیک" مسلمان هندی را به پادشاهی متحد ممنوع اعلام کرد.

در جولای ۲۰۱۰ میلادی ترزا می پیشنهاداتی را برای اصلاحات ساختاری در قانون امنیت و مقابله با تروریسم به مجلس عوام ارائه داد و در ۹ دسامبر ۲۰۱۰ پس از خشونت در تظاهرات دانشجویان در لندن در اعتراض به افزایش هزینه‌های آموزش عالی، ترزا می از اقدامات پلیس در کنترل تظاهرات تشکر کرد.

۲۶ جولای ۲۰۱۰ ترزا می بسته اصلاحات نیروی پلیس در انگلیس و ولز را به مجلس عوام ارسال کرد و آژانس ملی جرم در بریتانیا شکل گرفت. ۱۱ ژوئن ۲۰۱۲ ترزا می محدودیت های جدیدی را به پارلمان اعلام کرد که علیه مهاجرت به صورت خانوادگی در بریتانیا اعمال شد.

با رسیدن دیوید کامرون به نخست وزیری بریتانیا در ۲۰۱۰، ترزا می به عنوان وزیر کشور و وزیر زنان و برابری‌ها مشغول به کار شد ولی در سال ۲۰۱۲ میلادی وزارت زنان و برابری را به ماریا میلر واگذار کرد.

 و بالاخره در جولای ۲۰۱۶ دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا از آغاز به کار ترزا می، نخست وزیر جدید این کشور خبر داد. این خبر تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که آندریا لدسام، یکی از دو نامزد رهبری حزب محافظه کار از ادامه این رقابت انصراف داد.

به این ترتیت ترزا می، وزیر کشور دوره زمامداری کامرون جانشین دیوید کامرون در مقام رهبری حزب محافظه کار و نخست وزیر بریتانیا شد.

ترزا می در روز  سه‌شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۸ جای خود را به نخست وزیر بعدی بوریس جانسون داد

کد خبر 339699

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha